Sned i bogen/olika långa framben..?

Zantha

Trådstartare
Mitt halvblod som är 17 år har fått en smygande hälta på vänster fram, när jag undersökte henne grundligt så såg jag att vänster bogspets sitter ca 2cm högre upp än den högra. Hade vet ute igår och hans teori är att vänster framben helt enkelt är längre än det andra, att hon kanske är född sån och att det är det som nu har börjat spöka.. hästen belastar ju det "längre" benet mer och då tar det ju oxå mer stryk. Vet tycker då att jag ska sätta på hästen en "gympasko" på ena hoven så att benen blir lika långa och se om hästen blir bättre. Min tanke är ju att hästen kanske har en låsning i bogen som gör att hon "hissar upp" benet, dvs att hon helt enkelt är sned i ramen fram.
Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av detta eller någon annan kunnig som kan ge mig lite svar.. Kan låsningar göra så ena benet ser längre ut eller ska man tro att benet faktiskt är längre? Skulle hästen vara född sådan så tycker man väl att hon skulle fått problem med det tidigare, jag har haft henne i 8 år nu och hon har aldrig varit halt innan.

Ska tillägga att jag ska ringa en ET på måndag (långhelg nu juh) så ni behöver inte tjafsa på mig om det ;)

Mvh Hanna

Sv: Sned i bogen/olika långa framben..?

Kan även tillägga att hästen är mycket atrofisk i den vänstra bogen.. väldigt stor skillnad i muskulatur på bogarna. Om det är till någon hjälp....?

Jag har en boxer tik som började få kommentarer på utställningar om att hon rörde sig slarvigt osv. Började då titta på henne och såg att hon var ojämnframm när hon sprang. Typ haltade till på ena frambenet och det såg välldigt osymetriskt ut i gången. Gick då till en ET för hund och hon hade en låsning i bogen som gjorde så att hon drog upp ena bogen och benet blev kortare(=trippig, halt gång). Fick lite nålar och så skulle jag stretcha benet, bogen varje dag. Sedan så sprang hon normalt igen.

Hästar kan ha olika långa ben! Min tränares förra häst blev ofta halt på ett framben, och efter otaliga undersökningar av allt möjligt så konstaterades det att ena frambenet var lite kortare, då fick han en lite högre sko på det benet, och efter det gick allting bra!

Min hovslagare berättade om en häst han fått sko för en massa år sedan.
Hästen hade gått o haft ont i flera flera år och dom hade haft ut vet, ET mm. men inte hittat någe.

Så när Arild skulle sko hästen så upptäckte han att när man stod bakom hästen såg det ut som den vilade ena bakbenet fast när han kollade ner var båda benen i backen.

Hästens ena bakben var ca 7-8cm längre än andra benet.

Det fixade han med en sko som var lika tjock så benen blev jämn. Självklart i ett lätt material. Minns inte vilket.

Prata med din hovslagare så kanske ni kan lösa det :)

Tack för svaren! :) Jag vet att hästar kan ha olika långa ben precis som vissa människor.. Men hästen är 17 år och under dom 8 åren jag har haft henne har hon aldrig haft en tillstymmelse till hälta eller orenhet, borde hon inte fått problem tidigare om benen är så ojämna att det gör skada?:confused:
Det är bogen med det "långa" benet hon är väldigt omusklad och tunn i, den andra bogen ser ut som den ska.. Hon har varit jämn i sina muskler innan.
Hästen går oskodd och har gjort större delen av sitt liv utan några som helst problem så jag slipper helst sko henne.
Jag har mätt hennes ben och vad jag kan få fram så är dom lika långa på några millimeter när.. Isåf är det själva bogdelarna som är olika långa.
Det kommer hit en terapeut på torsdag som ska känna igenom henne och kolla om hon hittar något så vi får se.. hoppas att det är något som går att göra nåt åt iaf.

hur ser hovarna ut?

Dom ser bra ut ;) Jag verkar henne själv och har så gjort i snart 4 år.. Hon har en liten pyttetendens till bockhov på höger fram men enl vet så är det den allra minsta graden dom kan ha.. Min vet hade inga som helst anmärkningar på hennes hovar.

Hej!
Förra året fick min pålle en smygande hälta (vä.fram!). Var mkt svårt att se var hältan kom ifrån. Såg ut som problemet satt i bogarna. Flera beh. av kiropraktor men efter nå´n vecka ville jag att hon skulle genomgå en ordentlig hältutredning. Visade sej att hon hade artros på båda fram, mer på vänster med rätt mkt pålagring samt spatt hö. bak. Vill inte vare negativ och skrämma upp dej men din häst är 17 år... Jag skulle rekommendera en utredning på klinik. De alternativa beh. metoderna ser jag som komplement till trad. vet.vård. Kan tala om att min häst går fullt ut idag, är fräsch och pigg med hjälp av den beh. hon fick för snart ett år sedan och specialbeslag på framfötterna! Hon är 16 år :) Lycka till med din häst!!

eller olika långa muskler?
en sträckning eller låsning i bogen med andra ord.
Jag skulle väl tro att hästen belastar det "kortaste" benet mer eftersom det blir mest tyngd där, men också belastar bogen ovanför det "längre" benet mer iom att det blir en statisk spänning där. Tänk dig själv om du drar upp ena axeln och håller den där. Hade hon haft olika långa ben borde man väl upptäckt problemet tidigare kan jag tycka.

Som svar på din fråga så har jag varit med om låsningar i bogen på min häst som gjorde att bogen var sne så som du förklarar. Han var inte halt, men gick lite orent ibland, som om han "knep med bogarna" och var lite ostabil. Enligt en duktig osteopat hade han en rejäl sträckning.

Hoppas Et hittar något som ni kan rätta till :)

Vore intressant med bild på benställning/hovar frammifrån och från sidan... Om det finns tendens till bockhov så skulle jag inte kalla det fina hovar, det är en patologisk situation, även om den bara är "liten";)

Hovarna är fina på så sätt att dom är jämna och välskötta, jag vet att en bockhov alltid är en bockhov men hennes är knappt synbar för ögat och har varit väl "efterhållen" sedan jag köpte henne. Idag hinner jag inte ut och fota men kanske i morgon. Tackar Höstmåne för svaret:bow: det var eg bara det jag ville veta:) och hoppas att jag får ngt vettigt svar och bra hjälp med det hela på torsdag.
Uma: hittas det inget som kan förklara det hela på torsdag så blir det klinik för full utredning men jag hoppas att det inte behövs:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 515
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar