• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chulli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 123
C

chulli

Jag har en d-ponny som blivit sneskodd hos de tidigare ägarna så han har blivit sne i höger fram. Inte mycket men det syns om man lyfter upp benet, han vinklar det lite innåt. Hans hovar har VERKLIGEN varit jätte fula och långa men börjar nu bli mycket bättre!

Är det någon som vet om man kan fixa till hans snea ben? Så han inte belastar fel?

Tacksam för svar :)

/ Julia

Sv: Sneskodd

min c-ponny blev också sneskodd hos fodervärdarna, så hennes ena bakben är lite vinklat. Jag är jättedålig på hovar och sånt, men har en kanonhovslagare som håller på att ordna upp benet. Han tar lite åt gången där det är "längre" och försöker på så vis "räta ut" hoven.
Så mitt tips är helt enkelt att ta kontakt med en duktig hovslagare!

Att leta reda på en duktig hovlslagare är väl det bästa tipset. Tänk på att hästar kan vara sneda i skelettet, även i bara ena benet, och försöker man korrigera en sådan snedhet så blir hästen oftast halt eller skadad på något sätt. Men det kan en duktig hovlsgare se, om det är en snedhet i själva skeletettet/lederna, eller om det är en felverkad hov.

Man ska inte försöka räta till en felaktig benställning i vuxen ålder. Det kan göra mer skada än nytta. Felaktiga benställningar ska fixas redan i fölstadiet. Så glöm det att din häst ska få *raka* ben.

Jag har en d-ponny som blivit sneskodd hos de tidigare ägarna så han har blivit sne i höger fram. Inte mycket men det syns om man lyfter upp benet, han vinklar det lite innåt.

Jag har svårt att tro att en hovslagare som skor fel, snedskor ena hoven som du säger, kan ändra benställningen på en i regel fullvuxen häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 697
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka