Snälla hjälp orolig hästägare med lite tips!

L

lilla_maaliiin

Idag ringde min medis - hästen kändes "konstig" när hon red, stel och lite stapplig. Hon hade avbrutit ridturen, gått hem, kollat igenom hela hästen. Han är inte halt, inte svullen, ömmar ingenstans, är inte varm och har inte feber. Travade glatt runt i hagen osv...

Jag mår inte så bra själv så jag åkte inte ut, utan bad tjejen som tog in dom nu ikväll att höra av sig om hon upplevde att hästen mådde dåligt... Hon ringde nyss och sa samma sak som medis... Hästen ifråga är pigg och glad, äter med god aptit, rör sig obesvärat i hagen och är fortfarande varken halt eller varm. Hon tyckte dock att det såg ut som om han avlastade frambenen. Frågade henne om hon tyckte att jag skulle komma ut och ev ta med mig distriktare, men det tyckte hon inte att jag behövde, hästen verkar ju må bra, förutom att det är nått "konstigt" med frambenen, som inte syns (med inte syns menar jag hälta, svullen osv), inte känns och som hon inte kunde sätta fingret på...

Jag åker självklart ut imorgon direkt efter mitt eget läkarbesök, men känner mig extremt kluven hur jag ska göra...

Hovis (som jag anser vara extremt duktig) kommer imorgon lunchtid, hade tänkt be honom kolla igenom hästen.... Kan det vara så enkelt att han behöver skos om? Hovböld? Fång? Jag har aldrig upplevt detta som hästägare tidigare och känner mig jätteosäker... Hur yttrar det sig?

Om hovis inte hittar nått, är det då dags att ringa klinik för hältutredning, eller bör jag ta ut distriktare först? Eller ska jag avvakta? åååh sitter här och är sååå nojjig och osäker... :( Funderar på att ringa kliniken det första jag gör imorgon bitti, samtidigt som jag känner att jag måste väl ändå titta på hästen först? Hästen ifråga har även haft spatt för flera år sedan, och jag är ju livrädd att det är det som kommit tillbaka, att han på nått vis gått och avlastat bakbenen och därför nu fått problem med fram?

Massa frågor och jätterörigt - jag vet... Men alla tips på vad jag ska göra eller vad det kan vara mottages tacksamt!:cry:

Sv: Snälla hjälp orolig hästägare med lite tips!

Det kanske sitter i ryggen? Eller på något annat ställe som påverkas mer när man rider än när hästen inte har någon ryttare på sig. Jag är verkligen ingen expert, det var mer en tanke som dök upp! Hoppas allt löser sig och lycka till. *Styrkekramar*

Om hästen ståroch smålyfter på frambenen ett i taget plus rör sig stelt tycker jag det låter som ett lindrigt fånganfall. Jag skulle ta ut vetten direkt

Stapplig, stel/ovillig och avlastar fram ringer direkt alarmklockan för fång. Ta ut distriktsvet direkt imorgon, och låt hästen stå kvar inne i boxen tills vet kollat (dvs släpp inte ut).

Släpptes hästen ut i hagen igen så ta in den så snart det är möjligt.

svarar alla:

Jag ska ut till stallet nu och själv se på honom... Avvaktar med vet tills jag själv sett hästen i fråga, känns lite svårt att ge förklaring till vet annars.

Verkar inte hästen må jättedåligt väntar jag på hovis som kommer klockan 12 som får kolla på han, samt att jag ringt ut en väldigt duktig tjej i stallet som får hjälpa mig att avgöra och kanske får vara med när vet kommer, då jag lätt blir lite hysterisk när det är nått med min älskade ponny :(

Hela grejjen underlättas dessutom knappast av att jag bör vara hemma och vila med risk för tidig förlossning annars. Att springa med hästen eller att sitta upp är därför uteslutet. Kommer även ha stora problem med att lasta och köra till klinik om så skulle vara fallet, tur att man har snälla stallkompisar och föräldrar....

Han är inte ovillig att röra sig, snarare tvärtom, och avlastar inte fram i den bemärkelsen att han står och lyfter ett ben i taget....

Mina larmklockor plingar för fullt här också, men jag är skitdålig på fång.... Någon som kan upplysa mig lite om andra symtom?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 224
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama