Snedslitna klor?! HJÄLP

giowanna

Trådstartare
Nu är det dags att ta reda på varför detta problemet inte försvinner!

Arne fick väldigt långa klor, och pulpan växte med klorna. Alltså tog det ett tag innan vi fick bukt med detta igen. Under tiden började Arne gå mer och mer böjd i "handleden", alltså bara framtassarna. Antagligen eftersom det var obekvämt att gå "på tå", som han gjorde innan.

Det i sin tur resulterade i att klorna liksom lade sig på sidan, och börjde slitas snett, alltså från sidan. Tittar man ovanifrån, ser de spetsiga ut.

Nu har klorna varit i lagom längd ett bra tag, men eftersom han går likadant, slits de fortfarande snett. Det kan inte va skönt.

Vi klipper och filar för övrigt en gång i veckan.

Har försökt springa med honom, för att få honom på tå, men han haltar efter fem minuter, säkert för att han är öm i klorna eftersom de är sneda.

Alla tips och råd är varmt välkomna!!

Sv: Snedslitna klor?! HJÄLP

Men de är ju lagom långa, och blir raka efter klippning o filning, är det ändå lönt att åka till vet. för att få dem ännu kortare?

Om inte benställningen är korrekt så slits ju klorna snett, inte konstigt alls.

Nä, klart, men hur rättar man till benställningen? :-)

Klippte klorna på honom igårkväll, och klippte pulpan på ena sporren! Känner mig lika hemsk var gång. Men Jag försöker att inte reagera så att Arne märker det. Nu är det först ullfett, sen plåster, babystrumpa och tejp på den, han verkar inte bry sig så mkt om den faktiskt.

Jag ska prova ringa vet. nästa vecka. De är inte alltid så lätta att få tag på dock. Liten veterinär på landet :-D

Hörde med hundtränaren idag, och det är tydligen inget konstigt att han går så? Jag är ändå inte hundra på det, utan ringer veterinären imorgon. Nu är han öm i ena baksidan också, så nu börjar det hopa sig för hemska veterinären ändå :-)

Nä, klart, men hur rättar man till benställningen? :-)

Vad jag vet så går det inte. Om hunden har ont och haltar så tror jag inte det beror på att klorna är sneda utan något annat. Åk till veterinären är mitt enda råd!

Liknande trådar

Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 334
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 573
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka