Snälla hjälp mig

E

emelit

Idag skulle vi åkt iväg för att rida långtur. Alltså, vi skulle tagit transporten dit, tillsammans med inackorderingen, en liten NFponny.
Men, han gick inte på transporten. Min häst alltså. Han vägrade. Vi var konsekventa, försökte och försökte, använde lina (väldigt lugnt eftersom han blev lite stressad då, när vi tog det långsamt och lugnt gick det bättre) men han gick aldrig på.
Dessvärre var vi under tidspress och ponnyn fick åka iväg utan oss tillslut, vi kan ju inte förstöra deras dag.

Jag försökte träna lite på backa - komma till mig. Emellan två bommar, så han skulle backa och gå framåt på en rak linje. Men gång på gång trampade han utanför linjen.
Jag vet inte vad jag ville ha ut av detta, tänkte att vi skulle börja med lite trängselövningar, och alltså börja så lätt som möjligt.
Men humöret började ge med sig och tillslut tappade jag bort det. For in i stallet med häststackarn efter mig, slängde in honom i boxen och skrek åt hononm.
Jag vet, jag vet att det är fel. Inga moralkakor hitåt.
Det jag vill veta är hur jag ska gå till väga härifrån. Hästen står som sagt nu inne i boxen, säkert alldeles förvirrad och fattar ingenting av vad jag vill att han ska göra. Säkerligen så föraktar han mig just nu och vågar inte lita på mig igen, direkt.

Så, vad ska jag göra? Pappa åke efter ponnyn för att hämta transporten, så vi kunde fortsätta utan ponnyn i. Vi kan ju inte ge upp.

Men, jag har säkert förstört det lilla förtroende vi byggt upp hittills. Vad ska jag göra härnäst?

/emelit - en lipande omogen barnunge, just nu.

Sv: Snälla hjälp mig

suck, jag vill gärna ha lite hjälp nu.
Men jag tänker gå ut till hästen igen nu. Kela och gosa med honom.
Sen släppa ut honom i hagen.

Jag känner mig som en nybörjare, som om jag inte kan ett dyft om hästar. Det tar hårt, måste jag säga.

Jaja, eftersom ingen svarar på mitt inlägg får jag väl rapportera lite själv igen.
Var ute hos honom förut, var väldigt vänlig och snäll mot honom. Han verkade inte vara helt förstörd som tur var. Jag knäppte på honom repgrimman och det långa grimskaftet, och promenerade upp till transporten igen. Där utövade jag tryck - eftergift. Drog i grimman, gick han fram så släppte jag trycket och överröste honom med beröm, var noga med att han inte backade av rampen. Sen bad jag om ett steg till, in i transporten. Det var mitt slutmål, att han skulle kliva från rampen och sätta framhovarna i själva transporten. Sen skulle jag ge mig.
Jag drog i grimskaftet, ökade trycket succesivt tills han reagerade med att gå framåt, då släppte jag direkt. Jag fick dra rätt hårt många gånger, aldrig att jag ryckte, men det blev ett ganska hårt tryck i nacken på honom, men det krävdes.
När han hade nått mitt mål berömmde jag honom jättemycket och backade av honom, gick in i stallet, gjorde ordning honom och släppte ut honom i hagen.

Jag tänkte göra om samma procedur i eftermiddag sen.
Är jag på rätt väg?

Puh tack för att det första svaret inte var dömande :bow:
Har bara haft honom i två månader ungefär, han har aldrig gått på helt utan krångel. Men jag tänkte att står det en anna häst därinne så tvekar han kanske inte ens.
Allra första gången vi lastade honom, alltså när vi köpte honom, gick han på hur fint som helst.
Men när vi skulle försöka själv gick det inte lika bra.

TYcker du gör rätt. Nej jag tänker inte dömma dig eftersom jag själv ibland tappar humöret. :cry: Som igår men det är en annan story.

Hur ät det med ledarskapet i övrigt??? Kankse ska träna mycket ledarskapsövningar med pålle.

Hade nog gjort som du med lastträningen,varför ska du dömas? Alla o då menar jag alla är långt ifrån perfekta.
Kämpa på. ;)

Jag vet bara inte om jag tycker att du bör träna samma eftermiddag igen. Jag skulle låtit honom fundera över det någon dag! :)
Ang. att tappa humöret, så gör väl alla det någon gång.

/Felizhia

Har ni tränat på att ha en annan häst i transporten förut? Det kan ju varit det han reagerade på - ser inte ut som det brukar...

Prova med en till häst imorgon om du ska ut och åka med en till häst igen...

Mja, jag vet inte vart vi står i ledarskapet. Han gå bakom mig när jag leder, svarar för tryck och följer mig på läskiga vägar. Men antagligen måste vi klaustrofobträna mera!
Men jag vet inte riktigt hur man bedömer vart man står i ledarskapet?

Shettisar: Hehe, mjo, men ibland är folk väääldigt dömande på det här forumet :angel: Jaja, det finns snälla människor som vill hjälpa trots allt :bow:

ZätaHå: Jo, det var min tanke, men min käre far tyckte vi skulle testa redan i eftermiddag. Jag får ta en diskussion med honom.

ridtravare: Nej, det har vi inte. Så det var egentligen en vild chansning om han skulle gå på idag. Vi får helt enkelt ta det från början. Gå in snälla när han är ensam i transporten, så får sällskapet komma senare.

När jag köpte Missy så gick hon rätt på.
Men när vi skulle lasta henne själv var det samma som för dig det gick inte alls.
Hon bara stog på bakbennen och vägrade.
Vi fick tyvärr dom första gångerna baka in till stallet och få in henne pga att vi skulle till Djursjukhuset.

Men en tid så blev det bättre och hon gick att lasta igen(När jag vissat vem som bestämer)

Men så när det ara blev Vet besök så blev hon svår igen. :crazy:

Jag måste ta och last träna nu i veckan då vi snart ska iväg igen.

emelit skrev:
Jaja, eftersom ingen svarar på mitt inlägg får jag väl rapportera lite själv igen.
Var ute hos honom förut, var väldigt vänlig och snäll mot honom. Han verkade inte vara helt förstörd som tur var. Jag knäppte på honom repgrimman och det långa grimskaftet, och promenerade upp till transporten igen. Där utövade jag tryck - eftergift. Drog i grimman, gick han fram så släppte jag trycket och överröste honom med beröm, var noga med att han inte backade av rampen. Sen bad jag om ett steg till, in i transporten. Det var mitt slutmål, att han skulle kliva från rampen och sätta framhovarna i själva transporten. Sen skulle jag ge mig.
Jag drog i grimskaftet, ökade trycket succesivt tills han reagerade med att gå framåt, då släppte jag direkt. Jag fick dra rätt hårt många gånger, aldrig att jag ryckte, men det blev ett ganska hårt tryck i nacken på honom, men det krävdes.
När han hade nått mitt mål berömmde jag honom jättemycket och backade av honom, gick in i stallet, gjorde ordning honom och släppte ut honom i hagen.

Jag tänkte göra om samma procedur i eftermiddag sen.
Är jag på rätt väg?

Om du är intresserad av att få råd och hjälp med lastträning så får du gärna maila mig så kan jag beskriva det ordentligt och mer utförligt, det blir för mycket och för långt för att beskriva här. Har annars skrivit en hel del inlägg om just lastträning som kanske kan var till hjälp. gavazzenijessica@hotmail.com

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV