Snälla, hjälp mig!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Weathergirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 733
W

Weathergirl

Gud, det är så mycket som händer just nu. Jag vet inte hur jag ska klara av allting! Jag är helt förvirrad! Behöver verkligen alla tips jag kan få just nu!

Det första problemet är att min häst blev skodd för typ två veckor sedan och behövde då inga broddar, utan jag skulle skruva/gänga (eller hur man nu ska säga) i dem efterhand.
Idag broddade jag iaf, men jag har bara TVÅ broddhål som sitter på båda ändarna om skon. Alltså längst ner. Alla gick att få perfekt utom den sista (testade flera olika broddar), som nu är fastskruvad men inte sitter exakt så långt ner som den ska. Skillnaden är några millimeter kanske.
Men iaf, mina frågor är:
- Kan hästen bara gå med två broddar på var sko?
- Blir hästen felbelastad om den har broddarna i ändarna och inte fyra stycken som sitter jämt över skon?
- Kan det bli problem om brodden sitter lite för långt upp? (Både jag och stallägaren försökte genom att gänga med, rengöra osv, men utan några större framsteg).

Snälla! Hjälp mig! Jag håller på att stressas sönder av alla saker som skall göras hela tiden. :cry:

(Förlåt för långt inlägg och moderatorn får gärna flytta denna om den ligger fel)

Sv: Snälla, hjälp mig!

Ingen som har lust att hjälpa mig lite? :angel: :(

Men iaf, mina frågor är:
- Blir hästen felbelastad om den har broddarna i ändarna och inte fyra stycken som sitter jämt över skon?
- Kan det bli problem om brodden sitter lite för långt upp? (Både jag och stallägaren försökte genom att gänga med, rengöra osv, men utan några större framsteg).
Tusentals hästar Sverige har bara 2 broddhål/sko så det är ingen fara. :)
Gänga om hålet med en gängtapp i hålet som du inte får i den. Om det ändå inte går så är det ingen större fara. Någon mm gör inte så mycket. :idea:

Brukar ju funka med envishet och gängtapp...Rid lugnt, med tanke på underlaget - led om det blir besvärligt. Om underlaget är lite mjukt sjunker broddarna och hästen går plant iallafall. Kolla lite dag för dag och fråga hovslagaren om h*n kan komma förbi snabbt och hjälpa till.
Jag tycker nog att det är bättre med brodd även om du bara har två per sko. Lycka till...

jag har hört att om man bara ska ha två broddar så måste man ha dom i trakten, att hovställningen blir fel om man bara har två i tån.

Men hon hade dom väl inte i tån ??
Mina har 2 broddar/fossing, funkar alldeles utmärkt
En mm hit eller dit spelar heller ingen roll

Relax !!
Hej från hambo

Ett litet tips bara stoppa i bomull i hålen direkt efter hästens skos tills man vill ha broddar i så brukar jag göra

Lugn. Med 2 roddar i trakterna får du lite sämre grepp än med 4 broddar, dock får du bättre övverrullning så det är inte bara sämre.
Om du inte fått i broddarna tillräckligt långt ned kan de lossna eller i sämsta fall gå av. Men ta ur brodden igen, gör rent hålet och försök få bättre spår med gängtappen och brodda sedan igen. Jag har precis köpt en hylsnyckel som är gjord för att dra åt broddar med på Biltema, den är jätte bra och man gör sig inte illa som man kan göra med en skiftnyckel.

Precis som andra har sagt, två broddar per sko är det många hästar som har hela vintern. Det går utmärkt så länge du inte rider på hårt underlag hela tiden och det gör du väl inte.

Den brodden som du inte har fått i helt kan lossna, det är nog det "värsta" som kan hända. Även om den gör det, så KAN hästen gå med bara en brodd i nödfall om du rider på mjukt underlag och det inte är isgata. Bästa är nog ändå att ta ur den andra också så att det blir jämnt, i alla fall om det inte är halt ute. Jag tror inte att brodden bryts av, den är nog för kort för det.

Jag känner igen den där stressen, det är mycket att tänka på med hästar och när precis allt strular så orkar man inte riktigt. Man bara önskar att NÅGOT kunde fungera i alla fall.... men ta det lugnt - allt brukar lösa sig till slut.

Min häst har också broddar i trakterna just nu. Det är bara lite halt så det känns onödigt att skruva i tåbrodden nu. Hästen kan gå med två brodd i varje utan problem. Men... varför bad du inte om skor med flera broddhål när du skodde så nyligen? Gör alltid det inför vintern så slipper du detta om det skulle bli jättehalt.

Hej!
Tack för alla svar, nu kan jag kanske lugna ner mig lite. :D

Det där med att gänga mer osv, har jag redan testat. Både jag och stallägaren förste göra rent så mycket som det bara gick och förstökte att gänga flera gånger med vårat broddverktyg (vet inte riktigt vad dt kallas :angel:), men dt gick bara inte. :confused:
Men det löser sig.

Sen att be att hovslagaren skulle sätta på skor med fyra hål i varje tänkte jag inte alls på. Jag antog bara att han skulle sätta på ett par skor med fyra hål i varje.
Detta är min första häst, så jag är lite "orutinerad" när det gäller vissa saker som ni mer erfarna har bättre koll på. :D
Men jag får tänka på det tills nästa skoning!

Tack iaf för svaren! :bow:
Mvh Nike

Ja tänk på att aldrig ha broddhålen "fria", sätt alltid i lite bommul med hjälp av en spik när hovisen vart där, innan hästen går ut. Då håller sig gängorna hela :) och som sagt, jag (och många fler) har 2 broddhål, det har alltid funkat super :banana:

Det blir felbelastning om du rider på hårt & fast underlag, tex vägar.
Det bästa äör att rida nånstans där broddarna sjunker ner.
Att, som ngn skriver, de flesta hästar får med 2 broddar/sko betyder inte att det är bra tyvärr.

Jag skulle definitivt föredra 4 broddar framför 2. Jag hade bytt till andra skor. Ngn millimeter skillnad på broddarna gör dock ingen större skada även om man helst vill ha dem exakta.

Att, som ngn skriver, de flesta hästar får med 2 broddar/sko betyder inte att det är bra tyvärr.

Jag är uppe i min 7:e häst, alla har gått med 2 broddar och ingen har vart skadad en enda gång...

Fast det beror ju på vad du broddar för. :mad:
Det är risker med 4 broddar också så man måste göra en avvägning. Hur många går på så hårt underlag att det blir ojämt?
Använder man 4 broddar ska man vara medveten om att överrullningen fungerar mycket sämre. Läs vad SLU skriver. :)

Jag vill säga som så: Fundera på varför du broddar och hur många broddar du ska ha. Sätt inte i "bara för att". Det finns anledning till att det finns olika åsikter. SLUs forskning är trots allt relevant.

Men iaf, mina frågor är:

pratade faktiskt om detta i fredags med min hovvis.. jag fick skor med fyra brodd hål i varje sko men fick inte skruva i ngr i tån. som många har skrivit så blir det ingen bra överrullning och dels för att brodden i tån istort sett bara går ner (ibacken) då hästen trampar av. vilket oxå leder till fel hovställning i nertrampet för då går de ju mer i bakåtlut om du förstår vad jag menar!:angel:(lite rörigt)
och om man har brodd i tårna bak (jag har sj inga skor alls bak) så är det mkt större risk för att det trampar sej illa i fram.

och det med att brodden inte går i riktigt är ju ingen fara det heller som många skrivit men risken är ju ngt större att du tappar den.. det är ju bara att hålla koll på just den brodden lite extra!!;)

MEN ska jag säga att just min hovslagare tycker att guldskor är bättre än skor med 4 "lösa" brodd pga att de är kortare/lägre än vad de vanliga brodden är och det minskar ju "skaderisken" mkt mer.

måste ju oxå tillägga att jag igentligen mkt gärna har för många brodd än för lite och en massa snösulor!!:D men jag lyssnar mkt på vad min hovvis vill och tycker är bäst för just min pålles hovvar (då han har riktigt fula enna) så i vinter blir det 2 brodd i vardera sko utan snösulor och barfota bak..:smirk: (slipper iaf stylterna bak;))

en "litet" inlägg från mej med lite tankar:)

lycka till iaf:banana:

chanell_86

måste ju oxå tillägga att jag igentligen mkt gärna har för många brodd än för lite och en massa snösulor!!:D men jag lyssnar mkt på vad min hovvis vill och tycker är bäst för just min pålles hovvar (då han har riktigt fula enna) så i vinter blir det 2 brodd i vardera sko utan snösulor och barfota bak..:smirk: (slipper iaf stylterna bak;))

en "litet" inlägg från mej med lite tankar:)

lycka till iaf:banana:

chanell_86

Jag förstår inte hur du menar med antal broddar och med eller utan snösulor. Men vill gärna veta.
Själv brukar jag ha två broddar och snösulor. Just nu vilar hästen och det är definitivt inte vinter men snart dags att sko om henne.

Hej igen!

Åter igen, tack för svaren! :)
Nu har jag iaf broddat på alla hovarna och jag fick ner den där nedrans brodden som inte satt helt perfekt. Så nu sitter alla broddarna där dem ska och det känns otroligt skönt! :D

Vi får se hur det går med två broddar och skulle det inte vara bra för honom så skor vi om och byter till fyra. :) Men jag hoppas att det inte blir några problem.

Tack än en gång för att ni orkade svara på mitt inlägg. :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka