Snälla hjälp. Varm, svullen, inte halt!

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Idag när jag skulle ut och rida mitt sto så såg jag att hon var tjockare i det ena bakbenet. Jag kände efter och hon har värme där, jag upptäckte ett sår som inte var där igår. Såret är ytligt, inte "köttigt" eller blodigt. Det är svart pga lera och smuts.

Jag vart så orolig. Men sen slog det mig, kan det vara början till lymfangit? Eller är det ingen värme då? Eller uppkommer lymfangit jättefort utifrån att det börjat?

Hon är inte halt, jag var ute och sprang på rakt och böjt spår, inga konstigheter. Hon är pigg och glad som vanligt.

Hon är inte alls varm på senan, det är runt (ovanför, under och på sidorna) såret, och mest på insidan där såret sitter. Hon är även mest svullen på insidan.

Hon gick nyligen igenom en veterinärbesiktning, 1 månad sedan.

Här kommer lite bilder, snälla lugna min oro:

Skadade benet utifrån:
skadadebenetfrnutsidan.jpg

Skadade benet inifrån (mest svälld och mest värme):
skadadebenetfrninsidan.jpg

Skadade benet bakifrån:
skadadebenetrakarebakifrn.jpg

Insidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen (obs det är inte värme över hela) och där det röda strecket är slutar värmen. Det är inte spec. mkt värme baktill, mest framtill och ovanför/under såret.:
hrslutarvrmen18.jpg

Utsidan:
Där jag har mitt finger börjar värmen på utsidan, och går ner innanför linjen jag ritat. Alltså ingen värme på senan baktill.
hrrvrmenputsidan20.jpg

Snälla hjälp mig, och kom med funderingar och svar!

MVH jossan

Sv: Snälla hjälp. Varm, svullen, inte halt!

Spola bara rent såret, det är nog bara en svullnad av såret, vissa blir såna av minsta skråma. Går svullnaden ner när hästen rör sig är det bara en lymfsvullnad och går över på ett par dagar. Det blir värme av det,

Går det inte ner hästen rör sig kan det betyda att den fått en smäll på benet i samband med såret, eller att såret är infekterat, men det borde du se i så fall.

Greja inte med såret i onödan men håll det rent bara. Du behöver nog inte vara orolig. :idea:

Vad skönt att höra! :D Och jag har goda nyheter, ikväll (2 timmar efter upptäckten) så hade värmen gått bort helt, och svullnaden tyckte jag hade gått ner en del! :D

Woho! Happy!

Visst kan jag rida henne ändå? :)

min häst har precis likadant. ena frambenet blev på en dag svullet o lite varmt. han är behandlad för kotledsinflammation i frambenen. så jag trodde först att de berodde på de. så jag bokade tid till klinik oc åkte dit. jag tittade själv igenom benet, trodde att de va lymfangit. men hittade ej något sår. på kliniken kollade dom igenom allt, han va frisk från kotledsinflamationen. men dom viste inte varför han va så svullen, dom hittade inte heller något sår. men dom trodde de va lymfangit, fanns kanske något litet sår. han va inte heller halt pga det. dom sa att de ska gå över av sig själv, jag fick lite metacam att ge till honom för det, för säkerthets skull bara. de va 1 vecka sedan. de är bättre nu, men om han står still så svullnar de upp igen. jag har ännu inte hittat något sår :crazy:. men jag tror att han har fastnat i spiltan o skrapat upp något litet sår. de brukar bli bra efter ett tag. de är bra om hästen rör på sig, så cirkulationen blir bättre. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur