Sned svans..Varför?

Armani__

Trådstartare
Hejsan!

Jag har funderat över en sak. En häst i stallet håller alltid sin svans åt vänster sida när han rids. Vet inte hur han har den i hagen, det har jag aldrig funderat över, men alltid när han rids eller på något vis motioneras så hålls den till vänster.

Dessutom tycker jag att han ser väldigt stel ut, korta steg, hög nacke, sänkt rygg etc. Kan det ha ett samband?

Bara en fundering jag hade som jag tänkte jag hjälp med av er kära bukare!

Sv: Sned svans..Varför?

MIn erfarenhet av hästar som bär svansen på sned är att det finns en stelhet någonstans i hästen, kan vara allt ifrån ojämnt musklad, snett bäcken,.

Det är det jag också har tänkt, men när man tar upp det som säger ägarna, och ryttaren (inte samma person) att det är inte så mycket att haka upp sig på, eller gör han? Det har vi aldrig tänkt på..:crazy: .

Tyvärr är det så att vissa inte engagerar sig, men jag ville ändå kolla här inne, visst bör man väl ändå kolla upp sådant här?

Svansen används som balansstång och att bära svansen åt sidan kan t ex kompensera för en ryttare som sitter snett. Det kan också vara ett tecken på att hästen försöker avlasta den sida som den inte har svansen åt. Det kan vara ett tecken på spända muskler som gör att hästen inte kan länga ut den sida som den har svansen åt och forma sig runt skänkeln. Eller en gammal muskelskada som inte har någon större betydelse. Eller diverse andra saker. Kolla upp eller inte.. det beror på, om du vore hästens ägare skulle jag fråga vidare innan jag gav råd om det. Det är lätt att vara för snabb att bedöma andras hästar.

Min häst gick så med svansen när han hade problem med SI-leden. Skaffa dit en kiro eller liknande vetja :idea:

Min häst har sin svans åt höger jämt. Är en arab så han har ju rätt mkt svanslyft han är kollad av ET och vet som båda lagt märke till det och sagt att det inte ska vara något problem. Så det behöver inte vara någon fara!

Ja som sagt, det är inet min häst, därför vill jag inte lägg mig i, eftersom de kanske tycker på.. Därav mina frågor här inne.

Det är en arab, dock har han inte så mycket svanslyft, utan lägger bara svansroten åt vänster sida. Det kanske kan ha med det att göra, det svanslyft han har kanske är just detta till vänster..

Funderar själv på att ta ut en häst-massör åt Min egen pålle, kanske ska tala om det för denne hästs ägare så de kanske också kan låta hästen bli masserad och kollad av en massör, om de är villiga att betala för det såklart, för det tänker inte jag stå för, hehe..

Tack för tipsen allesammans, kom gärna med fler, vasd tycker ni om att kanske ta ut en hästmassör?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka