Snarbett!!!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stef
  • Startdatum Startdatum
S

Stef

Tänkte få igång en diskussion om snarbett! Har själv en häst som blir tokhet på banan då och då, och då menar jag tokhet, klarar man inte av att få i handlovarna i stropparna en sån gång, ja då är det farligt för en själv och framförallt andra! De gånger han inte blir TOK-het så pullar han ändå alldeles för mycket, spränger ytliga blodkärl i hals och lungor och är på gränsen till kvävning, det känns olustigt att köra på banan och hästen mår inte bra av det! Valde för ett tag sedan att prova snarbett (kedja som läggs runt underkäken och sätts fast i tömmarna tillsammans med ordinarie bett, snacka om revolution!!! Lugn (nåja) men lagom pigg, säker och reglerbar häst, blöder inte från luftvägarna, sänkte pulsen med 15-20 slag efter banjobb!
Då ställer jag mig frågan, varför godkänner inte STC dessa hjälpmedel som bevisligen får hästen att må bättre och prestera bättre än vad den kan med nuvarande regelverk! Jag kan garantera att han inte fått några skador i vare sig mun eller under käken! Få se era synpunker på detta!

Sv: Snarbett!!!!

Varför inte prova det Australiensiska entömsbettet istället? Det är dessutom godkänt av STC, och har, som jag ser det, samma effekt som snarbettet. ;)

Jag hade ett sto som var tokhet. Jag bytte till detta bett och vips! så hade jag en ny häst i tömmarna!
Från att ha legat raklång, med björngrepp så kunde jag sitta helt normalt i vagnen och hålla tömmarna med två fingrar.

bulwark med armar som nu börjar återfå sin normala längd! ;)

Varför inte prova det Australiensiska entömsbettet istället? Det är dessutom godkänt av STC, och har, som jag ser det, samma effekt som snarbettet. ;)

Jag hade ett sto som var tokhet. Jag bytte till detta bett och vips! så hade jag en ny häst i tömmarna!
Från att ha legat raklång, med björngrepp så kunde jag sitta helt normalt i vagnen och hålla tömmarna med två fingrar.

bulwark med armar som nu börjar återfå sin normala längd! ;)

Har provat det mesta, men i tråden ville jag inte ta upp vilka andra utrustningar jag kan prova! Jag ville se vad folk tycker om STC:s förbud av snarbett! Som det är idag så har vi olika regler i varenda land som håller på med trav, och inom ridsporten vet jag inte vad som är godkänt, men dom rider väl med hackamorebett utan att begå regelbrott antar jag?

Oj då. Förlåt om jag missuppfattade ditt syfte med tråden. :crazy:

STC´s förbud mot snarbett anser jag vara helt korrekt!

Oj då. Förlåt om jag missuppfattade ditt syfte med tråden. :crazy:

STC´s förbud mot snarbett anser jag vara helt korrekt!

Motivera tack! Anser du det bättre att en häst pullar så kraftigt att den blöder i luftvägarna och riskerar att kvävas? Om inget annan utrustning kan lösa problemen varför skulle snarbett vara värre?

Ursäkta, men du ville ju inte ha mitt svar.

Min motivering kvarstår från föregående inlägg, alltså austrauliensiskt entömsbett + tungband. Jag anser det humanare än snaran.

Men om hästen pullar som du beskriver kanske det är läge för en annan åtgärd än bettfrågan?

Men nu glider vi ifrån det du ville ha svar på: "Jag ville se vad folk tycker om STC:s förbud av snarbett!"

Jag gav dej min åsikt med motivering.

Senast ändrad av en moderator:

jag håller nog med, jag vet inte riktigt hur det ser ut, men kanske är det inte tillåtet för att det skulle missbrukas och leda till skador.
Kan det inte , fel ditsatt, bidra till skador i käken?

Denna disk. lutar lite åt varför mann inte får ha rakt bett i dressyren.

jag håller nog med, jag vet inte riktigt hur det ser ut, men kanske är det inte tillåtet för att det skulle missbrukas och leda till skador.
Kan det inte , fel ditsatt, bidra till skador i käken?

Det finns mycket man kan använda på fel sätt, och det är väl en förutsättning att man vet vad man håller på med innan man använder det, men anbringat rätt så har jag då aldrig upplevt vare sig obehag för hästen eller några skador, snarare tvärtom, istället för att behöva ta björntag i stropparna kan man i regel köra hästen med fingrarna och det upplevs nog positivt både för häst och kusk! Snarbetten används ju i kombination med ett vanligt bett och anbringas så att det inte får effekt innan hästen börjar pulla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka