Snart bryter helvetet löst!

terrific

Trådstartare
Jag menar alla raketer och bomber, som folk envisas med att skjuta i närheten av hus och gårdar med livrädda djur i. För att mina hästar inte ska skena ihjäl sig, tar jag in dom tidigt och sätter skivor för fönstren. När det var som värst en nyårsafton, stod dom och skakade inne i boxarna och hade knappt ätit på hela natten. :mad: Lite bättre blev det, sedan jag kom på att täcka för fönstren. Hur har ni det där ute med era hästar en så´n här kväll?

Sv: Snart bryter helvetet löst!

Har visserligen inga hästar nu (lär ha nästa år ;) ) men tror inte det blir problem; här ute finns det aldrig raketer o sånt i närheten..

Vår granne som har ridskola tror jag pratade med grannarna som tidigare skjutit raketer på nyår. Förra nyår var ena hästen orolig och hade inte rört maten, medan detta nyår var de lugna. Så jag tror det gav resultat.

Tror man gör bäst i att informera, icke hästkunnigt folk begriper inte att hästar blir så rädda.

Vi brukar alltid ha ljuset tänt i stallet på nyår och valborg.
Då ser inte hästarna ljuset från raketerna. Smällarna kan man ju inte göra något åt......

Vi var på barnridning med hästarna ikväll.. Var nån snorunge som smällde en smällare 10 meter från ena hästen.. Hon hoppade ju bara till lite, det är ju tur att man har gudasnälla hästar..
Snorungar..

Och ja det var med flit att smälla nära hästen..

Jag vet att många gör olika på sådana dagar då det smäller mkt. Vissa ställer in hästarna för de känner sig tryggare där.
Vissa hästar vill kunna springa ifrån det så de låter de hästarna vara i hagen. Dessa hästar som har sprungit har varit så stressade att de gjort sönder saker i stallet, så de hart känt sig tryggare med utväg och kunna spring.
Dessa hästar har faktiskt lugnat ner sig efter en stund. men sen finns ju de jävla idioter (ursäkta mitt fula språk) som skjuter raketer RAKT mot hästarna. Så så länge men vet att det inte finns sådana kan det ju vara okejj att ha dem ute.

idag var det faktiskt aldrig några smällar hos oss på nära håll så hästarna var o är lugna. Desto värre var det nu i nyår. När jag gick ner till stallet vid ca 00:30 när det hade börjat bli tyst ute så stod mina hästar o skaka och var genomsvettiga.

Jag själv tycker det är fruktansvärt hemskt. Där jag har min häst existerar inte raketar och smällare på ngt hemskt sätt på en radie av 5km. Så det är lungt. Men när det åskar så springer han som en tok i hagen ett tag sedan skiter han i det och börjar äta i stället. Men jag vill helst ställa in honom fast jag vet att han hinner lugna sig innan jag är klar för att hämta in honom.

Skulle man inte kunna skapa en kampanj?
Sprida affischer och insändare etc, där man ställer inköpandet av smällare och raketer mot att sätta in pengar på tex Unicefs barnfond.
Vi har i alla fall tänkt prova det till nästa nyår.
Vi har en skotträdd hund som vi måste droga ned vid alla såna här tillfällen, och senaste nyår stod hästarna med rännsketa och helt genomsvettiga, gick knappt att rida dem på en vecka.
Tänk på miljöaspekterna, tänk på vilka som får arbeta för att producera dessa smällare; barnarbetare i låglöneländer, utan skyddsombud eller fack.
Nej, fy fan för raketer & smällare! Förbjud skiten!

*tycker i hemlighet om raketer...speciellt de som är vackra och inte låter för mycket*

Jag har pratat med mina grannar och det är flera grannar som har hundar som inte gillar smällare så det har ofta gått bra. Jag tar in lite tidigare, ser till att de har rejält med hö och höjer ljudet på radion lite. Kollar alltid en extra gång innan jag går och lägger mig att det är lungt i stallet. Skulle de var kvar i hagen hade de spungit som galningar men inne verkar de ta det lungt. Jag själv avskyr allt vad smällare är, kan inte ens med att blåsa upp en ballong

Jag tror också att i vissa fall kan vara lättare för hästar att vara ute och inte instängda då det smäller.
Jag var jätteorolig inför nyår i år eftersom jag har min häst på lösdrift. Men de började smälla och skjuta raketer på sådär 1-2 km håll flera dagar innan, lite då och då. Så då jag tittade till dem på nyårsnatten stod de och småslummrade ute på åkern och undrade vad jag gjorde där mitt i natten. De hade väl hunnit bli härdade och sen var vädret ganska dimmigt och fuktigt vilket kanske gjorde sitt. Däremot hade en av hästarna i stallet inte ätit sitt hö på hela natten och han är annars en glupsk en.
Men jag håller med om att det ÄR en plåga!:mad:

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar, jag träffar nästan aldrig någon häst som är skotträdd. Mina egna är det definitivt inte.

Jag har aldrig vidtagit några "åtgärder" när det gäller nyår (det brukar inte vara raketer till valborg här) vare sig de har stått på stall eller inte.

Vad gör folk med sina hästar för att få dem så rädda?

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar, jag träffar nästan aldrig någon häst som är skotträdd. Mina egna är det definitivt inte.

Jag har aldrig vidtagit några "åtgärder" när det gäller nyår (det brukar inte vara raketer till valborg här) vare sig de har stått på stall eller inte.

hm, hur då? hästar är flyktdjur som reagerar naturligt på oväntade händelser? särskilt snabba, skarpa ljud borde ju vara helt självklart att de reagerar på?

frågan är väl snarare vad folk gör med sina djur för att de inte ska vara rädda?

Har ju mina på lösdrift och har aldrig haft några som helst problem. I går när grannbarnen började skjuta reketer och smällare så stog dom bara och tittade utom fölen som bara är dryga veckan, dom sprang någon meter, men sen gick dom tillbaka till mamma och stod där nöjda. Kan säga att vi hade raketer också och det gick bara bra, min hingst gillar nog att se raketerna tror vi för han stod som klistrad vid grinden och tittade.

Har ju mina på lösdrift och har aldrig haft några som helst problem. I går när grannbarnen började skjuta reketer och smällare så stog dom bara och tittade utom fölen som bara är dryga veckan, dom sprang någon meter, men sen gick dom tillbaka till mamma och stod där nöjda. Kan säga att vi hade raketer också och det gick bara bra, min hingst gillar nog att se raketerna tror vi för han stod som klistrad vid grinden och tittade.

Tror det är en skillnad i att hästarna går ute, kan "fly" och ser vad som händer. Har dock för säkerhets skull haft hästarna i sina uteboxar vid t.ex. nyårsfyrverkerierna och haft lyset tänt för att mildra ljusexplosionerna. Vad det gäller ljudet så upplever jag det som att de reagerar på de första detonationerna men sedan återgår till höt som jag alltid lagt in strax innan i avledande syfte. Hade ett sto som var mer skärrad än andra så hon placerades tillsammans med en gammal van som inte brydde sig och det funkade bra. Vissa reagerar givetvis mer än andra men mycket beror på hur man hanterar situationen, tror att man så mycket som möjligt ska låta det gå i gamla gängor så att man inte signalerar till hästen att det är fara å färde.

Inte en enda häst som bryr sig. Varken tävlingshästar, ston med föl eller unghästar.
För övrigt bryr sig inte en enda hund eller katt heller mer än att katterna gärna sitter i fönstret eller utomhus och tittar på fyrverkerierna ;)

Det har jag också undrat ett antal gånger. Även när det gäller hundar.
Den vanliga reaktionen brukar vara att man ska vara glad över att ha hästar/hundar som inte är skott/fyrverkerirädda. Javisst är man glad, men det är inget som inte är resultat av hanteringen.
Våra hästar går ute sedan några år, men var precis likadana när det gäller oväsen när dom stod instängda. Dvs, orädda.

Virra: "hästar är flyktdjur som reagerar naturligt på oväntade händelser?"
Det är ju riktigt att hästar är flyktdjur (men knappast hundar ;) ) vilket tas fram så snart något om deras uppförande kommer på tapeten. Flyktinstinkten är långt ifrån tvunget så stark som påstås när man ska försvara/förklara sin hästs beteende. Man kan inom ganska stora ramar påverka dom naturliga instinkterna, vilket alla delvis gör fastän man kanske inte är medveten om det.

M a o, så kan man påverka även rädslan för skott/fyrverkeri hos näst och hund. Om man bara vill!

LIA

Kan hålla med där..inte stor erfarenhet av hästar vid nyår, men har märkt att de som har skotträdda hundar är väldigt nervösa...
fick ta hand om en skotträdd hund, han reagerade inte alls hos mig..

Just ja.. tänkte jag inte ens på..
Antagligen var det fullt firande som vanligt på gården där mina hästar står. Men antar att de inte reagerade trots att de går i skogshage intill boningshuset där det firas.
Jag har aldrig heller haft häst eller hund som reagerat på smällare och raketer.. Men förstår tillfullo problemet med skotträdda djur. Själv håller jag hårt fast vid att inte köpa smällare/raketer till barnens besvikelse. Jag tycker att det räcker med det som fyras av ändå, vi behöver inte spä på smällandet.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 118
Senast: Tezzan_83
·
Hästvård Mitt föl är banne mig en vandrande olycka... :crazy: Hon har ju hagvila pga ligamentskadan. Skött sig över förväntan och mest knatat...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 477
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet