Snart tävlingsdags igen...

H

Hilly

...så hur ligger ni till inför tävlingssäsongen nu då? Och vad har ni för planer och målsättningar för i år?

Sv: Snart tävlingsdags igen...

Jag vet faktiskt inte hur det går... :o
Målet är i alla fall att miljöträna och köra alla grenar utan större problem. Gärna en godkänd tävling men en lugn och avslappnad häst inne på banan känns viktigare i början. Där börjar vi i alla fall! Kraven kommer säkerligen höjas eftersom säsongen går men jag ska försöka ta det lugnt ändå. Första tävlingen blir på hemmaplan vilket känns skönt!

Hur går det själv?

Det låter som en bra och vettig målsättning första säsongen. Hoppas det kommer gå bra!

För min del kommer det inte bli något tävlande alls, förhoppningarna är istället att hästen ska bli dräktig och att ny liten körhäst ska se världens ljus lagom till nästa vår.

Annars är mitt största mål vad gäller körning i år att ta mig till Italien för att titta på enbets-vm.

Vi har ett klubbmästerskap att se fram emot i april, sen ska vi delta i "programkörning" som klubbarna i Halland ordnar. Kanske blir det en endagarstävling till hösten, men vi får se om hästen och vi hinner bli "färdigtränade" tills dess. Sen blir det förstås ut och titta på en del tävlingar för att hämta lite inspiration och träffa lite körfolk!!

ja,inspiration är alltid bra att få. Tycker programkörningen var ett bra intiativ, det skulle väl dessutom bli precision och ev. lite maratoninslag också på en del av tävlingarna. Det är bra att kunna komma iväg och träningstävla lite på andra platser än hemmaklubben, speciellt med en grön häst.

Jag kanske kommer och tittar på den sista omgången om jag inte har annat för mig, är ju hallänning på somrarna.

Räknas de man ska åka och titta på också? :) I så fall hoppas jag att det blir mycket mer!!

Nu tävler ju int jag ock Kotte men känner att jag vill skriv av mig lit.
Vi hoppes på att vi är friske och krye så vi kan fare till Valdemar som vi bruker göre var dag. Sedan så måst jag ju hitte en ven till Kotte.Vi hoppes att det blir ena finer sommer så vi kan fare i skogen och plocka bär och svamp som vi gillar så myck.
Vill bare skriv av mig lit.

Rut.

Ja, mina mål är högt och tydligt satta i år.
Kommer att börja säsongen med en internationnell tävling i danmark, därefter följer ett par tävlingar i sverige. För att sedan packa allt och åka till Dillenburg i tyskland. Därefter följer några svenska tävlingar och sedan en tävling i Polen.
Målet är att ge hästen internationell rutin. Vi sikatar på VM för att ha ett högt mål men jag vet att det är ett år förtidigt och att det inte är särskilt troligt att vi blir uttagna men det är en bra morot och det blir ett bra upplägg med landslagsträningarna och tävlingsupplägget.
Elin du kan väl vara hästskötare åt mig så kommer du ut på lite roligt och slipper plugget. (Jag lovar att laga mat varje dag:idea:
/M)

Försöker du locka mig med mat? :rofl: ok, men bara om jag får jobba tillräckligt hårt för att göra av med den, jag försöker ju gå ner i vikt:)

Jag hjäper dig gärna som hästskötare, kan vara kul att komma ut på lite tävlingar när jag nu inte ska tävla själv.

Har ett par träningstävlingar inplanerade och har precis fyllt i anm.blanketter för RRKKs (lokal lätt) inomhusmaraton 22/4 och ÅRKS (lokal lätt) körtävling 3-5/6. Men måste invänta svaret på dispensansökan först innan jag skickar iväg. Har bara tävlat på klubbnivå tidigare och vill debutera lokalt i år. :) Går det bra vill jag starta på Gottröra i juli och Gotland i augusti också. Sen är jag lite sugen på att åka ner och delta i Hästrallyt. :p Någon som ska vara med där? Självklart måste jag bara ta mig ner till Halmstad i juli när shetlandstävlingarna hålls där.:)

I Åkerbo kommer jag finnas på plats, bor ju i Linköping nu så det är min nya hemmaklubb. Vad ska du söka dispens för?

Vad kul, då ses vi kanske där! :) Dispens för att ha groom som inte fyllt 15.

Dispensen kommer inte att beviljas. Det har med säkerhet att göra och det har man blivit hård på efter otaliga olyckor som varit.
/M

Qvip skrev:
Vad kul, då ses vi kanske där! :) Dispens för att ha groom som inte fyllt 15.

Men om jag bantar lite så kan jag grooma! :idea: :banana: Du kommer aldrig att hitta ngt lämplig offer annars, he he... :p Inte bland våra "stallbarn" iaf :angel: :crazy:... El oxå får du vackert vänta in N i ett år till... :smirk:

//M

Bah, var du tvungen att säga så! Har jag ju slösat bort den pengen och den energin till att formulera ansökan. :p
Men synd! Då blir det inget tävlande för mig i år då. Förstår dock inte hur det kan vara mer säkert att ta in en "vemsomhelst" groom som har fyllt 15 som inte känner ponnyn eller som jag känner att jag inte kan lita på, än att jag får ha min tilltänkta som har kört en del själv, lärt sig rida på ponnyn ifråga och som jag vet klarar av uppgiften, men är ett år för ung. Fan, säger jag bara.:mad: Det är ju inte så att det svämmar över av frivilliga medhjälpare precis, som inte är för tunga, kan och vet lite och är villiga att hänga med ut och träna, för ponnyn måste ju få en chans att vänja sig vid vikten också.

Hmmm.... Deppa inte ihop nu! Jag håller def med om att N är bäst lämpad för ändamålet men du kan ju inte missa en hel säsong iaf... Det här måste vi ju lösa!!

:idea: Knyt fast en säck potatis på vagnen vettja så har du iaf tyngden med dig, om än lite orörlig då kanske... :angel:

Å tänk vad grymt vältränad hon kommer att vara till nästa år när N får vara med (när ni skall upp i msv! :) ) om hon haft en tyngre groom detta år! :D

//M

Blir faktiskt jätteupprörd! :D Men, har inte ens fått svaret än så jag ska ha lite is i magen.:smirk: Alltså, vikten är ju ett problem, tycker att den vikt jag VILL ha är lagom. Men det är ju andra problem också, det praktiska. Hur lätt är det att hitta nån som vill hänga med ut, helst då flera dagar i veckan, för att köra? Och sen ska ju denne någon kunna hänga med på de tävligar man vill åka på. Och sen är det ekonomiskt tyngande, en extra att betala för. N kommer ju att hänga med i vilket fall som helst och hennes sommarlov styr ju jag med järnhand.:D :p

Måste reda ut ett par saker nu.

Groomen behöver inte har licens? Tyckte jag läste i nån propp att groomlicens löses på plats.

Groomen ska ha fyllt 15 år, dvs det räcker inte med att den fyller det året, det ska vara exakt på dagen?

*Ang groomlicens, så här står det på Kuskringens sida:

"FÖRTYDLIGANDE ANG. GROOMLICENSER.

1. Groomen är försäkrad på kuskens licens fr o m 1 januari 2003.

2. Kusken är skyldig att lämna groomens personnummer med alla tio siffrorna
i sekretariatet samtidigt med startanmälan om försäkringen skall gälla.

3. Kuskens försäkring gäller för groomen till och från tävlingsplatsen och under hela tävlingen.

OBS !!!! FÖR KÄNNEDOM
Vårt nya avtal med Länsförsäkringar är "groomen" medhjälparen vid körning medförsäkrad i kuskens licens. Det betyder att vi inte längre har behov utav en groom/meetinglicens för medhjälpare och licensen kommer därför att utgå. Avtalet blev klart efter TR tryckts, det är därför vi inte kunnat ta hänsyn till detta i TR."

*Ang ålder enl TR V, Mom 506, punkt 7: ", groom i enbet och par från det år de fyller 15 år."

Visst är vi bra på att slå i TR nuförtiden Qvip! :D

//M

Snoffan_03 skrev:
*

Visst är vi bra på att slå i TR nuförtiden Qvip! :D

//M

:angel: Orkade bara inte. :D Ok, bra, tack, ska fundera vidare lite på den nya informationen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Jeffery
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
566
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka