Snemusklad häst!

Tuvalisan

Trådstartare
Min häst har blivit behandlad för ryggont, ihopklämda kotor i ryggen mm och har därför mkt kortare muskler på höger sida därav mkt svårt för att ta tex. böjda spår och galopp i höger varv. Hur ska jag rida för att muskla upp honom. Han är jättesur och arg då det tar emot. Just nu känns ridningen hopplös, tips på bar övningar tas tacksamt emot!

Sv: Snemusklad häst!

later som du har ett skojigt jobb framfor dig :crazy:

hur tranar du hasten nu? Massage, stretching?
Rider du pa honom el jobbar du fran marken?

det ar ju bra om du far honom att strecha ut musklerna och arbeta med dom som ar jobbiga, korta och stela, fast det ar ju inge bra att braka med hasten pa volt i vanster varv omhasten har svart att langa hoger sida, da blir bara ridningen en pina for er bada. sa ska det ju inte vara.

sa du maste tanka ut braiga ovningar for att mjuka hasten utan att han blir forbannad och tyckker att det ar pest.

skritt mjukar ju massor, jag haller pa att foroker hjalpa hasten jag rider nu, (el inte rider) tycker att skogspromenader i skritt (avsuttet) rakt in i skogen (maste lyfta pa alla ben) ga i cirklar runt trad och over allt som ar knogligt - hjalper.

sidvartsrorelser ar ju bra, om hoger ben trader under stretchas musklerna i hoger bak, inat, om vanster bak trader in strechas musklerna i hoger fram utat, de borde aven mjuka i bogen.
Men kanske inte behover krava att han gor det perfekt fran borjan med huvudstallning och sa, utan mer att han gor ovningen lungt utan att stressa (=spanna sig)

om du har en massor till hasten borde hon kunna hjalpa dig med ovningar som mjukar de muskler dar hasten har problem,,

Senast ändrad:

Tack för svaret. Jag börjar bara om och om igen, försöker bygga från grunden hela tiden men han blir direkt sämre igen. gör en hel del barockövningar både från marken och uppsuttet och det går ju bra, han musklar sig fint mm mm men sen plask tillbaks till botten igen. Det börjar kännas lite hopplöst...

Varfor hamnar du pladask i botten igen?

kanns alltid jobbigt nar det inte gar, bra,, men om ni jobbar och det gar framat sa kommer det sakert att losa sig tillslut..

En duktig hovslagare kan hjälpa dej mycket med olika skor o beslag för att få upp aktiviteten i en sned sida. Har liknande problem med en häst i stallet efter en trolig vurpa i hagen.

Jag har hållt på i 3 år och sätta igång en häst försiktigt, bygga upp och vila. Börjar kännas som jag vill mer med min ridning än att skritta i skogen. Sorry bara klagar, men just nu känns det tungt.

Ja det är tungt det där. Ibland får man komma till den punkten när man betämmer sej för vad man vill ha ut av sin ridning o hästeri istället för att bara tänka på hästen..hårt men så är det. Jag kämpade med min gamla häst i sex år, tills jag kom till en punkt när jag kände att nu får det vara bra. Han var så dålig så det var inte så att jag gav upp bara för min skull o visst, han kunde gått i en hage o skrotat i ytterligare tio år till men det hade varken han eller jag blivit lyckliga av, ffa inte han..

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka