Snälla!!! Stackars fjording

Danetta1990

Trådstartare
Nu börjar jag må dåligt igen :( jag sköter en fjording och det är en gubbe som äger honom(inga namn) förra sommaren fick fjordingen vääldigt kraftig fång ''som han får varje sommar'' Han fick ligga inne heeela sommaren i sin box och kunde inte stå upp :cry: Nu har han börjar ömma i fossingarna igen så den här sommaren kommer bli likadan:( Vad tycker ni man ska göra???? Om ''gubben'' vägrar fixa en sandhage eller något åt honom... han får inte äns vara med sina kompisar :crazy: Jag skulle vela avliva honom för hans bästa för han mår verkligen piss men ''gubben'' vägrar det också!!!! Han gör inte ett piss åt stackarn!!!! Jag kallar det här för djurplågeri och tycker därmed att han ska avliva stackarn... Vad tycker ni?? Snälla kom med en massa tips hela tiden :mad:

Sv: Snälla!!! Stackars fjording

Man slår en signal till Kommunens Miljö och hälsoskydd och berättar hur det är. Då gör dom ett besök och kollar läget. Du får vara anonym när du anmäler. eftersom du snackat med gubben och han inget gör har du inte så många val egentligen.

Men en fråga, hur vet DU att hästen låg i sin box hela sommaren ? Var du där ? Och om du var där, varför gjorde duinget redan då ?

Men en fråga, hur vet DU att hästen låg i sin box hela sommaren ? Var du där ? Och om du var där, varför gjorde duinget redan då ?[/QUOTE]

Jag var där några dagar i veckan då min pålla gick på sommarbete på ett annats ställe en bit ifrån så vart det bara ibland jag åkte dit...men vad skulle jag kunna göra? Jag försökte ta hand om honom så gott jag kunde och jag tjata på ''gubben'' men han gör inget åt det och det kan inte jag häller:(

Man ringer miljö och hälsa som redan är sagt, be att få prata med djurskyddsinspektören.

Men e orolig för att ''gubben'' kmr få reda på att det e vi som anmält honom =/ eftersom vi har ju våran häst där

Så då ska fjordingen få fortsätta sitt enorma lidande för det?? Fång är smärtsamt!!
Om det är så hemskt som du försökerfå det att låta så är du lika hemsk om du inte försöker göra ngt åt det.

får han ingen behandling alls?? har inte veterinären varit där?

om inte vet. finns med i bilden så att hästen inte ens får en chans att bli bra så skulle jag ringa djurskyddet direkt!!! det är din skyldighet, annars bidrar ju du till hästen lidande...

Så då ska fjordingen få fortsätta sitt enorma lidande för det?? Fång är smärtsamt!!
Om det är så hemskt som du försökerfå det att låta så är du lika hemsk om du inte försöker göra ngt åt det.

får han ingen behandling alls?? har inte veterinären varit där?

om inte vet. finns med i bilden så att hästen inte ens får en chans att bli bra så skulle jag ringa djurskyddet direkt!!! det är din skyldighet, annars bidrar ju du till hästen lidande...

Vettis var väl där för några år sedan då han hade lite mindre fång men nu harre ju bara blivit värre och värre och ingen vettis har kommit ut och ingen behandling :(

Anmäl anonymt. Ring från en telefonkiosk om du är rädd att ditt nummer ska synas.

Till ts
jag hade anmält och flyttat min häst genast. Jag hade inte velat ha den kvar i ett sådant stall.

knapplån

Kan en häst verkligen överleva detta år efter år?

Alltså de DÖR ju inte av fånget i sig. De lider när de går obehadlade men det är inte dödligt. Det är vi som väljer att avsluta.

jag förstår visserligen att de inte dör av det. Men om den har legat en hel sommar inne i ett stall? Orkar de äta överhuvudtaget? Nej jag vill kanske inte veta.

det är vad vi har funderat på..att ta kontakt med djurskyddet
Det här inget att fundera över MAN AGERAR, varför har ingen anmält det här tidigare?!! det här är ren djurplågeri och är straffbart!!!! Anmäl nu till Länsvetrinären, miljö hälsokontoret på Kommunen, du kan vara anonym. Vet du inte hur man SKA BÄRA SIG ÅT..SKICKA PM TILL MIG SÅ FÅR DU HJÄLP!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 881
Senast: Dopy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka