Snedslitna skor

carolineartemis

Trådstartare
Hej! Har en häst som snedsliter sina skor något hemskt. Hon går utåt med fötterna. På insidan av hoven är skon knappt sliten något alls men på utsidan är det kanske bara någon millimeter av skon kvar (detta efter sex-sju veckor från senaste skoning). Har frågat min hovslagare om detta med inte fått något direkt svar. Är detta något som hovslagaren ska kunna korrigera eller är det helt enkelt bara som med oss människor att hon går utåt med sina fötter?

Sv: Snedslitna skor

det beror ju lite på hur din hästs benställning ser ut?? Annars är kanske hoven lite högre på insidan och då kan hovis rätta till detta genom att ta lite mer på insidan..vissa hovslagare är lite "ojämna" i sina verkningar...Detta kan ju en hovslagare mycket bättre än jag..men det är inte fel att försöka se sånt själv...ser insidan och utsidan lika höga ut??? Har hästen alltid slitit snett eller du har bytat hovis??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka