snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Så alla hästägare som inte har råd att skaffa sig en tränare ska låta sina hästar dö eller sälja dem till en som har råd med tränare!?eller inte skaffa häst!?för att hästen lider för att ägeren inte har råd med
tränare! Och vad i hela friden får dig att tro att jag ger min häst skulden???!!!!! Eller bli arg på den när det inte funkar? Så jag ska släppa efter på tyglen när hon hänger,men då får hon ju som hon vill och får inte med baken.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Men om du vill ta hand om en häst och rädda den då måste du ju veta vad du ska göra med den. Inte skylla på förre ägaren och allt möjligt annat. Du har fått råd här men sätter ut taggarna när svaret inte passar.
Lycka till i alla fall. Jag vet att det går att få till travare men det är inte lätt.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Precis det är inte lätt att utb en travare,och jag skyller inte på ägaren men tycker att hin kunde vart ärlig och sagt att hästen knappt va riden. Jaa jag blir arg när andra tycker att jag är en sämmre ryttare bara för att jag inte har råd att skaffa tränare och att jag skriver på detta forum om ETT problem, Ja menar dettta är det enda problemet vi haft under utb.jag tackar otrolig mycket för de tipsen jag fått:D.
Men det räcker nu med att en del tycker att jag är en mindre bra ryttare och att jag skulle ha låtit pila dö som är anledningen till att jag lever i dag. Jag älskar henne inte för att jag kan rida henne,jag älskar henne för att hon är min vän och gör livet värt att leva.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Testa att driva på ordentligt varje gång din häst hänger för det låter som om den har fått en dålig ovana och ett knep till att komma undan från att jobba :P
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Det är en ganska vågad kommentar, att hästen inte har ont någonstans, för så länge hästarna inte kan prata är det väldigt svårt att veta till 100% även om dom är kollade av en eller t o m flera personer! :p Nu säger jag inte att hästen måste ha ont för det, men själv vill jag aldrig utesluta det helt utan fortsätta lyssna på vad hästen säger så man så småningom kanske kan pussla ihop det bättre med hästens reaktioner. Den har ju ändå några år på nacken, då får man ändå börja bli petigare eftersom hästarna kan bli känsligare för saker och ting med åldern. Att lederna känner av obalanser i hovarna, underlagsbyten osv snabbare än hos yngre hästar, kanske blir petigare för att sadeln verkligen ligger 100%, med mera.

Nog om det, jag reagerade också på huruvida man ska släppa efter i tygeln om hästen hänger sig. Eftersom jag själv ser det antingen som en protest eller ett sätt att avlasta så tycker jag huvudsaken är att man försöker bryta vanan. Att släppa tygeln skulle vara ett väldigt snällt sätt att säga att nej du, här finns inget att hänga sig på! Sen tar man såklart tygeln igen och fortsätter be om avsaktningen eller vad man nu ville göra. Ta-lätta. Eller andra alternativet - uppresande tygeltag så man på det viset talar om för hästen att det inte var ok att hänga sig i handen och därefter fortsätta förhållningen enligt ta-lätta.
Att driva hästen framåt skulle iallafall inte fungera för mig personligen, då jag inte tror på att en häst som tippat framåt (oavsett formen innan så kommer dom bli framtung när dom hänger sig mot handen) blir bättre av att rida på mer framåt, snarare riskerar att börja "springa ikapp sin tyngdpunkt" och slita på sig lite mycket i onödan. Men det finns säkert dom som det passar bättre för och kan få det funka!
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Hagman05: tack för tispet,tror nog oxå att det har blivit en liten ovana och att hon kanske
vill komma undan:).
Totola: nee man vet ju aldrig om hästen har ont eller så, men min mamma är utb hästmassör och har känt igenom henne men allt ser bra ut;)
Åldern är bara en siffra:p nej men hon är en välldig pigg och levnads glad tjej myk het och hetlevrad,älskar att springa. Kommer jämt i full galopp eller i trav närhon ska få mat,alltid pigg och har bråttom in och ut i från stallet:p. Ibland önskar jag att jag kunde få henne att förstå att hon inte är 10år längre;)
Dit tips lät väldigt bra ska testa det idag:D
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Nu vet jag inte hur många som tittat på YT klippet... Detta är en lite tung, lågställd äldre nordsvensk (jag tror många såg en varmblodstravare framför sig) som i sig är lite framtung.. Jag antar att den används som hobbyhäst och är säkert älskad av sin ägare... Ibland blir tonen här på forumet lite väl krass kan jag tycka....

Jag skulle faktiskt ha ett bett i munnen på den istället - precis som du antyder är det lätt både m hackamore och andra bettlösa varianter att hästen kan börja lägga sig på - och då är det dags att byta bett tycker jag.

För mig är din häst i en alldeles "lagom form" i sig själv, för det du vill göra är den i någorlunda balans. Det du kan göra är att verkligen träna övergångar skritt/trav och halter för att ev få den att "lätta av lite" fram. Den ser ut att vara lite "ånglok" och därför hamnar i handen. Öva trav tre-fyra steg, ned i skritt och upprepa. Om den lägger sig i handen skulle jag "glappa" i båda tyglarna en kort stund, och sträva efter att den kan göra en lugn igångsättning till trav på hängande tygel. Normalt är rådet att släppa och skjuta på ett mycket korrekt råd, men efter att ha sett filmen undrar jag om inte din häst bara rusar iväg då och lägger sig i handen lika snabbt igen? Om du däremot kan behålla ett avvägt tempo när du släpper - och tänka att "hästen ska bära sitt huvud själv" så fungerar det..

