Sned och stel

isa__

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men flytta den om den ligger fel.

Tog hem ett vbl sto för runt 2 månader sedan och tog hit en ET i söndags då jag tyckte att hon kändes ojämn och stel, vilket hon var.
Hon är lite högre på hö. sida och stel på olika ställen. Men har inte ont någonstans.
Jag håller på att utbilda henne just nu (inom AR). vi har jobbat med öppna och sluta från marken och har nu börjat flytta över det lite lätt till ridningen. Går rätt bra då hon får gå på hö. sida av vägen (den högre sidan får "stöd" av vägkanten) Men att gå på vänster sida kommer inte ens på fråga, hon "ramlar" bara inåt.. volt är också ett problem, hon kan gå i större och mer avslappnade volter i ena varvet, och i de andra blir det bara soppa av allt, bogen faller utåt och bakdelen hänger inte alls med :crazy:
Jag masserar och strechar henne efter varje Rid/körtur och så behandlar jag henne med laser 2 dgr/vecka mot stelheten.

Men till min fundering.
Vad kan man göra åt snedheten? eller vad kan man göra för att inte belasta hö. sida så mycket? vill gärna höra om ni har egna erfarenheter av detta och vad ni gjorde åt det.

Otroligt tacksam för svar:bow:

Sv: Sned och stel

Ja om det var min häst så skulle jag marktränat,promenerat i skog svängt mycket åt det hållet som hon är stel på..Mina hästar "varmblod" har varit mycket stela i en sida, o jag har Arbetat mycket med den sidan.:bump:det är som vi mäniskor.Moka med fel arm, det är svårt skriv med fel hand.Gå med det andra benet..Ja det är bara att använda fantasin med att stärka upp den sidan..Lycka till. o du!! Ha inte bråtom

masserade, tittade då hon sprang & laser.
Gjorde inget åt snedheten. hästen är tåvid på höger f. vilket jag glömde nämna och hon trodde att det kunde ha och göra med det, att hon belastar lite olika & hon ville inte börja bråka med de, än iaf.

Har haft liknande problem med min häst. Det visade sig vara ett snett kors, vilket rättades till av en ET. Blev bra några veckor men snedheten återkom. Efter ett tag prövade vi med sula under vä bak för att hjälpa honom att muskla sig rätt. Tyvärr tog vi bort sulan för tidigt tydligen och snedheten återkom. Blev åter tillrättad av ET och denna gång fick han en sula som fortfarande sitter kvar och kommer att få sitta där ytterligare ca 6 mån. Han är nu helt besvärsfri och rätt musklad. Så det går att komma tillrätta med.

Men jag tycker du ska kontakta en annan ET som kan hjälpa dig. Vet hur jobbigt det är när hästen inte kan bära sig, vilket dom inte kan med ett snett kors. Tänk sen att dom ska även bära en ryttare.
Hoppas du hittar någon som kan hjälpa er!!

Har haft liknande problem med min häst. Det visade sig vara ett snett kors, vilket rättades till av en ET. Blev bra några veckor men snedheten återkom. Efter ett tag prövade vi med sula under vä bak för att hjälpa honom att muskla sig rätt. Tyvärr tog vi bort sulan för tidigt tydligen och snedheten återkom. Blev åter tillrättad av ET och denna gång fick han en sula som fortfarande sitter kvar och kommer att få sitta där ytterligare ca 6 mån. Han är nu helt besvärsfri och rätt musklad. Så det går att komma tillrätta med.

Men jag tycker du ska kontakta en annan ET som kan hjälpa dig. Vet hur jobbigt det är när hästen inte kan bära sig, vilket dom inte kan med ett snett kors. Tänk sen att dom ska även bära en ryttare.
Hoppas du hittar någon som kan hjälpa er!!

får jag fråga vad ET gjorde då h*n rättade till det? :p

Varför gjorde inte ET:n något åt snedheten? Det är väl A och O att få hästen rak? En ramsned häst kan aldrig bli mjuk och avspänd. Nej få tag i en annan du som kan räta upp henne så du slipper få "härliga" symptom lite överallt pga snedheten. Tåvidheten har inget att göra med att hästen är olika hög i korset, det låter snarare ett SI-ledsproblem, något som är mycket tacksamt att behandla.

beror väl på vart hon är stel, men att masera och stretcha dom ställena är ävl alltid bra, stretching efter att den är uppvärmd såklart. Har själv haft ut en ET till min häst och hans ena bäckenben är typ 1 cm högre, så cavaletti var bra för att få igång bäckenet. Han är även stel i hals, bog msukulaturen så vi skulle stretcha halsen på han efter varje ridtur, med hjälp av morotstricket ( vilket han uppskattar) ;) han var även stel i ländryggen, först hade vi på liniment i flera veckor men blev knappt märkbart bättre. Köpte då istället en massageborste (för människor) och efter 2 dagar var han mkt bättre i tyggen. Stretchar även ryggen eter ridning.
Borde inte din ET veta vad som är bra ??
Första gg vi tog ut min ET var för att han gick snett med korset och han hade varit lite små halt ca 1 månad. Han hade en spänning i höger bakknä och ET fick bort den och han rätade upp korste avsevärt, men gick inte helt rakt men började istllet halta ännu mer och det visade sig att han hade knä och kotledsinflamtion vänster fram och knäledsinflamtion vänster bak. och han var oxå väldigt stel i vänster sida gick knappt att få något stöd där alls. Men efter att inflamtionerna blivit behnadlade var han inte alls lika stel, även om han fortfarande är lite stelare i vänster sida av hals och bog.
Kan tilläga att jag oxå har ett varmblod.

Jag upplever att hästar som är travtränade ofta inte vet att de kan ta långa steg med vänstersidans ben. En skolkörd häst är jobbad böjd på böjda spår och har lärt sig jobba liksidigt bakifrån men en travtränad häst går utåtställd i högervolten för att komma med rak kropp i startspåret plus att det är som med alla hästar, när de vet att de ska åt ett håll i full fart tränger de ofta ditåt och genar i volten. Alltså har de dålig/ingen vana av att länga sin vänstersida. Bra träning tycker jag då är att börja med att åtminstone få hästens sidor "lika långa" eller rättare sagt få hästens bakben att ta lika långa steg. Bomserier i skritt och sedan trav, klättring i skritt, ev stora serpentiner i trav på öppet fält osv. I detta läge lockar jag hästen att förlägga vikten mer framåt för att få en låg hals och långa steg, men takten/farten ska vara kraftfull och balanserad, hästen ska alltså inte ramla iväg.

Så småningom kan jag få vänstersidan att "gå om" högersidan och får då en ärlig böjning åt höger. Först sedan den är lätt att hitta med bibehållen balans börjar jag böja genom att korta högersidan och så småningom höja framdelen igen.

Ex vis Philippe Karl talar i sin tömkörningsbok just om detta att flytta tyngdpunkten framåt nedåt i början, för att förbättra stegkvalitén. Har just nu hemma ett travtränat russ och vi håller på att introducera bomarbete i traven på longeringsvolt för att komma åt hennes spjärnande i högersidan. Vi kör naturligtvis åt båda hållen men det är i högervarv som jag förväntar mig de avgörande resultaten. Dock är hennes uppmärksamhet på mig och uppgiften fortfarande inte optimalt, hon har ett stort ego och är tillräckligt smart för att tycka att hennes sätt att lösa problem räcker :D. Men det kommer! Skulle hon envisas fortfarande om några veckor blir det elastiska inspänningar med olika längd som mjukt går in så fort hon riktar sig utåt, än så länge kör vi med bara lina och grimma för att få så lite som möjligt att spänna sig emot, vilket många travhästar är bra på.

Liknande trådar

Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: sandrafors
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter... 2
Svar
36
· Visningar
9 316
Senast: Fibusen
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 887
Senast: Varmblod90
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 238
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka