Sned ryttare; vad göra?

H

Halvblod_Rider

Hej!
Det är så att jag är förmodligen sned, mitt ena ben är längre än det andra och när jag sitter ner rakt så ömmar lite pyttelite i höger övre låret(eller vad kallar man det)/rumpan, men ska jag sitta bekvämt så sitter jag snett så det heter duga.
Kan jag vara sned i bäckenet?

Detta är givetvis inte alls bra för hästen vid ridning så jag undrar, ska man gå till en naprapat, oteopat eller något liknande för att kolla upp sig? Vilken "sort" skulle ni rekommendera och varför?

Vad har ni för erfarenheter efter att ha vart hos någon "jag fixar människans rörelseapparat-människa" ?

Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Sned ryttare; vad göra?

har du inlägg för dina olika långa ben? annars kan det vara den vanliga skevheten man får när man har olika långa ben som spökar när du sitter i sadeln.

Har samma problem, är nog inte bara olika långa ben eftersom jag visst sitter snett när jag rider barbacka också :o Hänger på din tråd och hoppas också på bra svar :bow:

Alla är mer eller mindre ojämna i kroppen. Finns många att vända sig till: kiropraktor, naprapat, bowenterapeut mfl. Jag gick hos en bowenterapeut efter mitt ryggskott. Kan jag rekommendera! Mådde så efter behandling. Här har du en länk att gå in på med info om behandlingen. Min häst har också fått sån behandling med gott resultat.:) http://www.bowenterapi.com/pdf/sammanfattning_bowenterapi.

Jag går hos en osteopat för att korrigera mitt sneda bäcken, har tidigare haft problem att känna båda sittbenen likt.
Mina problem har kommit efter två förlossningar och en vurpa på svanskotan i trappa.

Nu efter tre behandlingar är det mkt bättre men jag behöver troligen några till innan det är helt bra.

nej jag har inga inlägg, men iom att jag har en tendens att ömma kring bäckenet när jag sitter ner men också om jag sligger på mage så tror jag inte att det kan avhjälpas med bara en iläggspadd i skon, jag är ju fortf sned i sadeln vilket gör att hästen påverkas negativt och det vill jag ju inte :/ .

okej, det låter bra!:)
vad är osteopaterna specialicerade på?
För jag menar, det verkar finnas en uppsjö av olika terpaeuter och liknande.

jag är sned i bäcknet så jag går till en naprapat, och det funkar jätte bra för mig:D

okej!
men var hittar man dessa naprapater då?

Jag gick mycket hos sjukgymnast för att få ordning på min snedhet när jag var yngre (olika långa ben och lite sned rygg+ en kota i nacken som är sned sen omkullridning) . Blev inte alls bra då hon "råkade" knäcka till mitt bäcken på nåt sätt så nu hoppar det fel ibland. Några år efter det gick jag hos naprapat och det fungerade hyfsat så länge jag gick regelbundet men kändes inte som någon långsiktig lösning. För att kunna fortsätta rida började jag istället att träna på gym och fick där hjälp med vilka muskler jag behövde för att kunna vara så rak som möjligt i ridningen.

Mitt största problem var egentligen att jag hade byggt upp så mycket sneda och korta muskler under åren, har ridit ca. 2- 5 hästar om dagen sedan jag 11. När jag började på gymnasiet hade jag bara en häst och tappade ju då en hel del muskler och nu när jag har börjat rida mer igen så har jag varit supernoga med att ta hand om kroppen och verkligen jobba för att muskla mig jämt, det tror jag är det viktigaste att tänka på! Då har man en möjlighet att korrigera sin snedhet när man sitter till häst.

Hoppas att du hittar en bra lösning som passar dig!

Min kompis var hos en naprapat för att hon var sned, det är hon fortfarande & hade behövt gå fler ggr men det handlar ju om pengar oxå, hon rekommenderade det till mej som oxå är lite sned i höften.
Men jag tycker det är otäckt när de knäcker så det smäller i kroppen så jag kanske avstår:crazy:

är du rak nu då efter allt arbete med snedheten?
Går du fortfarande till naprapaten och vad gör du för att vårda och behålla kroppen i ett bra skick m tanke på snedheten?

Prova att ta hjälp hos nån som är duktig innom CR jag har oxå funderat om jag var sed, men jag kunde fixa det på hästryggen :)
Kolla här....
www.effectiveriding.se

Står om CR-kursen på anslagstavlan i stallet, kanske värt att kolla upp, absolut!
Men iom att jag faktist ändå är lite öm emellanåt så väljer jag nog att gå till en naprapat i första hand och sen kankse prova på CR, det verkar roligt och nyttigt för ridningen också:)

Som de andra sagt; kontakta någon kunnig.
Läkare, kiropraktor, naprapat, sjukgymnast...ja, vad som nu passar dig bäst.
Och bli mer medveten om din kropp, för att mer medvetet kunna ändra sin sits.

kl

tack för alla svar:bow:, nu vet jag lite mer var jag ska vända mig, jag ska försöka göra det bästa av det hela med hjälp av naprapat eller liknande:)

Kiropraktor, utan tvekan. Jag är sned jag med, mitt högerben är kortare ex. Men med kiropraktors hjälp har det förändrats mycket!

men sysslar inte naprapater med kiropraktik också? bara att de har en bredare utbildning än att bara vara kiropraktor?

Liknande trådar

Ridning Hej! Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här. Jag märker mer och mer att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 108
Senast: tuaphua
·
A
Hästmänniskan Jag har p.g.a. trafikolycka kombinerat med arbetsskada en ganska kass rygg och muskulatur som gör att min sits blir lidande. Det är väl...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama