*SNÄLLA Hjälp mig med prognos..*

U

underbarast

Min häst har alltid skrittat lite konstigt med bakbenen när man tar ut honom ut boxen, men det blir normalt bara efter några varv på ridbanan. För två månander sedan så hoppade jag en dag och han känndes inte bra. Dagen efter tog vi ut honom ur boxen och då gick han MKT konstigt och väldigt stelt, och skritten blev inte bättre efter några varv på ridbanan, men han var inte halt i trav.

Veterinär kollade på honom, behandlades för kotledsinflamation i höger bak och hovledsinflamation i vänster fram. Han vilade ett tag och sattes i gång normalt. Han känndes då väldigt fin.

Nu en-två månader senare känns han inte så bra igen. En dag så var halt på vänster bak tog välfigt korta steg och slängde med huvudet, och det var antagligen en sträckning trodde vi(Vilket det kanske var) för efeter 4 dagar var han bra. Men han känndes inte rikigt bra.

Han är halt i början av varje pass i bakbenen(Tror det är mest höger bak) men efter några varv i trav går hältan bort. Och ju mer man rider desto bättre travar han.

Den här hästen brukar hoppa med MKT kvalitet och slänga upp bakbenen ordentligt över hindrena, han brukar i princip aldrig riva. Han är väldigt pigg och het vid hoppning, och har lixom en riktig stutts i sig.

Nu så har han blivit väldigt lugn(Det kan ju kanske bero på att vi har tränat så mkt markarbete?!) men jag tycker ändå att det är konstigt att han stutts och pigghet kan försvinna så mkt bara för att vi har tränat mkt markarbete.. så nu får jag driva honom ordentligt inne på banan, han har inte alls samma stutts och tryck i språnget längre. Han slänger inte upp bakbenen så fint, utan han kniper med dom i språnget istället..

Så vad kan detta vara? Är det någon som känner igen sig på något vis?

Kan det vara spatt? (Min gammla sköthäst hade detta och då var han halt i början av varje pass, men sedan efter några varv så gick det över och så är det ju på min häst nu också..?

Sv: *SNÄLLA Hjälp mig med prognos..*

Nu hittade jag en sida där det stod:

Symtom- Hälta och stelhet som efter en stunds arbete kan minska. Gångartsproblem. Reaktion på böjprov. Spattknöl (pålagring). Ofta är spatten dubbelsidig. Många har inga symtom alls.

Han har allt detta utan pålagring, tror jag inte iaf. För det ser man väl på röntgen eller?

Om han har spatt syns det på röntgen, likaså pålagringar.

Låter som spatt, de symptom du beskriver liknar våran förra häst väldigt mkt.
Men jag tänkte på hur han är annars, hur rör han sig i hagen?
Tappar han sig något när han skrittas eller bara haltar?

Men vi röntgade honom för ett år sedan, då syntes det inget.. men spatt brukar ju komma smygande, så kan det komma på ett år lixom?

I hagen så skrittar han bara så det ser ju rätt normalt ut. Tappar sig, är det när dom hakar upp sig? Det gör han iaf inte..

Det skulle nog va bra att rönka och kolla igenom han. Min tanke är hur bra är det att ridas och hoppa om han är halt i början av passet "felet" kan bli värre och va kul är det för han om han har ont.:confused::crazy:

Jag hade röntgat igen!
Det du skriver låter som spatt, men behöver ju inte vara det, men för säkerhetsskull hade jag röntgat för att kunna utesluta det.

Lycka till!

/Jenny - har haft spatthäst

Men vi röntgade honom för ett år sedan, då syntes det inget.. men spatt brukar ju komma smygande, så kan det komma på ett år lixom?

Röntgen plåtar på spatt har en hållbarhet på 14 dagar, det säger kanske lite om hur fort åkomman faktiskt kan utveckla sig om det vill sig illa. Försäkringsbolaget accepterar inte röntgenplåtar äldre än 14 dagar. Att den kommer smygande är inte alls säkert, den kan göra både ock. Det låter ju som om en röntgen skulle behövas på bakbenen, i varje fall för att försäkra sig om det är spatt eller inte och att den inte är aktiv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 738
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka