Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig. Nu är det igång igen. Nu vill två av ägarna absolut ha tjocka termotäcken (300g) på hästarna inne i stallet om natten. På dagen har de ofodrat resp tunnfodrat regntäcke. Det är så ologiskt! En häst är oklippt och en är spårklippt.
Hur skönt kan det vara att dygnet runt vara täckt så hårremmen inte får luftas ordentligt? Få skav av täcken OCH bogskydd? Vara överdrivet varm inne och svalare ute? Inte kunna reglera sin temperatur själv?
Jag är övertygad om att detta inte är bra för hästarnas hälsa.
Varför ska det tjatas om detta vareviga år? Tänk om folk kunde skaffa sig mera kunskaper istället. Det skulle vara bättre än att hela tiden utgå från sig själva. För mig blir detta som att sitta inne med en tjock dunjacka för att sedan ta på mig en tunnare täckjacka när jag går ut.
Täcken ska användas med förnuft.
Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur? Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)
Hur skönt kan det vara att dygnet runt vara täckt så hårremmen inte får luftas ordentligt? Få skav av täcken OCH bogskydd? Vara överdrivet varm inne och svalare ute? Inte kunna reglera sin temperatur själv?
Jag är övertygad om att detta inte är bra för hästarnas hälsa.
Varför ska det tjatas om detta vareviga år? Tänk om folk kunde skaffa sig mera kunskaper istället. Det skulle vara bättre än att hela tiden utgå från sig själva. För mig blir detta som att sitta inne med en tjock dunjacka för att sedan ta på mig en tunnare täckjacka när jag går ut.
Täcken ska användas med förnuft.
Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur? Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)