Snälla,snabba goda råd..

L

Lissy-74

Mitt fbl har varit iväg på bete. Hon har var jätte fin i hullet när hon åkte och nu när hon kom hem var hon inte lika fin:crazy:. Hon har varit borta 1månad. Hon ska iväg på betäckning dessutom... Hon har tappat en del över revbenen,ingen jätte katastrof men hon har tappat. Hon har under betet även fått groov 125 1kg om dagen. Vad ska jag ge henne,för att snabbt få ett resultat? Nu får hon 1kg torr betfor,3dl olja,3kg groov125. Behöver jag ändra något? Lucern äter hon inte. Hon går på naturbete här hemma,där vi växelbetar med kossor.. Vill ju att hon ska gå upp så fort som möjligt så det inte blir jätte jobbigt under hela dräktigheten med att hålla henne i hull.

Sv: Snälla,snabba goda råd..

Har du provat både lusernhack och lusernpellets? de med och utan melass? finns ju flera olika märken som skiljer emellan i smaklighet.
Enligt min erfarenhet är lusern det man kan lägga på mycket på en gång och som ger resultat snabbt.
Ska hon äta hö/hösilage nu? Är det ett bra hösilage (som är analyserat)? Är det ett bra hö och hon har god aptit kan du ge fri tillgång med fördel.
Annars tycker jag din foderstat rent tillskottsmässigt låter OK. Jag personligen skulle inte våga öka på så mycket av de fodermedel du valt. Klart 1 dl olja till uppdelat på flera tillfällen och 1 kg groov skulle kanske gå bra ändå. Men då får man se till att hon får mycket grovfoder också och flera givor av kraftfodret.

Hon går på bete här hemma nu. Hon står inne under den värsta blinning tiden på dagen och då får hon fri tillgång på hösilage. Det går åt ungefär 3-4kg om dagen utav det. Ts 74, Energi 8,2, smrp 76.

Det är ju ett bra hösilage. Om du stallar in henne så får hon käka så mkt hon orkar/vill. Tillsammans med det kraftfoder du redan ger (kanske lite ökat) så tror jag att du ser resultat ganska snabbt. Det blir mkt knepigare om du väljer att ha henne kvar på bete.

har du provat med korn, det hjälpte mitt fullblod som jag hade tidigare. men kan du få i lite mer höilage oxå så vore det bra, så inte krafft foder givan blir för hög. testa olika sorter lucern som ngn sade. Många i vårt stall ger lucern pellets, min är den enda som inte gillar det alls, så jag ger strå!

Det är ju ett bra hösilage. Om du stallar in henne så får hon käka så mkt hon orkar/vill. Tillsammans med det kraftfoder du redan ger (kanske lite ökat) så tror jag att du ser resultat ganska snabbt. Det blir mkt knepigare om du väljer att ha henne kvar på bete.

Jag har valt att ha kvar henne på bete för att hon inte ska vara ensam hela tiden. Hon är den enda hästen som står inne på dagarna,inte för att det stör henne värst mkt men jag tycker det är synd om henne att stå ensam. Men jag kanske ska överväga att låta henne stå inne tills hon varit på betäckning i alla fall så får jag väl se hur det verkar då. Frågan är hur mkt jag vågar öka fodergivan? Naturligtvis fri tillgång till hösilage,men hur mkt krafftfoder? Ska jag hålla mej till groov 125 eller ska jag komplettera med tex sport? Hur mkt olja kan man ge per dag? Jag ger henne foder 4ggr per dag.

Jag har nyss fått samma problem med mitt fullblod...
Ger honom nu 1kg spillers conditioning mix (för att bättra på överlinjen), 2 kg hippo grow alfa, 2 kg korn, olja och så morötter/äpplen. Det här får han två gånger om dagen, och det hjälper sakta sakta sakta. Men det viktigaste är att du hittar ett VÄLDIGT bra bete, eller ett VÄLDIGT bra stråfoder som hon får i sig ordentligt utav. ANnars kommer det tyvärr inte hända så mycket...

Groov är nog ett bra val särskilt eftersom du redan har det, du slipper göra ett långsamt foderbyte till nytt foder utan kan bara öka på givan ganska omgående.
Hm ... alltid svårt att säga hur mkt kraftfoder man ska våga ge... Svaret är nog så lite som möjligt men så hon ändå kan öka på i hull. Eftersom du fodrar 4 ggr per dag kan du nog lugnt öka till 4 kg. Bara hästen får tillräcklig mängd grovfoder till det. Och inte kastar sig över maten eller äter kraften före höet (ge alltid hö först så saliveringen kommer igång). Hur du än väljer göra med bete/stall (förstår problematiken med att ha henne själv, är ju ingen höjdare) så ska du förstås framförallt trycka i henne så mkt grovfoder som möjligt.
Jag tycker du ska köpa nån smaklig lusern, du kan hälla över betfor eller köpa melass och hä på! Försök försök få i hästen det, det är det allra bästa. Dels bra för att fodra upp hästar dels skonamt iom att det är grovfoder. Pellets går snabbare att få i sig mer mängd. Alternativt hack som du ger fri tillgång på (tillsammans med mindre mängd hö).

Kan man ge fri tillgång på lucern? Har för mej att det rekommenderade som står på förpackningen är 2kg? Men det är kanske bara är pelletsen? Jag fick råd av min hovslagare att ge soja? "Det gör susen" sa han. Har aldrig använt det så jag är lite tveksam..

Byt till högre oktan på fodret. Vi har fullblod som tappar mycket och snabbt, Hippo Alfa är det enda som fungerar på honom. Han har stått på fri tillgång på lusern, men det ratar han efter ett tag.

Soja hade jag varit försiktig med, dels för hästens men också för miljöns skull.

ge luzern strå tillsammans med 1-2 dl raps/mat olja.. testa med att ge kornkross i det med,... och testa att ge ett avelsfoder.. jag själv vet att lymops avcel muzli funkar jätte bra på min arab.. och grannens fullsblod.... http://www.lympos.se/ skadar ju inte att kika in på det...

Byt till högre oktan på fodret. Vi har fullblod som tappar mycket och snabbt, Hippo Alfa är det enda som fungerar på honom. Han har stått på fri tillgång på lusern, men det ratar han efter ett tag.

Soja hade jag varit försiktig med, dels för hästens men också för miljöns skull.

Hur menar du när du säger högre oktan? Hur mkt ger du till dina? Varför är soja dåligt för hästen?

Jag menar att det ska vara så högt näringsvärde som möjligt per kg foder.

I vissa perioder ger vi 4,5 kg/dag (fördelat på flera mål), just nu (i vila med bete och högiva) 2-3 kg/dag.

Soja är väldigt koncentrerat och kan ställa till det i magen på hästen om man inte är väldigt försiktig vid tillvänjningen. Jag föredrar att i första hand prova andra lösningar (lusern, kraftfoder etc) innan jag provar soja.

Kan man ge fri tillgång på lucern? Har för mej att det rekommenderade som står på förpackningen är 2kg? Men det är kanske bara är pelletsen? Jag fick råd av min hovslagare att ge soja? "Det gör susen" sa han. Har aldrig använt det så jag är lite tveksam..

Ja det kan man göra, iaf av hackade stråt.
Som sagt, soja är ett proteinkoncentrat som kan användas med måtta efter långsam tillvänjning vid konstaterad proteinbrist.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 496
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Mitt fbl är svår att hålla i vikt men under betet har hon varit mkt fin och är det fortfarande. Men nu är jag rädd att hon ska falla ur...
Svar
7
· Visningar
1 052
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 277
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har ett 3-årigt fbl som går på bete (ute dygnet runt). Han "stödfodras" en gång om dagen (har tyvärr inte möjlighet att göra det fler...
Svar
8
· Visningar
837
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023