Snedskalle hos råtta

T

Thornbird

Jag tror min ena råtta har fått snedskalle. Hur pass allvarligt är det? Och hur åtgärdar man det?
Jag ska i alla fall ringa veterinären idag...

Sv: Snedskalle hos råtta

Det är öroninflammaton. Måste behandlas av veterinär. Potentiellt farligt då det lätt kan sprida sig till hjärnhinneinflammation, vilket är betydligt mer svårbehandlat.

Betyder det att dem lägger huvudet på sned?
Vår råtta gör så, vi har trott att det var för att hon är blind på ena ögat, men då kanske det är det?:crazy:

Är och är, det kan lika gärna vara någon helt annan orsak också.
Exempelvis har jag haft en råtta med snedskalle innan och hans snedskalle berodde på hjärnblödning efter ett epilepsianfall.
En annan råtta med snedskalle här hemma hade förmodligen fått en stroke hon också, men jag är mer osäker på henne.

Thornbird: Åk till veterinär ja, sen beror det på varför råttan fått snedskalle.

CoNo: Beror på vad du menar med att lägga huvudet på sned... Rödögda råttor brukar tex väga lite fram och tillbaka med huvudet typ, för att kunna fokusera.
Snedskalle är det när en råtta går med huvudet snett hela tiden, och i vissa fall följer kroppen med. Det beror på någon sorts rubbning vid balanssinnet, vilket kan bero på stroke, öroninflammation...

I 99% av fallen är det öroninflammation, balansorganen sitter i örat. Kan självklart sitta direkt innuti hjärnan också av hjärnblödning/stroke men det är ovanligare enligt de jag pratat med, ofta tror man dessutom att symptomen på det förstnämnda är det sistnämnda...

Snedheten kan bli bestående vid långvarig öroninflammation även om inflammationen är borta. Själva öroninflammationen i sig är inte livsfarlig utan det är om den sprider sig till hjärhinnan som är i nära förbindelse med örat.

Ja att det är bland de vanligare anledningarna vet jag. Däremot visste jag inte att det var allra vanligast :)
Det jag menar är helt enkelt att det inte garanterat är just öroninflammation enbart baserat på att råttan har fått snedskalle utan det beror ju på annat också ;)

Jag har fått tid hos veterinär imorgon, så då får vi se hur det går.
Jag har fått klart för mig att snedskalle kan bero på flera olika saker. Hoppas att det inte är så allvarligt att jag måste ta bort honom bara...

Vi var hos veterinären igår, och hon sade att det förmodligen är öroninflammation, men kan även vara något annat. Nu får Gibbs penicillin två ggr om dagen i två veckor, så får vi se om det hjälper :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka