Snedmusklad bak?

R

random55

Hej!
Har kollat runt här lite och många här verkar ha bra råd och tips.
Så Jag har en häst som är 9 år, de senaste 2 åren har ha bara blivit mer sne bak till.
Om man står bak så ser man tydlig att vänster sidan har mer muskler än höger.
Jag har kollat upp han på klinik och då visade det att han har lite spatt i höger bak, mellersta glidleden och tar höger bak ben längre in under sig.
Han har som undvikt att arbeta med bakbenen då det gör lite ont, men veterinären rekommenderade verkligen att rida som vanligt.

Sen har jag också kollat upp han med en kiropraktor och då var han rätt så stel i höger sidan, det har blivit mycket bättre. Men mitt stora problem är sadeln. Den lägger sig hela tiden till höger. Gör mig galen!
Har stoppat om den men om ca 2 veckor så är det sne igen..

Han känns mycket finare men det har inte blivit någon skillnad med musklerna på rumpan, och när jag rider barbacka så flyttar han inte över mig till höger alls.
Så barbacka känns hästen känns mycket lugnare och finare, kan väl själv förstå det då, vem vill ha en sne sadel på sig :/

Någon som har samma problem eller någor bra tips?
=)=)

//Eva

Sv: Snedmusklad bak?

Kiropraktorn tyckte inte hästen var sned i bäckenet? Har sett några olika kiropraktorer, eller equiterapeuter, och de tittar alltid efter om bäckenet liksom är snett. Pratade med en equiterapeut och han menade på att det inte är så ovanligt.

Hej!
Har kollat runt här lite och många här verkar ha bra råd och tips.
Så Jag har en häst som är 9 år, de senaste 2 åren har ha bara blivit mer sne bak till.
Om man står bak så ser man tydlig att vänster sidan har mer muskler än höger.Jag har kollat upp han på klinik och då visade det att han har lite spatt i höger bak, mellersta glidleden och tar höger bak ben längre in under sig.
Han har som undvikt att arbeta med bakbenen då det gör lite ont, men veterinären rekommenderade verkligen att rida som vanligt.
spatthästar mår ofta bäst av att motioneras, men om hästen musklar sig sådär ojämnt så har den sannolikt ont av sin spatt.
Jag ser inte detta som ett ridproblem utan som ett veterinärt hälsoproblem.
Hur länge är det sedan ni var hos veterinären senast?

Nä kiropraktorn sa inte något att han var sne i bäckenet.
Vi var till kliniken i maj.
Jag bor som mitt i skogen så det är väldigt svårt att hitta någon bra eller någon tränare över huvudtaget. :/

Har du kollat upp din kropp?

När jag tycker min häst är snedare än vanligt eller att sadeln glider så är det JAG som är mer sned än vanligt och drar sadeln snett och göra hästen sned.

Ang spatt så har jag ingen koll alls, så det kan jag inte kommentera.

Om sadeln lägger sig snett pga att hästen är sned kan du köpa en fårskinns vojlock som man kan lägga i bitar i o göra högre där det behövs. Detta kan lösa ditt sadelproblem men hästens problem kvarstår.

Nä kiropraktorn sa inte något att han var sne i bäckenet.
Vi var till kliniken i maj.
Jag bor som mitt i skogen så det är väldigt svårt att hitta någon bra eller någon tränare över huvudtaget. :/
Han kanske inte är sned i bäckenet, men är han snedmusklad så beror det förmodligen på att han har ont.
Kontakta veterinären igen, är mitt bästa tips! Det är ju inte direkt någon överraskning om en spatthäst har ont av sin spatt!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: Claraclara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka