"Snällt" foder mot magen

G

Gargamella

Hade under vinterhalvåret problem med min hästs mage. Lindriga kolikanfall kanske 5 ggr & lite svårt att hålla bra hull... =( Under sommarhalvåret när det finns gräs i hagarna samt på sommarbete är det inga problem.
Finns det foder som är extra snällt mot känsliga hästmagar? Vad? Müsli?
(Kan tillägga att höt analyseras & foderstat räknas ut...)Hjälp mig! :bow:

Sv: "Snällt" foder mot magen

Hö med högre värden så komplettering kan minimeras?

Vet inte hur det förhåller sig vad gäller olika spannmål.

Sv: "Snällt" foder mot magen

Tycker att du skall undersöka din häst så att han inte har magkatarr. Får han grovfoder i täta intervaller på vinterhalvåret ? Inte mer än 8 timmar mellan grovfodergivorna. Då börjar hästen utveckla magkatarr och återkommande kolikanfall kan vara tecken på detta.
Proequo är bra för hästar med känslig mage (proviva för häst)Sök på nätet för återförsäljare i din trakt.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka