Snällaste bettet

PheeHee

Trådstartare
Vi har en paint hemma som vi rider i bosal. Men de senaste månadena har vi haft en tjej hemma som rider hästen åt oss. Hon har ritid jättelänge och tävlat men har ingen erfarenhet av western. Först hade hon ett tvådelat bett på honom. Men när han inte lyssnade på henne som hon ville tog hon på honom ett stångbett som låg här hemma. Min mamma och plastpappa (som äger hästen) anser att hon inte ska rida i stångbett då jag har sett henne försöka såga ner painten för att han ska gå på tygel. Denna hästen kan alltså inte gå på tygel och tvingas ner när han inte är van vid bett sedan tidigare.
Nu har jag hängt ut ett tvådelat med gummi på men har väldigt lite erfarenhet av olika bett.
Vilket bett är snällast mot hästen?:bump:

Sv: Snällaste bettet

Inget bett är snällt om man sågar hästen. Fattar inte varför hon fortsätter rida hästen när ni själva sett hur hon beter sig? :confused:

Jag tycker att min plastpappa ska säga till henne att hon ska rida i bosal och westernsadel som hästen är van vid. Och lyssnar inte hästen borde hon ta till lite Horsemanchip så att det blir bättre samspel mellan dem. Men eftersom att det inte är min häst så är allt jag kan göra att byta bett på tränset och gömma alla andra bett hehe. Men eftersom att hon envisas med att använda bett. Vilket ÄR snällast mot hästens mun. jag vill inte att hon ska förstöra honom mer än nödvändigt. :confused:

Ett tjockt rakt gummibett med rörliga ringa är det aldra mildaste, brukar vara i svart gummi!

Gummibett är absolut inte nödvändigtvis milt!
Speciellt inte på en häst som är ovan vid bett (det är tjockt och tar upp mycket plats i munnen) eller med en ryttare som tenderar att såga i tyglarna, då det ger hög friktion mot slemhinnorna. :crazy:

Vet ryttaren ens om att hästen inte är bettvan?

Kanske sidepull skulle vara ett alternativ för denna ryttare? Troligen är hon van att ha en betsling som inverkar ledande, och på ett sidepull får man ju liknande inverkan som ett tränsbett, dvs en tygel fäst på var sida om huvudet.

Ryttaren vet. Hon vet också att hästen har stått väldigt länge men endån så¨ska hon ut på långrundor direkt. Jag trodde att eftersom att hon hade så mycket erfarenhet så kunde jag lyssna på henne. Men nu tvivlar jag på allt hon säger. Därav bettfrågan.:angel:

Jag tycker inte att den tjejen ska rida er häst öht, om ens någon häst alls, förrän hon lärt sig vettig ridning. Och om uppgiften att utbilda henne i hästvett är er sak eller ej kan man ju diskutera.
Min åsikt är iaf den att inget bett i världen skulle få mig att tillåta en sådan ryttare om det gällde min häst...

Det snällaste bettet är det som ligger bäst i hästens mun.

Titta hästen i munnen, har den låg gom går tvådelade bort, de kan slå upp i gomtaket även om det har rätt längd.
Har den väldigt låg gom går tredelade också bort eftersom det också kan störa en häst med låg gom, då är det ett muffbett som är nästa att testa.

Hur stor plats finns det för bettet?
Är det lite plats så ska hästen ha ett smalt bett givetvis.

Viktigt är ju också att bettet är lagom långt.

Mina hästar väljer bett själva, jag stoppar in bettet och håller det löst där jag gissar att de vill ha det, tar sakta upp och ner tills hästen verkar nöjd och håller kvar bettet själv, där sätter jag sedan fast bettet med tränset.
Ett bett som hästen inte håller kvar används inte.

Ett gummibett skulle jag inte använda, friktionen blir så stor att de flesta inte tycker om dem, de brukar dessutom vara ganska tjocka och många hästar kan inte stänga munnen om dem.

En ryttare som sågade min häst i munnen skulle bara få använda bett på sig själv för min häst skulle denne inte komma i närheten av mer.
Vi har som människor ett ansvar att skydda hästarna mot sådant som skadar dem.

Jag tycker inte att den tjejen ska rida er häst öht, om ens någon häst alls, förrän hon lärt sig vettig ridning. Och om uppgiften att utbilda henne i hästvett är er sak eller ej kan man ju diskutera.
Min åsikt är iaf den att inget bett i världen skulle få mig att tillåta en sådan ryttare om det gällde min häst...

Problemet är att jag gärna vill skälla ut henne men eftersom att hästen inte är min så kan jag inte göra mycket. Det är ägaren som bestämmer vem som rider hans häst och jag försöker tjata på att han ska prata med henne. Jag ska prata om det med mamma såfort som jag får tag på henne med mobilen. :bow: Tack så mycket för att jag fick reda på att jag inte är den enda som tycker såhär.

Även om hästen inte är din kan du säga åt henne att du tycker att hon är omdömeslös, både för att hon rider hårt på en häst som vilat länge, och för att hon inte är snäll i handen. Det behöver man inte vara hästägare för att säga. Att sedan ta beslut om att "kicka" henne, är ju tyvärr nåt ägaren måste göra. Men det andra handlar om civilkurage.

Själv har jag i ett års tid "vaktat" en ridskolehäst som behandlades omdömeslöst av bla ridlärare. Det var ingalunda min häst men faktiskt gynnades hästen av det då diverse folk skärpte sig när de visste att jag var i närheten. Konstigt kan tyckas då de hade mer "rätt" till hästen än mig, men ibland räcker det med att man uppträder auktoritärt ;)

Jag tycker att min plastpappa ska säga till henne att hon ska rida i bosal och westernsadel som hästen är van vid. Och lyssnar inte hästen borde hon ta till lite Horsemanchip så att det blir bättre samspel mellan dem. Men eftersom att det inte är min häst så är allt jag kan göra att byta bett på tränset och gömma alla andra bett hehe. Men eftersom att hon envisas med att använda bett. Vilket ÄR snällast mot hästens mun. jag vill inte att hon ska förstöra honom mer än nödvändigt. :confused:

Inget bett är snällare än handen som finns i andra änden av tygeln. Tjockt och gummi behöver inte betyda snällare. Det snällaste bettet är det som passar bra i den individuella hästens mun.

Säg till din plastpappa igen, att med stöd av folk på Buke, så bör tjejen rida hästen på bosal, som den är van. Sedan behöver hon lära sig neck-reining med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka