josefinefreed
Trådstartare
Hejsan. Idag när jag skulle ut och rida mitt sto så såg jag att hon var tjockare i det ena bakbenet. Jag kände efter och hon har värme där, jag upptäckte ett sår som inte var där igår. Såret är ytligt, inte "köttigt" eller blodigt. Det är svart pga lera och smuts.
Jag vart så orolig. Men sen slog det mig, kan det vara början till lymfangit? Eller är det ingen värme då? Eller uppkommer lymfangit jättefort utifrån att det börjat?
Hon är inte halt, jag var ute och sprang på rakt och böjt spår, inga konstigheter. Hon är pigg och glad som vanligt.
Hon är inte alls varm på senan, det är runt (ovanför, under och på sidorna) såret, och mest på insidan där såret sitter. Hon är även mest svullen på insidan.
Hon gick nyligen igenom en veterinärbesiktning, 1 månad sedan.
Här kommer lite bilder, snälla lugna min oro:
Skadade benet utifrån:
Skadade benet inifrån (mest svälld och mest värme):
Skadade benet bakifrån:
Insidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen (obs det är inte värme över hela) och där det röda strecket är slutar värmen. Det är inte spec. mkt värme baktill, mest framtill och ovanför/under såret.:
Utsidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen på utsidan, och går ner innanför linjen jag ritat. Alltså ingen värme på senan baktill.
Snälla hjälp mig, och kom med funderingar och svar!
MVH jossan
Jag vart så orolig. Men sen slog det mig, kan det vara början till lymfangit? Eller är det ingen värme då? Eller uppkommer lymfangit jättefort utifrån att det börjat?
Hon är inte halt, jag var ute och sprang på rakt och böjt spår, inga konstigheter. Hon är pigg och glad som vanligt.
Hon är inte alls varm på senan, det är runt (ovanför, under och på sidorna) såret, och mest på insidan där såret sitter. Hon är även mest svullen på insidan.
Hon gick nyligen igenom en veterinärbesiktning, 1 månad sedan.
Här kommer lite bilder, snälla lugna min oro:
Skadade benet utifrån:
Skadade benet inifrån (mest svälld och mest värme):
Skadade benet bakifrån:
Insidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen (obs det är inte värme över hela) och där det röda strecket är slutar värmen. Det är inte spec. mkt värme baktill, mest framtill och ovanför/under såret.:
Utsidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen på utsidan, och går ner innanför linjen jag ritat. Alltså ingen värme på senan baktill.
Snälla hjälp mig, och kom med funderingar och svar!
MVH jossan