Snart stryper jag katten j*veln

T

Tarzzan

Är så jäkla less på ena katten nu så det är inte sant:mad:
Han är ca 3 år gammal och kastrerad.
Han är en inne katt som nu i dagarna har börjat att få gå ut(har dörren öppen).Blev less på hans jamande vid dörren jämt och stendigt:crazy:
Han pissar i badkaret,plantorna på balkongen, på stolsdynor och nu kom jag på honom stå och pissa på väggen framför kattlådan:devil:
Vad är det för fel på honom?
Börjar ärligt talat att bli less på honom.
Har en till hane på 7 år som också är kastrerad men helt annorlunda.Han gå i och för sig ut och in som han vill.

Funderar på att ge bort honom till första bästa människa.

Finns det något som jag kan göra så att han slutar att pissa överallt????
Tar emot alla tips

Sv: Snart stryper jag katten j*veln

Oftast är anledningen till att katterna gör sina behov någonannanstans än på lådan är att den är inte tillräcklig ren, eller att de understimulerade.

Prova göra rent hela lådan (byta sanden mot ren sand, skura ur lådan med såpa) och se om de funkar om du inte gjort det.

Leker/Aktiverar du honom tillräckligt?

Lådan har jag gjort ren flera gånger med såpa klorin diskmedel ja typ allt.
Bytt till ny sand och testat olika sorter.

Han har leksaker av olika slag.Men när man försöker leka med honom så får man ingen respons.Men när han är leksugen så leker vi med honom givetvis.Oftast genom att kasta leksaken och han hämtar.

Skulle det hjälpa om han fick komma ut varje dag?
Har inte haft honom ute tidigare pga. att han inte hittar hem.Han går till en granne och skriker utanför dörren.

Och i går efter att han har fått vara ute hela dagen och kom in på kvällen började han att fräsa och resa ragg mot den äldre katten.
Den äldre katten såg ut som ett frågetecken.
Vet inte vad jag skall göra med kattskrället snart:crazy:

Inga fler som har några råd om vad jag skall ta mig till med katten???

Började detta beteende i samband med att han fick gå ut? Det känns som att han har börjat få lite "revirkänning". Finns det nån möjlighet att låta honom gå utomhus lite mer?
Jag tror för övrigt att du ska avvakta lite, den där världen utanför e ju helt ny för honom. Han kanske har träffat på andra katter utanför som gör honom lite mer pratglad?

Vår ena katt blev oxå lite smått "galen" när han fick gå ut lite grann. Inte att han kissar överallt, men han skriker ofta och mkt om vi inte släpper ut honom. O han har även börjat "strila" på en av buskarna i trädgården för att markera att trädgården är "hans".

Förmodligen så protesterat han/mår dåligt över något. Jag skulle tippa på grannkatter som stör honom, reaktionen med fräs mot sin kompis bekräftar att något dåligt har hänt honom.
Ser du vad som händer när han är ute?

En sak du kan pröva är att ha en Feliway-dosa hemma, de avger katters feromoner och har en positiv effekt på katter som är stressade(vanligaste orsaken till att kissa utanför) och går utanför lådan. Finns att köpa på vet.klinik, mer info kan du säkert googla fram.

Vad gäller dig, så borde du lugna ner dig några snäpp och sluta se katten som någon som vill jävlas med dig.
Något är fel och det är din förbannade plikt som djurägare att ta reda på vad det är och fixa det. Hela ansvaret ligger på dig. Katten gör inte saker med flit för att jävlas, han vet inte vad han gör för fel.
Om du inom några månader inte har fått bukt med problemet/katten lugnat ned sig så kan du ta honom till veterinären och ge honom ett värdigt avslut, istället för att vräka ur dig massa fula ord till ett djur som inte kan hjälpa något. :mad:

Jag älskar mina katter.
Detta kiss problem har hållit på i 2 år så det är inget jag har ledsnat på efter 1 månad direkt:mad:

Men blir rätt arg/förbannad när katten inte kissar i lådan.

Jag har försökt att ta reda på problemet.Har bytt kattsanden,lådan och så fort han har varit där så tar jag bort klumparna.Så lådan är aldrig full.

Nu i veckan har han även fått börja gå ut.Men inget verkar hjälpa.

Jag vill hitta vad felet är, men detta är helt nytt för mig.

men har dom inte ont då?
Han verkar inte ha ont.Han har ju varit så här i över 2 år till och från

jag skall ringa vet i morgon.

Men jag tror inte att det finns något dom kan göra.En bekant hade en hon katt som kissade i deras säng.Dom ringde vet och det dom fick till svars var att har dom en gång börjat så är det så.
Dom tog bort katten.

Det vill inte jag göra.

Det är inte säkert att de visar att de har ont på annat sätt än att de kissar på fel ställe.

Förmodligen blir det så att de förknippar lådan med smärta.

Jag hade en hankatt som konstant kissade i vattenskålen, det visade sig att han hade urinsten. Så fort han fick problem kissade han i vattenskålen så då visste man att det var dax igen. Till slut hade han sådana problem att jag valde att ta bort honom för jag ville inte att han skulle lida.

men om han har gjort så här över 2 år.Tillslut borde han ju få ont och visa det?
Typ skirka när han kissar?

När min katt hade urinvägsinfektion hade han jätteont och blod i urinen.
Han skrek inte när han kissade. Jag förstod att han hade ont just på att han kissade på fel ställen.

men det är inget blod i urinen.
Jag skulle nog ha upptäckt det eftersom an pissar i badkaret bla.

MIn ena katt får urinkristaller emellanåt. Detta märker jag genom att han sitter väldigt långe i lådan varje gång och försöker kissa. Sedan övergår han till att kissa på mjuka saker, tex i soffan eller sängen. Har läst någonstans att de kissar på mjuka underlag för att de tror att det ska göra mindre ont.
Jag skulle inte klassa badkaret som mjukt dock, det är inget ställe som Junior skulle välja..

Nej, jag säger inte att din katt har urinvägsinfektion, för det går fort och kräver omedelbar vet-hjälp.

Jag säger att din katt kan ha ont när han kissar även fast han inte skriker.
Katter talar ofta inte om när de mår dåligt på samma sätt som hundar gör. Däremot kan man märka ändringar i beteende.

Det är bra att du ska ta den till vet.

jag skall ringa först och rådfråga två vet som vi har i närheten för att se vad dom säger.
Säger dom att det inte går att göra något åt, tex att det bara är ett betende han har.Då får jag börja fundera på om jag kan hitta ett nytt hem åt honom där han får vara ute katt.

Det sista jag kommer att göra är att ta bort honom, om han inte lider.
Jag är emot att ta bort djur innan man har hittat vad felet är.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka