A

Arctica

Hej,

Köpte en ny sadel för ca 2 månader sedan, men misstänker att bommen blivit sned :S Jag hade gärna velat mäta på något sätt så jag kan lämna tillbaka den. Det är inte lönt att lägga den på hästen för han är ojämnt musklad.

Några tips?

Sv: Sned bom

Vad är det för sadel? Om hästen är ojämt musklad så är det svårt för en sadel att ligga i balans över ryggen.

Man måsta ta ett¨diaginal mått som kan vara svårt när den är val påkladd.
Väldig ovanlig att själva bommen är sned, änntingen är det gjörd fästet på bommen som är snett el att påkläddning har hammnet snett.
Du sa inte om den sitter snett på hästen el om att du sitter sned.
Az

Om du lägger sadeln på tex en handduk på golvet, med framdelen nedåt, ställer dig bakom och tittar ner i kanalen. Då brukar man se ganska tydligt om det finns snedheter.

Nej det kan man inte. Möjligen kan man se om riggen eller lädret är ojämt dock kan du inte se om bommen är sned. Nu är detta ett mycket ovanligt problem för på bra sadlar så är inte bommen sned. Billiga sadlar ska man ju alltid undvika så det kan jag inte uttala mig om.

Förlåt, inte ryktig vaken en.
Ställ sadeln på en sadel buck och titta rakt främifrån mot sadel hornet cantel (bak valvet) se det sysmetrisk utt.
Titta också rakt ovanför, se hela sadeln utt som den är draget bakåt på ena siden.
Jag fick hem ett roper som var sned i bommen när jag hål på med saddle fitting och import.
Az

Nej det kan man inte. Möjligen kan man se om riggen eller lädret är ojämt dock kan du inte se om bommen är sned. Nu är detta ett mycket ovanligt problem för på bra sadlar så är inte bommen sned. Billiga sadlar ska man ju alltid undvika så det kan jag inte uttala mig om.

Jag vet inte varför du inte kan se det. Så gör sadelmakare. Det har fungerat för mig. Jag fick hem en sadel som var sned i bommen för något år sedan. (en dyr sadel) Sadlar är hantverk så även om det är ovanligt så händer det även på dyra sadlar. När jag ställde den så på inrådan från sadelmakare blev det väldigt tydligt hur sned den var. Tog också bilder av den så. (för att skicka till tillverkaren).

Återigen, du kan misstänka en snedhet men du kan inte se det med blotta ögat, man kan däremot korsmäta sadeln, men det gör man med mätintstument inte med ögat. Det du kan se kan lika gärna vara en snedhet i läder eller rigg som sagt. Att se att en bom är sned utan att mäta går inte om den inte är skalad.

Jo Kenneth, om du titta från ovan som jag skriv förutt:
Triangelation, från hornet till nedrakänt av cantle på varsin sida, ett mått med ett snor kan avslojer.
Az

Det var en av h**ks sadlar.
Hästen var ojämnt musklad när jag köpte honom för några månader sedan och då passade sadeln bra. Ny tycker jag att sadeln sjunkit ihop under sitsen och lutar framåt, båda kjolarna släpper där bak och de gjorde de inte när jag köpte den.
Har svårt att tro att hästen lagt på sig så mkt på två månader med skrittrundor 2-3 dagar i veckan.
Vad tror ni?

Till Arizona, ja då måste du MÄTA, precis som jag sa. Du kan inte se det med ögat!!! Det är det som jag kallar korsmätning.

Är det en syntetbom i sadeln så är det inte troligt att den är sned, dessa bommar gjuts genom att plastmaterialet hälls i formar och att formen skulle vara sned är föga troligt. På dessa billiga sadlar är det dock ganska vanligt att både skirts och rigging är monterade lite på en höft och där ligger förmodligen felet på din sadel. jag har sett ett flertal sadlar med just detta fel och för en sadel i den prisklassen lönar det sig inte att försöka rätta till problemet utan det är bättre att lämna tillbaka den och få en ny.

:(
Till Arizona, ja då måste du MÄTA, precis som jag sa. Du kan inte se det med ögat!!! Det är det som jag kallar korsmätning.

HI Ken:
Jo vi är med, en diaginal mättning, du menar underifrån, a man ta bort skirten och mäta sidebars-
Jag prata ovanför utan att ta isär hele sadeln, 3 punkt mät, från en punkt på hornet ner till var canteln gå ner till värja sidebar. är bommen sned då komma du att få två lika mät. ett bra öga kan se främifrån att den är sned.
Det här kan förakomma när non flis har kommit imellan sidebaren och mäljen som den sitter när the fork och cantle holes ska boras upp.
Az

Återigen, du kan misstänka en snedhet men du kan inte se det med blotta ögat, man kan däremot korsmäta sadeln, men det gör man med mätintstument inte med ögat. Det du kan se kan lika gärna vara en snedhet i läder eller rigg som sagt. Att se att en bom är sned utan att mäta går inte om den inte är skalad.

Den sneda sadeln jag fick hem var det mycket tydligt att bommen var sned. Sen beror det förstås på hur sned en bom är. Mycket är ju alltid lättare att se med blotta ögat. Är det en liten snedhet tror inte jag heller jag skulle kunna se det. (Men hur stor snedhet TS sadel har vet ju inte jag.)

På dessa billiga sadlar är det dock ganska vanligt att både skirts och rigging är monterade lite på en höft och där ligger förmodligen felet på din sadel. jag har sett ett flertal sadlar med just detta fel och för en sadel i den prisklassen lönar det sig inte att försöka rätta till problemet utan det är bättre att lämna tillbaka den och få en ny.

Behöver inte bara vara på en billig sadel skirten är snett monterad.. Fick hem en "dyr" reiningsadel som va helt uppåt väggarna. Skirten satt längre fram på 1sida (eller längre bak på andra för den delen;)) Riggingen va också förskjuten på ena sidan. Detta va ändå en sadel för ca 25000:- Då förväntar man sej att en sadel ska vara ok även om den är serietillverkad. Den fick enkel biljett till USA.

/LL

Jo det göra man, just därför jag slutet med saddle fitting och import, ledsna att få hem måndag ex sadler fron america som man kunde inte skicka tillbaka.
Nu förtiden passa jag på att ta med en sadel när jag åker över.
Az

Sadeln va beställd till mej så det va väl ingen skada skedd. Men den åkte som sagt tillbaka och jag tog ingen i byte. Ville inte ta risken att få en felmonterad till..
Va bara att köra på en begagnad till märren.

Men nu har jag en jag är snuskigt nöjd med:D. Passar både mej och min nye hästen (som jag också är nöjd med) Och plus att den är förbannat snygg:love:

/LL

Bra att du kom undan och är njod med den nya.
Det bli importer som för sto den kostnad av frakt av retur gods.
Az

Jag behövde inte betala en krona, jag betalade visserligen frakten som jag fick tillbaka när de sett sadeln och gjort samma konstaterande som mej. (Jisses kom på att det redan är 5år och 5sadlar senare:o)
Köpte min nye sadel av en helt annan tillverkare nu i våras.

/LL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London