Snappa luft? vad innebär

S

starsign

vad innebär det när en häst snappar luft?
hur farligt är det? räknas som sjukdom?

:eek:

Sv: Snappa luft? vad innebär

Hej, för mig e det du beskriver krubbitning det innebär att hästen snappar luft.

Jag har haft en häst som snappa luft han fick ofta kolik det bildas gas i magen tror jag. En krubbitar rem e bästa sättet att sätta stopp för det.

Om jag har fel- rätta mig gärna.

Luftsnappning är ett beteende som tyder på att något i hästens miljö inte står riktigt rätt till. Det kan till exempel vara att hästen inte får komma ut tillräckligt mycket. Det man bör göra är att leta efter orsaken till beteendet och ändra på det. En krubbitarrem stoppar ofta bara själva beteendet. Är dock ganska omdiskuterat om den bör användas alls.

Hur funkar en krubbbitarrem?
Var en häst från islands som kunde importeras till sverige nämligen och om han stod inne i box/spilta började han snappa luft med en gång, därför hade de sänkt priset lite.

en krubbitare får INTE kolik pga av attd en krubbiter. Luften sväljs inte, utan vänder i strupen och stöts ut igen. Ang till att många krubbitare dras med kolik har med att göra med magproblem. Och magproblöemet uppkommer inte pga av krubbitningen, utan en häst kan börja krubbita pga av magproblemet. Rem är ingenting man rekomenderar då hästar oftast biter ännu mera då remmen väl är borta.

en krubbitare får INTE kolik pga av attd en krubbiter. Luften sväljs inte, utan vänder i strupen och stöts ut igen. Ang till att många krubbitare dras med kolik har med att göra med magproblem. Och magproblöemet uppkommer inte pga av krubbitningen, utan en häst kan börja krubbita pga av magproblemet. Rem är ingenting man rekomenderar då hästar oftast biter ännu mera då remmen väl är borta.

Okej, när jag hade min ponny (ca 10år sen) så va det vetrinären som sa att anledning till att han fick kolik va pga krubbitningen, det bildas gas i magen. Han rekomendera krubbitarrem o en rad andra åtgärder det va dock remen som till slut hjälpte . Antigen så har utvecklingen o forskning gått framåt el så va vet ute o cykla.

Med ditt resonemang menar du alltså att alla hästar som får kolik o krubbiter har magpoblem? Jag tycker det e lite konstigt eftersom vad jag har sett så har nio fall av 10 krubbitare fått kolik. Du menar alltså att hästar med magproblem börjar krubbita? Jag har en häst med magproblem o sett flera ingen av dom krubbiter! Vad får då en häst med magproblem att krubbita? Du kan inte se ngt samband mellan kolik o krubbitning?

Det här e ingen kritik vill bara höra hur det ligger till det va som sagt ett tag sen jag va i kontakt med krubbitning.

Min häst började snappa luft, alltså inte krubb- bita då hon inte behövde ta stöd mot något, utan hon vände helt enkelt ned huvudet och rapade.

Eftersom jag då nyligen läst om nya rön i en artikel om just luftsnappning, där det stod att just denna beteendestörning troligtvis hade ett direkt samband med magsår (inte som man tidigare trodde att hästarna var understimulerade eller härmade någon annan häst), så åkte jag in på klinik och mkt riktigt hade hon magsår.

Innan jag fick detta konstaterat och medicineringen kommit igång och börjat göra effekt, var jag tvungen att ha krubbitarrem på henne för annars fick hon kolik.
Nu kan man ju tro att det var magsåret som gjorde koliksymtomen , men när hon hade remmen på hade hon aldrig kolik, och när den varit av, om så bara några timmar så kom koliken.

Det är troligt som någon skrev att luften bara vänder, men nog gurglade det och pyste både fram, bak och i mitten när hon fått snappa som hon velat.
Jag uppfattade det som om hon fick gaskolik av för mycket luft i tarmen.

Nu mår hon bra , remmen behövs inte , och hon snappar inte luft.
Däremot så har hon haft tendens till återfall, som turligt nog har gått tillbaka, och då har jag sett att hon ibland tippat ned huvudet som hon gjorde när hon snappade, men rapljudet kommer inte, så det är mer som om det bara är lite halvhjärtat för att det är lite på gång.

Det har för mig blivit ett av flera tecken att se att hon inte mår bra och att jag måste göra något åt det.

Innan jag fick detta konstaterat och medicineringen kommit igång och börjat göra effekt, var jag tvungen att ha krubbitarrem på henne för annars fick hon kolik.
Nu kan man ju tro att det var magsåret som gjorde koliksymtomen , men när hon hade remmen på hade hon aldrig kolik, och när den varit av, om så bara några timmar så kom koliken.

Det är troligt som någon skrev att luften bara vänder, men nog gurglade det och pyste både fram, bak och i mitten när hon fått snappa som hon velat.
Jag uppfattade det som om hon fick gaskolik av för mycket luft i tarmen.

.

Precis så va det med min ponny, han fick inte hlr kolik med remmen dock utan den. Jag uppfatta det oxå som gaskolik. Och enligt vetrinären så va det ju pga att han snappa luft... Hmm svårt det där ;)

Var försiktig med krubbitarrem!!
Vi hade en häst med rem som fick en vanlig hästgodis som han satte i halsen. Han var riktigt nära döden, låg och sparkade och tills han blev stilla och remmen kunde tas bort, han tvingades upp igen och överlevde som tur var. Men jag använder iaf aldrig mer krubbitarrem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka