snälla lite tips och råd om nyfödda marsvinsbebisar,,

S

skogsmulle888

Hej
Jag köpte 3 marsvin 1 hane och två honor för 3 veckor sen, jag kom snabbt på att ena honan var dräktig:o.. inget att göra åt de men lite tråkigt bara att dom förra ägarna inte sa något:mad:. sen helt plötsligt från ingen stans föder den andra honan en unge imorse fick en liten lätt chock,,då va asså båda dräktiga.. är ingen expert på marsvin speciellt inte nyfödda ungar, har någon nåt råd skulle ja bli tacksam,, kan jag ha båda honorna i samma bur med varsin kull??
tack på förhand:confused:

Sv: snälla lite tips och råd om nyfödda marsvinsbebisar,,

Men ursäkta. Vad trodde du? 2 honor går i samma bur som en hane liksom?

jag har dom så klart i olika burar och fick dom så oxå,,

Då ber jag om ursäkt för mitt inlägg.
Lät som dom gick ihop alla tre. :)

Googla runt lite om det med kullarna, i riktigt stor bur tror jag nog det ska funka utan att dom blir störda. :)

Jag tror nog du kan ha dem ihop, de är ju flockdjur. Bara buren är stor nog? Marsvinsbebisar föds helt färdigutvecklade och behöver egentligen ingenting mer speciellt än vad mamsen får.

Marsvinshonor "löper"/"brunstar" eller vad man kallar det ca var 30 dag. Då lossnar slemproppen och hanen kan komma till. Detta brukar ske direkt efter födsel så håll honom borta nu. Tänk också på att marsvinsbebisflickor :p blir könsmogna riktigt tidigt, gör inte mitt misstag och låt pappa hälsa på döttrarna alltså... :o

hehe nej de låter ja nog bli.. jag har en stor bur med 2 hus i, alla bebisarna är tillsammans men honorna bråkar så fort dom är i samma hus de verkar som dom bråkar om vem som ska vara mamma, fast dom var hur bra kompisar som helst innan?? tror ni de kan va problem??:confused:

I sådana fall skulle jag nog sära på dem ändå, för husfridens skull om inte annat. ;)

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
E
Däggdjur För ett tag sedan smet 3 kaninet ut från hagarna. Det var 1 hane och 2 honor. Den ena honan är 5 år. Den andra är 5 månader. Jag insåg...
Svar
0
· Visningar
967
Senast: emmper2
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Sol
·
S
Övr. Djur Nu behöver jag ställa lite frågor! :grin: För 4 veckor sedan så fick vår kompis marsvin 2 ungar, och vårt marsvin är pappa! I...
Svar
12
· Visningar
1 641
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?