Snälla, hjälp mig någon. Min häst kliar sig jättemycket!

S

Stina_Julle

Min häst har sen 1½ månads tid kliat sig väldigt mycket.. Det började med att jag hittade ett sår på ena "baksidan" av bakbenet. Jag rakade bort pälsen där och började tvätta och smörja med helosan. Men det gav inget resultat. Nu har dessa konstiga grejer spritt sig äver hela kroppen lite här och där. På båda bakbenen, vid virveln, vid armhålor, vid halsen och på bringan.
Svårt att förklara hur de ser ut, men det är som att det vore bett där och att det lossnar småsmåsmåsmå skinnbitar därifrån, som en skorpa nästan.
Hovslagaren min sa något om skorv men jag vet inte? Jag har en till häst och den visar inget tecken på något sådant som Julle har.
Vad kan det vara? Kan någon hjälpa mig??

Sv: Snälla, hjälp mig någon. Min häst kliar sig jättemycket!

Regnskållor kanske? Sök här på buke, har sett endel trådar i ämnet.:)

Okej, hur kan dom få det då?:)

http://distrikt.ridsport.se/gotland/vard.htm

http://v3.ifokus.se/About/StartSite.aspx

Tänker även om ringorm då du beskriver klådan. Men sådant är mkt smittsamt så då borde även din andra häst ha det. Dock har vi haft en ponny i stallet med ringorm utan att övriga fått det så det är inte alltid man har otur. Men ring vet. så får denne ta sig en titt och föreslå behandling samt skriva ut ev recept. Är svårt att säga vad det är när man inte har sett.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: MiniLi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Texaspexas
·
Utrustning min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Texaspexas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur