Snälla hjälp mej...

verrdogan

Trådstartare
Med min 9mån Dp pojk.
Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss..
Han är helt underbar mot mej. Riktig mammagris. Men ja känner att ja inte klarar av han längre. ideerna står helt still.
Han skäller som en tpk på alla hundar,barn å människor. På gåtden och ute på promenader. Får panik på honom.

så så smiter han ibland å rusar iväg bland folk och bilar. Å är som en ål att få tag på igen. Han skrämmer ju folk med sitt skällande åxå. Å väcker grannarna på nätterna.
Vet inte va ja ska ta mej till, orkar inte.. Står i kö för valp kurser men får ju aldrig nån plats,

Nån som bor nära mej som vill träna sin hund med min p ta promenader så han får socealträning å så..

Beöver även hjälp med att få honom att gå bra i koppel.

Snälla hjälp mej innan detta knäcker mej, Älskar ju hunden så!!

Jätte glad för "trevliga" tips,ideer och hjälp, Pallar inga hårda ord nu.

Jag har mycke hund vana men denna tar priset på allt jag haft.

snälla trevliga Buke, HJÄLP mej!!!:cry: :cry: :confused: :cry:
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Det låter som att din hund tagit över ledarskapet. Du behöver nog hjälp från någon i din närhet, inte över nätet. Har du letat efter andra instruktörer än de på valpkursen? Det finns tex IMMI och brukshundsklubben. Även om du inte fått plats på någon kurs brukar det alltid finnas folk som kan hjälpa till där. Ring till närmsta klubb, förklara läget och fråga om någon kan hjälpa dig.
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Det låter som att din hund tagit över ledarskapet. Du behöver nog hjälp från någon i din närhet, inte över nätet. Har du letat efter andra instruktörer än de på valpkursen? Det finns tex IMMI och brukshundsklubben. Även om du inte fått plats på någon kurs brukar det alltid finnas folk som kan hjälpa till där. Ring till närmsta klubb, förklara läget och fråga om någon kan hjälpa dig.

JO att han är ledare här är de ingen snack om saken på. Va på nån träning här i forshaga däe ja inte fick någon som hellst hjälp. Så ja la ner de stället ganska fort.
Har försökt att få tag på två systrar eller va de hette men inte lyckats få tag på dom än
Finns de nått ja kan träna på här hemma? inkallning å gå bra i koppel osv
 
Sv: Snälla hjälp mej...

www.hundcampus.se kan vara värt att kolla upp också. Jag har gått kurser för en riktigt bra instruktör som utbildat sig där. :)
På första sidan finns en karta där man kan se var det finns hundanalytiker.
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Tack så jätte mycket för hjälpen. ska kolla in på den sidan åxå. Men tar å gör de te möran när ja kanske är lite piggare:d
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Jag rekommenderar att titta på "Mannen som talar med hundar" på TV4+ kl 20.00 på måndagar.
Det är hur bra som helst!
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Har du läst jan fennells bok- förstå din hund?? rekommenderar skarpt!! visst e där i den boken, som i alla andra vissa saker man inte behöver ta på så stort allvar, men över lag en jätte bra bok som handlar om just ledarskap!!
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Jag kan ge ett tips för han ska sköta sig i kopplet. Men det kräver att du verkligen är konsekvens hela tiden.
Jag skrev en tråd för nån vecka sedan att jag fått hit en labbehane som inte är fostrad för fem öre, och fixade han detta då fixar din hund det också :)
Jag har en regel när han går i koppel och det är att han får endast gå med sitt huvud i höjd med mitt knä, så fort han försöker gå längre fram så säger jag ÖH (en signal att något inte är rätt, men du kan ju välja vilket ljud du vill) Då vänder jag mig mot honom och han får backa, försöker han gå fram genom att smita förbi, tar jag hjälpt av kopplet så han inte kan smita förbi. Jag skäller inte på honom, utan säger bara ÖH, och sen får han backa och stå still. När han står still så säger jag bara SÅ, sen går jag igen.
Han får nosa och kissa bakom mig och gå ut på sidorna och nosa, men absolut inte gå framför mig.
Först gången jag gjorde detta tog det kanske 20 minuter innan han började fatta och han kunde gå i löst hängande koppel. Men sen får jag påminna honom varje gång när vi börjar gå promenad.
Jag har nu en labbe som inte drar och när vi var ute på långis i förrgår, fick han faktiskt gå som en "vanlig" hund och gå framför mig utan att dra.
Han får börja alla promenader med att inte få gå framför mig. Men när han gör det ordentligt så säger jag att det är ok att gå som vanligt. MEN, detta ska man inte göra förrän hunden sköter sig ordentligt, och tar det en månad innan dess, så får det göra det. Konsekvens konsekvens och åter konsekvens så tror jag du fixar detta med koppel problemet. Man får ju också en automatisk ledarställning genom att göra så här.

Kan säga att labben här har nu börjat förstå att ÖH, betyder backa och stå still. Så jag behöver inte alltid ens be honom backa, han gör det själv när jag säger ÖH.

Vill du säga vart du bor?
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Det är tydligt att du helt sumpat den viktiga tiden att träna när du hämtade valpen vid åtta veckors ålder. Det innebär alltså att du har en mycket jobbigt träningsperiod framför dig då du dels måste lära bort hundens olater och sedan träna dit rätt beteende.

Följ Granas råd till att börja med, de är ju grunden, men det kräver konsekvens och åter konsekvens. Är du ute med hunden så är det det som gäller. Ska du göra någonting annat som splittrar dig (telefon, skyltfönster snyggingar eller vad som helst) så lämna hunden hemma. Låt aldrig, jag säger aldrig, hunden gå före dig i koppel. Det ska vara du som går ut med hunden, inte tvärtom.

Gå in och sök på Landins hund och katt, där finns det dels kompendium att köpa, men även att ladda ner på datorn, samt även den bästa filmen i dressyrväg som jag sett och heter "Så tränar jag min valp". Den tar upp hur man tränar ledarskap, frihet, inkallning och passivitet m.m. Den kostar 200:- och är vär varenda krona.
Valpfilmen tycker jag faktiskt gav mycket mer än kompendiet, även om de kompletterar varandra. Kompendiet har tips som saknas på filmen, men filmen var så otroligt lätt att se hur man ska träna ensam utan hjälp av dyra instruktörer.

Den filmen ska alla som ska köpa valp se. Självklara saker som de flesta valpägare sumpar bort av ren okunnighet.
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Ang filmen. Bra tips. Sånt kan man ju faktiskt köpa och skicka med sina valpköpare :)
 
Sv: Snälla hjälp mej...

Vart i landet bor du? PM'a om du inte vill skriva här.
Jag hjälper dig gärna om du bor i närheten:) Har tillgång till vänner som är instruktörer osv. Plus att jag har en pinscher själv;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 453
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 846
Senast: Dino2018
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp