Snart förtvivlad - Vad ska man göra??

Victovie

Trådstartare
Jag har ett sto på 7år som är ca 168cm hög. Själv är jag 157cm. Hon har den senaste tiden varit superhärlig i dressyren - haft bra form, lyssnat noga, härlig svikt i steget m.m.
Och idag så fick hon för sig att hon inte ville helt enkelt! Hon fick ett "återryck"! (vatt såhär mkt innan). Hon bara går högt med huvudet, spänner sig, vill inte jobba som jag vill att hon ska (inte istadig, bara "flyter iväg" och lyssnar inte). Låter kanske inte så hemskt farligt men man känner sig verkligen som en riktigt liten ärta på ryggen och man kommer inte åt henne på något sätt!:crazy:
Till sist fick jag "ge upp" - gå in och sätta på gramanen. Då gav hon sig direkt, inget tjafs. Avslappnad och fin, jobbade rätt och allt. Försökte tjafsa en gång i en övning, men gav sig fort.
Vad kan jag göra när hon hittar på sånt?:confused: Fruktansvärt jobbigt att inte kunna göra något, känna sig så fullkomligt maktlös. :cry:

Sv: Snart förtvivlad - Vad ska man göra??

Kom det bara helt plötsligt? Från ena dagen till den andra? Då skulle jag ta mig en rejäl funderar på vad det var som utlöste det. Kan hon ha haft träningsvärk sen passet innan? Med tanke på hennes ålder så bör du ha det i åtanke. För det är inte helt "logiskt" att hon från att ha gått jätte-bra helt plötsligt utan anledning inte längre vill jobba. Troligtvis fanns det en orsak till det. Och blir du klok på orsaken så blir det lättare att sätta in rätt åtgärder för problemet.

Saigon ger ju ett klokt svar (som alltid :)). Kolla först och främst upp hästen, se hur det går nästa träningspass. Kanske behöver hon någon skrittdag eller dylikt?

Jag kan förstå ditt problem. Jag är visserligen lite längre än dig, men med ganska korta armar och ben till min längd. Nu är jag absolut inte på din nivå ridmässigt ;) men visst kan det bli svårt med för stor häst, rent ridmässigt. Hästar är inte dumma, visst kan dom känna att man inte kommer åt dem och dra nytta av det.

Graman har jag aldrig ridit med, det känns inte som något för mig. Har sett en handfull ryttare genom åren som verkligen kan rida på det - dvs inte använder den när den är på. Du förstår hur jag menar. Jag har nån gång satt på ett kandar däremot - just när det gäller en väl stor häst för mig som jag inte riktigt kommer åt annars. Inte varje gång förstås men då och då för att verkligen komma åt så att säga.

Min ärliga mening är att du nog skulle passa bättre på en riktigt bra, rörlig häst runt 160. Jag har sett ett par ekipage där hästen ser ut och rör sig som en drygt 170-häst men utan ryttare har den visat sig vara drygt 160. Just pga ryttarens storlek.

Har ju sett dig på många olika hästar och vet att du rider mycket väl, du har väl utbildat många av hästarna själv också? Du är värd en häst som verkligen passar dig, stoet du har nu känns som om det förr eller senare kan bli problem eftersom hon är såpass stor.

Lycka till!

Mvh Cissi

Ridtravare - Inte hela vägen. Vi använde gramanen som ett hjälpmedel för att sänka hals o huvud och kunna rida fram bakben och upp ryggen (hon har dessutom lång rygg...:cool: ). Det var för att visa henne vägen, vad vi ville. Men efter mycket exprimenterande så kom vi fram till att enda sättet (då var det de) var att när hon gick upp i formen så "låste" vi händerna i ca 2-3 sek (-obehag) och sen släppte vi efter ordentligt och sänkte innerhanden (om vi var på volt) och då släppte hon efter. Sen har hon blivit smått stadigare under vintern, och vid några tillfällen försökt igen, men inget allvarligt.

Saigon - Jag ska läsa igenom träningsdagboken och tänka efter ordentligt. Hon har visserligen inte varit 100 hela tiden i formen - har ibland försökt slippa jobba till fullo genom att höja huvudet, vilket inte alltid är så konstigt.

Cissiny - Tack Cissi, det värmde i hjärtat :bow: . Ja, jag har utbildat en del själv. Antalet beror på om man tänker från grunden eller nånstans på vägen upp...
Det kan också va nått att testa, nån skrittdag eller så...
Tack för alla kloka svar :bow:

hehe, detta känns lite onödigt :P men men, nu kommer jag med mina dumma ideer som du har råkat ut för förr.. det konstiga är att jag kan göra det själv sen när jag ska förklara så här på internet så låter det hemskt.. .P

men frida är ju ganska stor till dig vilket du vet.. och det problemet brukar ju inte vara mitt, men skriver hur jag gjorde på den ponnyn som jag har hemma nu som också är okänslig i munnen och gärna kör upp huvudet i vädret :P

jag rider mkt med sittsen och massor med övergångar och halvhalter och varje gång jag gjort övergång eller halvhalt så lättar jag på handen och är hela tiden väldigt mjuk i handen och efter hand så gav ahn sig. :idea:

nu vet jag att du är duktig på rida så du har säkert prövat massa saker, vad säger M***a som du tränade för i torsdags?

hälsa dina fyrbenta djur :P

Haha, ja du. Det var i tisdags jag tränade för henne. Och då uppförde sig stumpan bra. ;)

Har du läst Kyra? Hon har en grundövning som jag tycker är bra, hennes halter och ABC, de kan man alltid gå tillbaka när det inte fungerar. Och då passa på att skruva ner sina egna förväntningar den dagen:)

Mitt allmänna råd är att man måste räkna med bakslag, inte stressa upp sig själv när de händer och gå tillbaka till något man vet fungerar... Sedan brukar jag alltid försöka rannsaka mig själv- är jag tydlig, kan hästen genomföra detta just nu? (stressad, kan hon ha ont? osv.)

Sedan om passet istället blir ut och skritta och vända för vikthjälper och träna halter utan tygelkontakt, får man ju tänka att det kommer fler dagar...:)

De kan bara vara tillsfällig träningsvärk. Du kanske har bytt något med utrustning? sadel, halm i benskydd/benlinda (ja åkte på et en gång;) )

Försök analysera vad du gjort innan och varför hästen kan reagera så den gör nu, låt någon kolla på när du rider. Den kanske har lite värk någon stans.

Det går över, vi har alla up och nerförsbackar ibland :D

Idel kloka ord :bow:
Det känns himla skönt att fått råd från objektivt håll. Hon var svår hela hösten med detta, sen gått fin den sista tiden och så kom det tillbaka i går. Då blev man verkligen rädd att man var tvungen att börja om från början igen :crazy: .

Jag har läst Kyra nån gång för länge sen... får nog uppdatera mig där.
Nej, vi har inte ändrat nån utrustning, men hon vilade i onsdags... Hade bara boots på henne då hennes bakben gärna kommer väldigt långt under henne när hon går rätt.

Men idag var hon fin igen! Pratade med mamma om hur det gick när hon red stumpan i torsdags. Då hade hon börjat tjafsa mer än vanligt, men gett sig. Och sen kom allt igår...
Idag skrittade jag först en stund, travade ett varv på volt o sen höll jag på med fram- o bakdelsvändningar ett tag. Aktiverade bakbenen. Sen började jag trava, med många tempoväxlingar. Hade på gramanen de första 5 minuterna, tog sen av den. Och hon var myycket finare idag. Väntade mig att hon skulle ha träningsvärk efter igår då jag red en mindre runda till på kvällen - denna gång med kandaret och fick något bättre respons.
Mamma stod och tittade hela passet. Hon brukar finnas i närheten oftast, men kunde inte igår morse.
Vi fick till och med till 2 rena byten :banana: :banana: :D !!! Håller på att lära henne och mig samtidigt :P.

Det kanske inte var så farligt ändå :)

Det kan vara vad som hällst, ibland vill man att dom kan prata (läs: ibland)

Ja, ibland skulle jag vilja prata med henne o få reda ut lite sådana onödiga händelser. :D

Lite ridbilder från idag :bump:
Hennes "låga" form :P
Bilder133.jpg

Mellantrav :d
Bilder137.jpg

Trevlig galopp, mkt bakben :d
Bilder134.jpg

Spänd galopp, inför samlingen... blev bättre form efter bilden.
Bilder142.jpg

Vet att jag tittar ner :devil: , men jag lutar mig inte fram på första galoppbilden och bara lite på andra - jackan är uppknäppt och blåser upp.

Ja, det e det. Har du sett henne innan?

Hon har uppfört sig bra idag också, men lite ostadig som vanligt i mellanåt :cool: . Ska träna för M***a igen på tisdag :banana: :bump: :D :bow: .

Tror att det var vilan i onsdags som startade det "dåliga beteendet"...

Nej jag har inte sett henne förut, men du har nämnt henne i vissa trådar etc. Hon är fin :)

hon är din eller? vad ska du ha henne till resp. vilka mål har du med henne?

Tack :bow: , tycker oxå hon e fin :p (ngt partisk;) )

ja, hon e min, eller rättare sagt, min mammas. Glömmer gärna bort det :D . Det är vår egen uppfödning, så därför är det lite extra kul att komma längre med henne.

I första hand ska vi tävla med henne så långt som möjligt och senare avla lite till på. Ganska bra avelsvärde med tanke på att hon e moster till Synovia (samma stofamilj - 36) och en av inte särskilt många avkommor efter Tip Top.
Målet för iår är Msv. Sen får vi se hur det går med bytena bla. Har klarat av att göra en större gal.piruett i vä. varv... Har väldigt bra balans i galoppen, vilket är bra till nog alla situationer utom vid lärandet av byten... Inte enligt M***as sätt ialf, som änsålänge verkar kunna bli bra. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 132
Senast: Otter
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka