Zantha
Trådstartare
Mitt halvblod som är 17 år har fått en smygande hälta på vänster fram, när jag undersökte henne grundligt så såg jag att vänster bogspets sitter ca 2cm högre upp än den högra. Hade vet ute igår och hans teori är att vänster framben helt enkelt är längre än det andra, att hon kanske är född sån och att det är det som nu har börjat spöka.. hästen belastar ju det "längre" benet mer och då tar det ju oxå mer stryk. Vet tycker då att jag ska sätta på hästen en "gympasko" på ena hoven så att benen blir lika långa och se om hästen blir bättre. Min tanke är ju att hästen kanske har en låsning i bogen som gör att hon "hissar upp" benet, dvs att hon helt enkelt är sned i ramen fram.
Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av detta eller någon annan kunnig som kan ge mig lite svar.. Kan låsningar göra så ena benet ser längre ut eller ska man tro att benet faktiskt är längre? Skulle hästen vara född sådan så tycker man väl att hon skulle fått problem med det tidigare, jag har haft henne i 8 år nu och hon har aldrig varit halt innan.
Ska tillägga att jag ska ringa en ET på måndag (långhelg nu juh) så ni behöver inte tjafsa på mig om det
Mvh Hanna
Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av detta eller någon annan kunnig som kan ge mig lite svar.. Kan låsningar göra så ena benet ser längre ut eller ska man tro att benet faktiskt är längre? Skulle hästen vara född sådan så tycker man väl att hon skulle fått problem med det tidigare, jag har haft henne i 8 år nu och hon har aldrig varit halt innan.
Ska tillägga att jag ska ringa en ET på måndag (långhelg nu juh) så ni behöver inte tjafsa på mig om det
Mvh Hanna