Eftersom jag även gillar "skogsmulle-hästar" och tycker att du efter din beskrivning (att du på 2 år lyckats få den såpass ridbar som den är) ändå gör hyfsat rätt (din häst kanske inte behöver kunna en massa dressyrkrumelurer - den var väl typ 20 år?) så önskar jag dig lycka till!!!
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Nu vet jag inte hur många som tittat på YT klippet... Detta är en lite tung, lågställd äldre nordsvensk (jag tror många såg en varmblodstravare framför sig) som i sig är lite framtung.. Jag antar att den används som hobbyhäst och är säkert älskad av sin ägare... Ibland blir tonen här på forumet lite väl krass kan jag tycka....

Jag skulle faktiskt ha ett bett i munnen på den istället - precis som du antyder är det lätt både m hackamore och andra bettlösa varianter att hästen kan börja lägga sig på - och då är det dags att byta bett tycker jag.

För mig är din häst i en alldeles "lagom form" i sig själv, för det du vill göra är den i någorlunda balans. Det du kan göra är att verkligen träna övergångar skritt/trav och halter för att ev få den att "lätta av lite" fram. Den ser ut att vara lite "ånglok" och därför hamnar i handen. Öva trav tre-fyra steg, ned i skritt och upprepa. Om den lägger sig i handen skulle jag "glappa" i båda tyglarna en kort stund, och sträva efter att den kan göra en lugn igångsättning till trav på hängande tygel. Normalt är rådet att släppa och skjuta på ett mycket korrekt råd, men efter att ha sett filmen undrar jag om inte din häst bara rusar iväg då och lägger sig i handen lika snabbt igen? Om du däremot kan behålla ett avvägt tempo när du släpper - och tänka att "hästen ska bära sitt huvud själv" så fungerar det..

Eftersom jag även gillar "skogsmulle-hästar" och tycker att du efter din beskrivning (att du på 2 år lyckats få den såpass ridbar som den är) ändå gör hyfsat rätt (din häst kanske inte behöver kunna en massa dressyrkrumelurer - den var väl typ 20 år?) så önskar jag dig lycka till!!!
Hon kan inte ha bett,eller rättare sagt hon gillar inte bett. När man ska börja svånga,ställ så börjar hon tugga gapa. Hon har ett lite bett fel underbett och antagligen så ligger det inte så bra då hon säger i från. Hennes förra ägare sa att hon inte kan ha bett, varför fick vi aldrig reda på. Sedan så är hon ju en välldit het häst och behöver ett någolunda skarpt bett. Har provat massa med bett men med samma resultat. Så jag bytte till bettlöst och hon älskar verklogen det.( men efter att ha sett filmen undrar jag om inte din häst bara rusar iväg då och lägger sig i handen lika snabbt igen?) förstår inte riktig vad du menar?:) aa hon är en skugsmulle häst, och blir 21. Jag red innan i dag och när hon hängde så provade jag att släppa lite men då hängde hon ännu mer, eller asså halsen blev bara längr och mer fram tung. Så jag provade att så fort hon hängde så lyfte jag händerna lite och gjorde ett lätt ryck med tyglarna och det funkade:) slutade när det gick som bäst.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

En häst är väl en häst? :p
Hade redan en kallis i huvudet utifrån det som skrivits i tråden (av dom jag ridit/sett är det fler kallisar som hänger sig i handen och ånglokar på, och som är till synes pigga och fräscha i sen ålder, för att dra till med ett par generaliseringar själv! ;) )

TS:
Kul att du hittade något som funkar iallafall! :) På sikt om man behöver göra så ett tag så är det bra att tänka att handen ska upp och fram så man inte samtidigt drar bakåt utan snarare kan vibrera i tyglarna bara, beroende på hur känslig hästen är och hur bra man själv hunnit hitta känslan för det.
Ju bättre dom hittar form och balans desto lättare brukar dom ha att svara på signalerna, så det är ju en avvägning i att få något vettigt gjort även INNAN man hittat form och balans och då får man ju ta till större hjälper stundvis, men sen så snart man kan tona ner och försöka rida mer med sitsen så det inte blir en ovana.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Så alla hästägare som inte har råd att skaffa sig en tränare ska låta sina hästar dö eller sälja dem till en som har råd med tränare!?eller inte skaffa häst!?för att hästen lider för att ägeren inte har råd med
tränare! Och vad i hela friden får dig att tro att jag ger min häst skulden???!!!!! Eller bli arg på den när det inte funkar? Så jag ska släppa efter på tyglen när hon hänger,men då får hon ju som hon vill och får inte med baken.

Nej, men om man skaffar sig en häst som måste utbildas så bör man ha med i budget att ta hjälp av tränare. Annars är det bättre att köpa en mer färdig häst.

Och jag tror inte att du ger hästen skulden, jag vet ju inget om hur du rider. Det jag skrev var ett råd, så att om du nu inte kan ta ut en tränare, så blir skadan inte så stor.
Det är väldigt vanligt att folk ger hästen skulden för alla problem, de skaffar sporrar, spö, skarpare bett, whatever och försöker straffa hästen till att bete sig som den ska.
Men om du inte gör så, utan bara rider på och försöker undvika att låta hästen bli hängande i handen, så kommer hästen inte att fara illa. Även om den inte utvecklas.

Det handlar inte om att hon "inte ska få som hon vill", det är inte en maktkamp detta. Hon har en anledning till det hon gör, den verkliga anledningen kan bara en tränare som ser hästen svara på. Men ganska troligt är hon inte tillräckligt stark i bakkärran, och det är därför hon inte bär med den.
Så, låt henne göra som hon vill, gå i den form som funkar för henne, tills du har möjlighet att få hjälp vidare av en tränare.

Tycker jag.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp