Snedheter och svansen åt sidan

moli

Trådstartare
Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del (förra våren tror jag det var) som rättades till i både nacke, kors& bröstmuskulatur. ET kom på återbesök och hästen verkade helt ok. Inga kraftiga låsningar, men fortfarande lite sned i kroppen, vill bla skjuta ut (tror det är..) vänster bog när man går på volter.

Han var i våldsamt slagsmål i somras, där han bland annat stegrade sig och slog över både bakåt och åt sidan. :eek: (Vi lyckades skilja på dem till sist..) Men har varit ganska ok ändå trots det, och känns relativt ok. Men nu har jag märkt att han ofta går och håller svansen åt vänster, (både i det fria och med ryttare) plus att han när jag rider i bomfri sadel rollar väldigt mycket mer än när jag rider i bomsadel, i övrigt verkar han trivas bra med bomfritt. Det kan nog också ha mycket med aatt göra att jag jälv är lite sned i kroppen och nog påverkar honom mer med min snedhet när jag rider bomfritt. Jag har alltid haft, och har enormt svårt att få honom att höja ryggen när jag travar och tycker att han ser ut att ha starkare ryggmuskler på höger sida av ryggraden. Det går, men det är inte lätt, fast det blir bättre och bättre tycker jag.

Vore väldigt skönt att få honom genomgången igen, men bor nu lite illa till med långa resor för "min" ET, har mailat och kollat hur många hästar som behövs för att han skall komma, så vi får väl se om jag lyckas skrapa ihop.. Men hursomhelst så undrar jag om det finns någon klok människa som har tips och råd utifrån symptomen.

Han har "alltid" gått mer eller mindre snett, (jag har haft honom i ett år) framförallt i höger varv, nästan så att han ibland går på tre spår med rumpan innanför spåret. Väldigt oroväckande tycker jag, men oftast är han hyggligt rak. Han har även svårare för vänster galopp. Och som sagt så rollar han en del i framförallt tölten, på höger fram tror jag att det oftast blir.

Det som oroar mig mest är att jag tolkar symptomen som att han undviker att belasta sitt högra bakben, som han hade en inflammation i för fem år sedan. (i hasleden) Han är spattröntgad 2005 u.a. och han har förutom den inflammationen aldrig varit halt såvitt jag vet.

Den trevligaste förklaringen jag kommit fram till är att han i samband med skadan jobbade upp ett felaktigt rörelsemönster, ellr att skadan kanske uppkom pg av låsningarna som han kan ha burit med sig LÄNGE, och att han gått snett så länge att det kommer att ta väldigt lång tid innan han är rak igen.

Han haltar inte och kan fräsa på som 17 i både höger och vänster galopp (när jag väl får in vänster). Är inte tok-sned, men inte heller rak. I övrigt känns han mjuk och fin i kroppen inga spända muskler på konstiga ställen eller värme som jag kan känna. I vare sig rygg, hovar eller ben såvitt jag känner genom vinterpälsen. Innan han fixades i korset kände man tydligt att han var varmare på ena sidan om svansen.

Funderar på om det är veterinär eller equiterapeut jag borde ta ut nu, eller om jag bara skall fortsätta som vanligt med att försöka jobba med rakriktningen och varva med tömkörning. De flesta hästar är ju lite olika starka i höger resp. vänster sida.

Sv: Snedheter och svansen åt sidan

Kan bara utgå från mig själv....varenda gång jag hade ridit hade jag undrat om ngt var fel och borde kollas -hur kul e det å rida då? Jag hade nog åkt till en klinik där de kan kolla ordentligt.Tar de bilder får du svart på vitt om det blivit skador av tex omkullramlingen. Tar man ut en veterinär så säjer han/hon säkert ändå att det måste kollas på klinik. Då får man betala det besöket till ingen nytta.De har ju inte röntgensynen med sig tyvärr:crazy: Samma gäller ju e.terapeuten.(Han/hon borde föreslå att det kollas upp när hon varit där flera ggr och hästen inte är bra kan man ju tycka) Jag tror många gånger man ska lita på sin känsla....

I Härnösand har du ju en superbra ET/Kiro.. vad han nu är... lärare till Håkan Lundell :idea:

Jag har haft samma problem med Skuggi som du beskriver. Har för mig det var Ileosacralleden (typ höften) som han var super sned i. Han har blivit behandlad ett par gånger, i början har det återkommit lite pga att han gått länge med detta och både arbetat upp muskler och stelheter för att underhålla den felaktiga hållningen.

Sedan har det varit massage och stretch för att hjälpa honom att länga de muskler som blivit korta. Han har ju, som du säger, lärt sig ett felaktigt rörelsemönster och musklat sig efter det. Det är såklart jättejobbigt att lära om.

Sedan ska man, för sin älskade hästs skull, se till att fixa sin egen sneda kropp om det bara går. Man kan inte förvänta sig att hästen ska muskla sig jämnt om man själv sitter snett.. :angel:

Sedan ska man, för sin älskade hästs skull, se till att fixa sin egen sneda kropp om det bara går. Man kan inte förvänta sig att hästen ska muskla sig jämnt om man själv sitter snett.. :angel:

:bow: :love: Exakt!Det där kan man upprepa hur många ggr som helst.
Det är superviktigt.
Varje gång jag är nybehandlad i ryggen så blir jag lika förvånad över hur bra hästen går.:o
Hur lätt det blir att rida om jag inte är sne.:angel:
För att inte tala om hur lättad hästen blir när han slipper balansera upp stel matte.:D

Aha! det är Håkan som varit ute hos Faxi förut. Idag när jag red så kände jag efter ordentligt åt vilket håll han just nu är sned åt, och det var till min förvåning så att han gick snett med rumpan åt vänster! Och jag är ganska övertygad om att när jag första gången såg det tydligt för några månader sedan så var det åt andra hållet. Dessemellan har han periodvis känts ganska rak. Det ä rju inet bar att han är sned, men jag är lättad ändå att det inte var som jag trodde att han var sned åt andar hållet nu eftersom det borde tyda på att han avlastar just höger bak som ju är benet jag bekymrar mig lite över.

Nåja, jag har själv gått hos Naprapat ett antal gånger och blivit mycket rakare i kroppen. Tror att de flesta snedheter är borta, men misstänker att en del finns kvar och att det påverkar hästen i synnerhet när jag rider bomfritt. Jag blev också väldigt glad över hur lätt det var att flytta hästarna undan för höger skänkel plötsligt när jag blivit "knakad" med första gången. Det hade jag verkligen problem med förut.

PM:a gärna namn& nummer till personen i Härnösand, det blir ju närmre än att ta hit H från Eskilstuna, han har åkt hit en gång förut innan jag flyttade hit Faxi visserligen, men det blir ju enklare md någon som bor närmre.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama