Snedseglare till häst vill kompensera

cristobal

Trådstartare
Jag har en gammal skada som gör att jag inte kan vinkla min vänsterfot lika mycket som den högra.:cry:
Detta gör att jag inte trampar ner liksidigt i stigbyglarna, vilket naturligtvis leder till en förflyttning av tyngdpunkten åt höger.
Vad tror ni, ska jag korta vä stigläder ett hål, och försöka lära mig hitta balansen i den positionen, eller hur ska jag tänka?:confused:
 
Sv: Snedseglare till häst vill kompensera

Trampa bara ner med den friska foten så mycke som du kan med den skadade foten. Bara det blir lika.
Eller rid mycke utan stigbyglar tills du får in rätt vinkel på fötterna (så mycke som den skadade foten klarar alltså)
 
Sv: Snedseglare till häst vill kompensera

Om du inte kan vinkal så längdet stiglädret

Har själv en fotskada - och olika långa ben.
jag stod på tå ett tag på det skadade korta benet, vilket som tur var var det jag belastade mest förut.
 
Sv: Snedseglare till häst vill kompensera

Om du inte kan vinkal så längdet stiglädret

Har själv en fotskada - och olika långa ben.
jag stod på tå ett tag på det skadade korta benet, vilket som tur var var det jag belastade mest förut.

Dom där dj*vla tangenterna, jag vet.
Jag antar att du menar att jag ska längadet friska stiglädretpga att jag inte kan vinkla fotledne tillräckligt mkt...:D
 
Sv: Snedseglare till häst vill kompensera

:angel:

jojo - knappar = små bussig saker som inte håller sig still där man hade dom förra gången


Jag tog för givet att det gjorde ont och att du inte skull eller kunde böja fotleden.

Men det kankse bara är så att den är stel?

I så fall gör du som så att du kortar båda stigbyglarna tre hål och så ut och rid i fältsits.

Så gjorde min första fröken - sen var det inga problem att trampa ned hälarna :D
 
Sv: Snedseglare till häst vill kompensera

Oj, där försvann det jag skrivit!
Ja,ja.
Ont, nej, men ca10 grader mindre flexion vänster fotled.
Så jag ska testa kortareläder, men tre hål blir nog svårt med min sadel, då tar knäna i vulsterna tror jag. Jag rider ju islaänning, och då är det så svinlånga läder som gäller. Men nu har jag ännu ett argument att använda kortare
Jag tänker också på dressyrridningen, fan så svårt att vara balanserad när man är så sned. Inte bara i huvet, alltså.
Man jag har läst trådar om snedhet, så det verkar ju nästan vara normalfallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 417
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 819
Senast: Smallgot
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp