Snett bäcken/snea höfter?

TinyWiny

Trådstartare
Jag börjar misstänka att jag har ett snett bäcken, det känns alltid som om jag sitter snett:confused: trodde först det var sadeln men har provat andra hästar och deras sadlar och jag känner mej lika sne där:(

Jag har börjat få ont i höfterna och undrar var får man hjälp med sådant?

Hos en napprapat?

Jag har inte haft foglossning eller något sådant och har aldrig haft ont av höfterna förut, trots tungt jobb.

Det började då min gamla häst (som inte finns längre:cry:) var sne musklad när jag köpte henne, jag fick balansera upp henne mycket och hade alltid mer stöd på hennes snea sida för att hjälpa henne.

Jag rider till 99% med sitsen så kanske har jag överbelastat höfterna?

Eller helt enkelt sitter fel?

Hjälp mig, jag vill ju inte sitta och snedbelasta nya hästen:crazy:

Sv: Snett bäcken/snea höfter?

Naprapater tror jag är bra på att fixa sånt, min bror var hos en sån när han var sned i ryggen och det funkade jättebra för honom, så där kan du ju alltid se om de kan kolla igenom dig och ta reda på vad det rör sig om.

Lycka till :)

Håller med!

Men tänk på att olika naprapater jobbar på olika sätt. Ungefär som equiterapeuter kan dom inrikta sig mer eller mindre på olika saker. Så är du inte nöjd med den första så fortsätt prova dig fram.
Lycka till!

Tycker absolut att du ska kolla upp dig.Hade förut problem med att jag satt snett.Fortsatte sedan med ryggont och i juli-07 upptäckte jag att jag var jättesned(synligt).Röntgen i sep -07 visade stort diskbråck.Jag hade blivit sned för att jag under lång tid belastat fel pga värk:crazy:
Hösten var hemsk,till slut kunde jag knappt gå och hade skitont i hela högerbenet:cry:
Nu har diskbråcket självläkt och jag är bara lite sned(man måste se ryggen utan tröja bakifrån) och har börjat jobba halvtid.Så jag är på god väg:)
Snälla,kolla upp dig,var inte lika dum som jag som tänkte att det går över.

Har samma problem, gå och fixa till det hos osteopat, naprapat el liknande. Jag vet man skuter upp det men det rättar inte till sig själv. Jag har dragit på det och nu har jag upptäckt att vänster sida är mkt mer musklad än höger sida (på mig själv alltså) vilket betyder att jag inte använder kroppen rätt. Höger skänkel " glappar" i trav och galopp osv. Ska man kunna rida sin häst så att den blir liksidig så måste ju jag som ryttare kunna sitta liksidigt också. I förlängningen så kommer jag kanske drabbas av förslitningar i ryggen om jag inte gör nåt åt detta. Men som sagt i bland sitter tummen hårt........:o Ska vi se vem som hinner först att ta tag i detta?:idea::banana: Kanske det finns fler här som behöver in och "renovera" sig:confused:

Jo jag snedbelaster ju ioch med att jag inte kan använda min vänsterarm.

Höger sida får ju ta allt.

Jag tror att det har blivit för många "droppar" som fått bägaren att rinna över:crazy:

Ja jag inser nu att jag måste göra något nu!

Jag har ont i vänster höft och höger lår:crazy: jag kan inte stå med benen ihop längre och vara rak i ryggen på samma gång utan då måste jag luta mig lite framåt:confused:

Ja vi får se vem som får tummen ur först;) nu gäller det ju hästens ve och väl så då borde jag kunna söka hjälp till mig själv för hennes skull, annars är jag hopplös:angel: "nä men det går nog över...:angel:"

*liten trådstöld*

Sitter också snett och är ganska rejält sne i kroppen, men drar mig för att gå till naprapat/sjukgymnast. Har gått hos sjukgymnast förut men har väldigt svårt för att främmande människor ska ta på mig :( Finns det något annat man kan göra för att få det rätt eller är det bara att bita ihop och knalla iväg till naprapaten ändå?

Gå till naprapat! de ser direkt om/hur du är sne o rättar till det samt ger dig råd om hur du ska träna.

jag har haft problem med ryggen lite från o till sedan 3-4 år tillbaka. var hos naprapat o hade tydligen snett bäcken + en massa annat skit :crazy: jag behöver gå på fler behandligar, för jag känner redan nu att värken kommit tillbaka. behandling i kombination till träning tror jag på så jag hoppas jag blir kvitt snedheten snart! :bump:

så kolla upp det så fort som möjligt!

det bästa vore nog att gå till naprapat, men kan förstå ditt problem. var ärlig o säg då det till naprapaten! så att du ser till att det går till i din takt :)
sedan är det viktigt att träna sin kropp allsidigt. vi ryttare har en förmåga att tyvärr glömma bort oss själva ibland :( så börja med ngn träning som Du tycker är roligt!

Jag har ett snett bäcken och är p.g.a. av det stakare i min vänstra sida för att jag alltid använder höger sida.

Har sen några år tillbaka gått hos en underbar naprapat ca. varannat år eller när det blir akut.

Första besöket så sa hon att du har ett snett bäcken, och det ska vi göra något åt.

Efter den behandlingen så tycke jag att jag satt snett sadeln men det var p.g.a. att jag satt rakt för första gången!

Gå till en naprapat ni som har ont i ryggen och känner sig snea, det hjälper massor!

Vad har du köpt dig för nytt? Berätta :)

Jag har köpt mig en liten söt Smilla:love:

Förmodligen islandskorsning, ska försöka få tummen ur och lägga upp bilder på henne så att jag kan få lite proffs gissningar av alla här på buke:D

Har samma problem, gå och fixa till det hos osteopat, naprapat el liknande. Jag vet man skuter upp det men det rättar inte till sig själv. Jag har dragit på det och nu har jag upptäckt att vänster sida är mkt mer musklad än höger sida (på mig själv alltså) vilket betyder att jag inte använder kroppen rätt. Höger skänkel " glappar" i trav och galopp osv. Ska man kunna rida sin häst så att den blir liksidig så måste ju jag som ryttare kunna sitta liksidigt också. I förlängningen så kommer jag kanske drabbas av förslitningar i ryggen om jag inte gör nåt åt detta. Men som sagt i bland sitter tummen hårt........:o Ska vi se vem som hinner först att ta tag i detta?:idea::banana: Kanske det finns fler här som behöver in och "renovera" sig:confused:

Idag har jag beställt tid:banana: jag ska dit imorgon, uppdaterar sedan:D

Jag sitter snett till höger och får tänka på det hela tiden. När jag sätter mig rakt, så känns DET snett-men då sitter jag som jag ska. Jag får mycket mjölksyra i området runt högra ljumsken och ovansidan av låret, det blir en påminnelse om hur jag sitter.
Du behöver inte vara sned i kroppen, rid framför spegel, låt någon kolla dig på bana och säga till när du börjar bli ostkrok. :D

Vad blev det, en naprapat, osteopat?

Jag tycker det är jätteviktigt och bra att kolla upp sin kropp om man känner sig sned, man kan ju orsaka förslitningar till slut annars som man får leva med resten av livet i värsta fall.

Jag går till en osteopat, funkar underbart bra.
Naprapatin är utvecklad ur osteopatin, men jag har fått uppfattningen att båda är bra utbildningar. Osteopatin är inte så känd i Sverige ännu som naprapatin men i länder som Storbrittanien, Frankrike, USA, Australien är det känt och erkänt och många gånger arbetar osteopater på sjukhus sida vid sida med läkare.

Hoppas det går bra och att du får hjälp så du slipper känna dig sned och ha ont mera! Bra för hästen också om du är rak ju!

:bow:

Det blev en naprapat, jo jag hoppas verkligen att hon kan hjälpa mig, jag vet att jag är sned:crazy:

:banana::bump::banana::bump:

Så här kan jag göra efter besöket hos naprapaten:D

För nog var mitt bäcken snett alltid:angel:

Jag rekommenderar verkligen att gå dit:D

Okej:) Hur ska du bli rak? Sjukgymnastik el? Nyfiken bara då jag själv jobbar på att bli rak.

Jag är rak nu:bow: hon knäckte till det hela:angel: nu ska bara inflammationen i sätes musklerna försvinna också så blir jag helny:D

Sätesmusklerna hade försökt kompensera mitt sneda bäcken ett tag:o tur att jag tänker på hästen och gick dit, för annars hade jag nog aldrig kommit på tanken:angel::rofl:

Jag måste bara säga...jag kan stå med benen ihop rak i ryggen nu:banana: vet inte när jag kunde det senast utan att luta mig lätt framåt:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 108
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama