Snart tävlingsdags igen...

Sv: Snart tävlingsdags igen...

Det där med ålder är ju lite sjukt om man lusläser TR. Kan det vara ponny enbet där groomen måste vara 15 år men för par ska groomen fylla 15 det året har jag för mig... Ska kolla upp när jag kommer hem men läste det för nån vecka sen! Själv groomade jag ovetandes när jag var 13 (ingen annan som vågade:p ) och det var ingen som sa något då! Fast det har väl blivit hårdare nu kanske.

Annars ett tips att hitta groom, kolla med folk som ska på samma tävling om du får låna någons eller är det kanske till och med någon som inte groomar alls. På våra tävlingar brukar vi alla kunna dela på groomarna om det är bristvara!

Håller med om att det är jätteluddigt. Så här står det:

"P" - Kusk får tävla i enbet från början av det år han fyller 12 år, och groom skall vara minst 15 år. Kusk får tävla i par från början av det år han fyller 15 år, groom i enbet och par från det år de fyller 15 år. Kusk får tävla fyrspann från början av det året han fyller 18 år, groom skall vara minst 16 år. Groomens ålder skall anges på anmälningsblanketten."

Ibland skriver de "från början av det året", ibland "från det år de fyller" å ibland "minst 15"... :confused: Hade ju varit kul om de kunnat enas om EN formulering om de menar samma sak! Fast det står ju iaf hyfsat klart "groom i enbet och par från det år de fyller 15", elr?

Å så kom jag ju på att jag inte heller har ngn groom när det är dags för oss nästa år... :eek: Fast då har ju N åldern inne, he he! Hon lär få springa mellan vagnarna! :p

//M

Ja, helt krasst, eftersom inte groomen behöver någon licens så skulle en minderårig groom för dagen kunna vara någon annan, med denne annans personnummer? Menar inte att jag har tänkt göra så. :angel:
Ja, groomar finns ju, som är jättebra och allt. Men de väger oftast inte 40 kg.

Vet att det förra året fanns en tjej som hade dispens att grooma i dressyr o precision när hon var tolv. Så i de momenten borde det ju vara möjligt i alla fall.

Men hallå! Bara A-ponnyproblem ju! :p Du kan ju ta nästan vem som helst, behöver väl inte tänka så fasligt på vikten. Skaffa egna problem, riktiga sådana!! :D

Precis vad jag ville höra! Tack! :) "Min" groom ska dessutom fylla 14 i år, så kanske kan det gå.

Qvip skrev:
Men hallå! Bara A-ponnyproblem ju! :p Du kan ju ta nästan vem som helst, behöver väl inte tänka så fasligt på vikten. Skaffa egna problem, riktiga sådana!! :D

Men jag vill ju ha dej ju... Men du sitter ju å kuskar bakom din mini så du é ju upptagen jue!! Å C blir ju bara 12 nästa år så det är ju flera år innan hon får grooma mig... Fast jag får ju grooma henne å andra sidan... Så vem ska jag ha då? Gubben elr? :eek: Tror inte det lixom... :rofl: Får kusk grooma åt annat ekipage på samma tävling förresten?

Ja ja, jag kan iaf förtränga det ett tag till... :p

//M

Sorry, var bara ärlig. Det har blivit jätte hårt med dispenser de sista åren.
/M

Det också. Jag vill gärna träna en hel del med den vikten som ska vara på vagnen under tävling så att ponnyn är van vid det.

Det är lugnt! ;) Jag har absolut respekt för att de tar hårt på säkerheten, jättebra! Jag hoppas bara att de bedömer min ansökan "enskilt", eller vad man ska säga, att de ser till helheten. Tycker att jag har rätt goda argument.

Annars kan ni ju byta så hon kör och du groomar;) Jag vet inte vad du har för tyngder på dig, vagnen och så men jag körde nästan bara själv när jag tränade shettisen och han hade inga som helst problem att tävla med groom i vagnen som vägde mer än 40 kg. Jag tycker att du provar ta med dig någon i rätt ålder, som kan är lite tyngre, oc ser hur hästen reagerar. Oftast sitter det i huvudet på dom små om de orkar eller inte och då spelar det ingen roll om det är 40 kg eller 100 kg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Jeffery
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
566
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka