Snälla hjälp mig,orolig.

fettso

Trådstartare
:(Suck det går inge bra just nu.

Köpte ju Oskar förra sensommaren.
I våras fick han problem med hosta, fick medicin(2 olika) men han blev inte bättre.
Han var bättre under Juni/Juli men nu har han börjat hosta hemskt igen, han får ej hö än.

Han vilar för han har fått hålvägg på alla fyra, står med uppverkade hovar och är halt(boxhage).
Ska på återbesök med hålväggen om två veckor, hoppas på att det finns ngt mer dom kan göra för honom.
Nu går han på väldigt lite hov både fram och bak, och ramlar nästan när han ska vända.
Hur blev det såhär?Har fått väldigt dåliga svar på djursjukhuset.
Har haft flera olika hovslagare då jag ej varit nöjd, men ingen har sagt ngt,bara att det kan utvecklas till hålvägg.

En dag var han plötligt jättehalt och ville inte gå eller stå på ngt ben, åkte då in akut till Helsingborg.
Dom röntgade för att se så han inte hade hovbensförändringar och det hade han inte.

Kan lägga in bild på hans hovar imorgon, har ej varit med om detta förut.
Tycker så synd om honom.:(

Sv: Snälla hjälp mig,orolig.

men herregud, :eek: så där fula hovar har jag aldrig sett någonsin. Vad är det för hovslagare som låtit det gå så långt? Han borde ju skotts med sulor eller liknande innan det han bli så där.

vad säger veterinären då?

Han hade hålväggar på alla fyra så det är veterinären som har verkat upp dom+gröpt ur sulan då han gick på den.

Är så j-vla förbannad på min fd hovis så du anar inte:(:mad:
Ska på återbesök till hovslagaren på Helsingborgs djursjukhus om en vecka.

Nu står han i boxhage

Vad jag anser borde göras med din ponny är att plasta hovarna så de får normal form, och sedan sko den. Detta kräver en hovslagare som är utbildad i sjukbeslag. Ska ponnyn gå som den ser ut nu kommer den att få olidligt ont i hovarna. Den går på sulan, och eftersom både Vita randen och Bärranden är delvis bortverkade blir belastningen på sulan enorm. En duktig hovslagare kan fixa det. Risken om den får gå som den gör nu är också att den utvecklar ny hålvägg och att ännu mer måste verkas av. Om det ens är möjligt. Ta kontakt med en hovslagare som kan lägga sjukbeslag och sko din ponny.

hade du utbildad hovslagare? isåfall har dom väl försäkringar? vet iofs inte vad dom täcker..

angående hostan... se till att han inte äter hö, utan ge hösilage ist... och ställ honom på torvströ och ha bra ventilation...

skulle väl kanske vara bra att ha vet. o kolla hostan också när ni ändå ska in o fixa hovarna...

lycka till, håller tummarna för att det ordnar sig för hästen o dig...

Borde inte hovslagaren på djursjukhuset kunna göra sjukbeslag??
För det gjorde han nämligen inte:(ska dit igen nu om en vecka.

Jo om han är utbildad till det. Om han jobbar på uppdrag av djursjukhuset så är han utbildad på sjukbeslag.

jodå, det kan dom ;) men dom brukar villa vänta en vecka 10 dar innan dom plastar så att dom vet att inte rötan vandrar vidare, när plasten väl är på plats så "mister man kontrollen" på vad som händer under, därför är det viktigt att verka upp och tvätta hoven eller spola med slang varje dag och att se att det inte finns/har kommit någon ny röta på Å.B.

vi har en här som står med stort fult hålrum. det kom på bara någon vecka. hon är nu plastad och har sjukbeslag pga. att det "satt dumt till" så vanlig sko gick inte att sätta.

Hur fungerar det sen om dom har sjukbeslag??Ska dom vila helt?Gå i boxhage?Kan dom gå ute om det är blött??

Hur fungerar det sen om dom har sjukbeslag??Ska dom vila helt?Gå i boxhage?Kan dom gå ute om det är blött??

Det beror mer på skadans art än på sjukbeslaget. Med plastad hov med en sko på kan de gå ute. Fråga hovslagaren då ni ska träffa honom. Vi hade en häst i stallet som hade två hovbenssprickor i samma bakhov. Han hade sjukbeslag ( gips ) i sex månader och gick ute varje dag, hela vintern.

Ok men han vilade under hela den perioden då??
Känns jättetråkigt att det blivit såhär, och att det är så långdraget.:(

Ok men han vilade under hela den perioden då??
Känns jättetråkigt att det blivit såhär, och att det är så långdraget.:(

Ja han vilade hela tiden. Visst är det tråkigt att din ponny måste ställas av länge. Men du kan ju göra andra saker med honom under tiden. Lära honom en massa ifrån marken, miljöträna honom, lära honom lite trick. Bara fantasin sätter stopp. Sen är det ju inte säkert att just din häst måste vila så länge.

pållen här gipsade vi om varannan dag samt tvättade med jodopax första v. nu fortsatte hennes röta lite grand ändå så vi fick efter en vecka åka till kliniken och verka upp lite till, då la dom jodopaxomslag under gipset. först en vecka till senare så plastades hon och skoddes.

iom att hon va gipsad så stod hon i utebox och fick gå ut i grushage när det va torrt. efter återbesöket då plast och sjukbeslag fixades så kan hon gå ute som vanligt och även ridas för den delen. när hon skos om så verker hovis även plasten det som behövs.

litet tillägg till zanta. att gipsa är inte sjukbeslag (gips byter man ju lätt själv, det håller ju ändå aldrig mer än max en v./gång), det tog vi reda på nu med vår, för försäkringen täcker bara sjukbeslag 1 gång/period och kliniken hade av misstag råkat spec. fakturan vid båda dom första uppverkningarna/gipsningarna som sjukbeslag, vilket dom ändrade på vid påpekande. för om hästen behöver gipsas på kliniken upprepade ggr. så täcker det, då är det beh. veterinärbesök.

Nej jag vet att gipset inte är sjukbeslag men Nalle hade även en specialsko på den hoven. Pålagd av en hovslagare som jobbar på uppdrag av Stenestads Hästklinik.:D

oki, tänkte mest på att du skrev -sjukbeslag (gips). vet att det ofta blir fel med fakturorna just för att dom flesta bolag bara täcker just 1 sjukbeslag, och att gipsning täcks som "vanligt" ;)

oki, tänkte mest på att du skrev -sjukbeslag (gips). vet att det ofta blir fel med fakturorna just för att dom flesta bolag bara täcker just 1 sjukbeslag, och att gipsning täcks som "vanligt" ;)

Ber om ursäkt, det var slarvigt uttryckt:o

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 978
Senast: Sol
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 117
Senast: lil-sis
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 927
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka