Snälla hjälp! !

I

Instant

Jag vet att det finns väldigt många trådar om det här men ingen av dom har varit precis som det här.
Det handlat om när jag ska hämta min sköthäst:love: ,som jag ridit i ca.2veckor. Det går två andra hästar i hagen,en shettis och ett halvblod. Det är stoet,halvblodet som är s.k. ledaren av den lilla gruppen. Så när jag kommer med morötter i den ena handen och grimman i den andra,fast bakom ryggen, kommer båda dom stora hästarna fram till mig vid grinden. Jag ger dom varsin morotsbit men halvblodet jagar bort min häst! Så fort jag försöker gå fram till honom kommer hon och jagar bort honom.:confused:
Hur ska jag lyckas "få bort" henne en bit medans jag kan ta han? Ibland har han även gått när jag kommit mot honom och visat grimman?:crazy:
Snälla hjälp! Snabba svar är extra varmt välkomna.

Sv: Snälla hjälp! !

Håller med Arwyn, mata absolut inte ledaren. Och ta inte med dig morötter för att hämta hästen. Lägg bort dem innan du kommer fram till hagen, och ge din häst dem när han kommit ut i hagen och ni har gått bort en bit. Så förstår han att det vankas godis om ni bara är ute ur hagen. Om du har med dig morötter för att han annars inte kommer så föreslår jag att du går in i hagen och börjar pyssla med något ex. "låtsas laga något på vattenkaret" eller ställ dig och läs en serietidning eller vad som helst. Hästar är så nyfikna och det skulle förvåna mig mycket om han klarar av att stå emot att ta reda på vad det är du pysslar med! Han kommer till slut fram och du kan sätta på honom grimman och gå ut. Det bästa med hästar som är knepiga att ta in från hagen, är att nästan ignorera dem, absolut inte ropa på dem utan bara låtsas som man inte alls är där för deras skull. Då börjar de till slut undra "ska hon inte ropa på mig snart?! Knäppt!" Och då kommer de.
Testa! Vet av många många års erfarenhet..
Hej så länge!

Bra svar!

Om jag går in i en hage med en massa hästar så är jag inte intresserad av att, varken någon ledare, eller någon annan går inpå mig, de schsas bort. Inga morötter här inte.

Tack för alla svar ! Ska försöka med det. Återkommer när jag testat. ;)

Kan meddela att han nu är jättelätt att sätta grimman på och ta in ! :D

Tänk så lätt det kan vara ibland, nästan FÖR lätt :D ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Funderarn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama