snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Har ridit nu och jag prövade att, så fort hon började häng så skänklade jag på henne och släppte efter lite,och det hjälpte faktiskt lite:) MEN hon är ett sto med fux färg(men hon är ingen fux har svart man o svans) och har egna åsikter och ibland så bestämmer hon sig för att bli skänkeldöv,så när jag tränade på detta i dag så blev hon lite skänkeldöv. Men en det hästar "hänger" väl sig i tygeln när det rids bettlöst?
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Det är bara att traggla på och inte ge upp. Om hästen blir skänkeldöv så kan det vara bättre att peta på den med ett spö eller en sporre så att inte skänkeln blir någonslags konstant hamrande eller tryckande. Var snabb med att berömma när hästen gör rätt. Då brukar de flesta tycka att det är roligt att jobba. Variera träningen.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Min unghäst har jag suttit på fyra gånger totalt, kanske 15 min sammanlagt. Han kan flytta undan för skänkeln, det tycker jag är en grundläggande del i utbildningen, att hästen kan flytta sig för skänkeln.

Så börja i den änden då, lär henne flytta för skänkeln, och arbeta med det. Som sagt går det utmärkt att flytta för skänkeln längs vägar eller vad som.

Är det inte Ulla Håkansson hon heter, dressyrryttaren som bara tränar sina hästar i skogen typ :idea:
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Vadå skänkeldöv? Hästen tappar knappast känseln, hon bara struntar i dig, antagligen för att hon inte gillar vad du gör.

Allvarligt, om du inte vet hur man lär hästen att flytta sig för skänkeln så förstår jag inte varför du försöker utbilda hästen utan hjälp av tränare?? :eek:
Det ska inte ta ett år att lära den framdelsvändning, eller två år att ta höger eller vänster galopp.

Om du inte har ridvolt där hästen står, så får du väl börja åka till en tränare med hästen.

Ring runt till ridskolor osv, om de inte ger privatlektioner på egen häst så vet de säkert tränare de kan rekommendera.

Men för hästens skull måste du ta hjälp, du vill väl inte sabba hennes förtroende och arbetsglädje och skapa en sur problemhäst?

Och om fuxfärg har inverkan på mentaliteten, så är det iaf inte så i din hästs fall, med svart man och svans är det ingen fux, oavsett nyans på kroppen.
Och skyll inte på henne, när det är du som utbildare som inte gör ditt jobb och lär hästen på ett sätt som är begripligt och njutbart för henne :mad:
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

När jag rider felridna hästar så gör jag enligt följande:
1. Känslighet
2. Form.

Är hästen inte känslig för hjälperna kommer den heller inte få en ärlig/korrekt form.
För att få fram känsligheten gäller det att du som ryttare konsekvent är mjuk i dina hjälper och ger eftergift på rätt ställen.
Om hästen hänger behöver den en mjukare hand och mer säte. Håller du emot i handen blir bara hästen hård i munnen.

Sen tycker jag också du ska ta hjälp av en tränare. Det är inte riktigt rättvist mot hästen att försöka lära den nåt man inte kan själv.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

För det först skuggi,så är hon en travare som gått som avel sto i 18 år,jag ficke henne då när hon var18. Massa små ungar hade då sk ridit lite på henne och bankat henne i sidorna. De första 2 åren LÄÄÄÄÄS SKUGGI, krävde jag INGET AV HENNE OK!Hösten 11 lärde jag henne galoppen mm. När jag vill flytta henne för skänken så flyttar hon sig inte pga att vi inte kommit så långt än,men när jag tex vill svänga så svänger jag ju med skänken och tyglen så det kan hon,men inte typ skänkel vikning. Jag födees inte igår så jag vet hur man flyttar för skänkel. Det tar ju längre tid att lära en äldre häst än en yngre. Jag började ju utbildningen med henne i höstas,sedan stog hon nästan hela vintern pga kyla.
Och nej jag har knappt ingen stans att va och rida,det är devis därför vi ska flytta;). Och någon tränare finns det inte pengar till så som det är nu. Jag älskar min häst över allt annat ,och skulle kunna offra mitt liv för henne, försöker göra det så bra som möjligt för henne,har slutat att använda bett till henne för hon sa infrån att hon inte gillade det. Men hon är en bestämd dam med egna åkiskter .
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Jag har jätte mjuk hand,kan inte vara hård i handen. Det som händer när hon börjar hänga är att tyglarna åker ur händerna på mig,pga jag inte har en hård hand.jag kan väll inte släppa efter på tyglarna när hon hänger?eller
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

hon är känslig för hjälperna,om jag stannar henne och sedan vill gå igen så behöver jag bara skänkla yterst lätt så går hon,samma vid trqv och galoppskänlel(sök på youtube jag och min underbara ridtravare pila ,och gå in på min kanal och se den senaste upplagda videoklippet,så ser ni hur lätt hon fattar galopp,dock ingronera min sitts hade inte ridit i den sadelen på evigheter:p)men att flytta sig för skänkel förstår hon inte riktigt. Hur lär jag henne att förstå?:)
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Som många redan sagt så är det bakdelen som måste aktiveras. Detta gör du på ett bra sätt med sidvärtsrörelser. Det är inte för tidigt att komma igång med det. Börja från marken och lär henne att gå undan för tryck med handen. Många hästar går emot tryck vilket är naturligt för dem. Mycket beröm när hon tar minsta steg åt sidan. Sen kan du prova att flytta genom att dutta med ett spö. När det fungerar provar du från hästryggen eventuellt med hjälp från marken.
En bra övning som du kan prova när du kommit en bit är att börja med en snettigenom i skänkelvikning till mitten sen gör man en volt utåt (sidan du kom ifrån) och fortsätter med snettigenom men tillbaka till sidan du började på. Förvånansvärt effektivt:banana:
Tänk också på att det inte är samma sak att vara mjuk i handen som att hålla löst i tygeln. En mjuk hand håller stadigt i tygeln men är följsam.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Jo jag har börjat att träna lite smått med att hon ska flytta sig när vi jobbar från marken:).jag vet hur en mjuk hand ska vara och så;) har ju lärt henne att när vi ska svänga så lägger jag till skänklen ,och jag behöver inte använda tygen lika myk,för hon lyssnar bra på skänken ,men jag använder ju tygen så klart:)
Som många redan sagt så är det bakdelen som måste aktiveras. Detta gör du på ett bra sätt med sidvärtsrörelser. Det är inte för tidigt att komma igång med det. Börja från marken och lär henne att gå undan för tryck med handen. Många hästar går emot tryck vilket är naturligt för dem. Mycket beröm när hon tar minsta steg åt sidan. Sen kan du prova att flytta genom att dutta med ett spö. När det fungerar provar du från hästryggen eventuellt med hjälp från marken.
En bra övning som du kan prova när du kommit en bit är att börja med en snettigenom i skänkelvikning till mitten sen gör man en volt utåt (sidan du kom ifrån) och fortsätter med snettigenom men tillbaka till sidan du började på. Förvånansvärt effektivt:banana:
Tänk också på att det inte är samma sak att vara mjuk i handen som att hålla löst i tygeln. En mjuk hand håller stadigt i tygeln men är följsam.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Jag är jätteledsen, men bara det faktum att du frågar på ett forum hur man ska råda bot på att hästen hänger i handen säger att du inte är tillräckligt skicklig att utbilda en häst.
Det är inget fel, men du behöver verkligen hjälp.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

så alla ryttare som frågar efter hjälp här på forumet är mindre bra ryttare!? Då jag eller mamma och pappa(mamma och pappa har haft häst i 20 år)aldris stött på detta. Men har läst att endel hästar "typ"slutar lyssna och hänger när de rids bettlöst. Har ju fått en massa tips och ska prova det:). lyckas jag inte få bort själv så kontaktar jag en tränare;).
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Kanske det. I alla fall så är de inte tillräckligt duktiga(uppenbarligen) för att utbilda en häst.

Jag tycker att det är väldigt många trådar här på Ridning där det syns tydligt att ryttaren inte är speciellt erfaren. Det är väl inget fel med det, även om man oftast inte kan få någon vettig hjälp på ett forum, utan rådet brukar ju bli att de ändå behöver hjälp av en tränare.

Vi är alla på olika nivåer, men man bör då ha en häst som passar för ens nivå. Och att utbilda häst är inte jätteenkelt.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Nej jag vet att det inte är jätte lätt att utb en häst och speciellt inte ett travare som gått som alvesto,men vad skulle jag ha gjort då,låtit henne dö?(hon skulle slaktas och sedan fraktas till kolmården och bli mat till lejona:'() jag hade ingen aning om vilken arbet jag hade framför mig,då ärgaren SA att hon va inriden men hon ljög,pila visste ju inte en vad svänga betydde. Men jag tycker att vi har kommit så otroligt långt, med tanken på att hon bara va insutten,tills idag:). När jag sk provred henne så skulle jag skänkla på hennr lätt så hon skulle gå igång i skritt,men häststackarn visste ju inte vad skänklen bettydde :s, men i dag vet hon att lätt tryck betyder fram,men hon vet inte vad man menar när man ska flytta henne för skänklen,men vi tränar på det. Men vad ska jag göra när det inte finns pengar till en tränare !? Råna en bank :p^^. MEN jag SKA nån gång i framtiden skaffa mig en tränare;)men måste tjäna ihop pengar först, och framförallt ha en paddock,men det kommer att byggas dit vi ska flytta;)
Kanske det. I alla fall så är de inte tillräckligt duktiga(uppenbarligen) för att utbilda en häst.

Jag tycker att det är väldigt många trådar här på Ridning där det syns tydligt att ryttaren inte är speciellt erfaren. Det är väl inget fel med det, även om man oftast inte kan få någon vettig hjälp på ett forum, utan rådet brukar ju bli att de ändå behöver hjälp av en tränare.

Vi är alla på olika nivåer, men man bör då ha en häst som passar för ens nivå. Och att utbilda häst är inte jätteenkelt.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

men vad skulle jag ha gjort då,låtit henne dö?(hon skulle slaktas och sedan fraktas till kolmården och bli mat till lejona:'()

Rent krasst så är det ibland det bästa beslutet. En död häst lider inte. Nu säger jag inte att din häst lider så det är ingen kritik gentemot dig. :)

jag hade ingen aning om vilken arbet jag hade framför mig,då ärgaren SA att hon va inriden men hon ljög. När jag sk provred henne så skulle jag skänkla på hennr lätt så hon skulle gå igång i skritt,men häststackarn visste ju inte vad skänklen bettydde :s,

Här blir jag dock lite fundersam. Du provred och märkte redan då att hästen inte kunde något vilket innebar att du skulle bli tvungen att utbilda den. Då bör man kanske tänke efter om man själv har tillräckligt med kunskaper för att lära hästen alt att man har råd att ta hjälp med dom sakerna som man inte kan lösa själv? Vissa saker kan man inte läsa sig till.

Men vad ska jag göra när det inte finns pengar till en tränare !? Råna en bank :p^^.

Man kan vänta med att skaffa häst tills man har tillräckligt med pengar för att kunna skaffa hjälp med det som hästen behöver som t ex att åka till veterinär, ta hjälp av tränare, köpa korrekt anpassad utrustning osv.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

ägaren så att hon inte gillar att bli riden i hagen,därför lyssnade hon inte till skänkeln. men där ljög ägaren igen. Hade du kunnat säga nej jag tar henne inte ,och sedan går ni iväg och du vänder dig och och möter hästens blick,och hästen gnäggar hjärtskärande efter dig,och hästens blick säger dig:nej snälla gå inte,lämna mig inte här,ta mig med jag vill inte dö,jag vill leva. Hade du bara struntat i det? min häst lider inte bara för att jag inte vet hur man gör så att hästen slutar häng i tyglarna. jag har inte haft några andra problem än detta med henne. självklar måste man åka till veterinären om hästens blir skadad det finns pengar till det,men en tränare är inte lika viktigt som hästens hälsa,och hon lider inte när jag rider henne,det är bara ett problem som jag behövde hjälp med och ni har ju gett mig tips,men klarar jag inte av det själv,så kontaktar jag självklart en tränare;)ok.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

ägaren så att hon inte gillar att bli riden i hagen,därför lyssnade hon inte till skänkeln. men där ljög ägaren igen. Hade du kunnat säga nej jag tar henne inte ,och sedan går ni iväg och du vänder dig och och möter hästens blick,och hästen gnäggar hjärtskärande efter dig,och hästens blick säger dig:nej snälla gå inte,lämna mig inte här,ta mig med jag vill inte dö,jag vill leva. Hade du bara struntat i det?

Ja, jag hade lätt kunnat säga nej. Jag är ingen duktig ryttare så jag behöver en häst som redan kan en del trots att jag har jättebra tränare till min hjälp.

En häst vet inte att den ska bli avlivad så att den skulle gnägga hjärtskärande låter som en flickboksfantasi. Jag tog bort min häst förra året och han vara precis som vanligt ända till slutet och han var ändå skadad. Lyckligt ovetande om allt utom mathinken han hade näsan i. :)
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Uppresande tygeltag som någon tipsade om skulle jag undvika, det är lönlöst om hästen inte är ordentligt på hjälperna redan. Det blir bara handridning av det. Lägg fram händerna längs mankammen istället, hästen måste slappna av innan den kan jobba riktigt.

Fast om hästen gör det för att avlasta bak och då mer eller mindre dyker ner i handen ser jag det som en nödvändighet med uppresande tygeltag. Du får inte en bra form av att göra det, det kräver mer jobb som sagt för att komma dit, men man får ett mindre illa utgångsläge åtminstone än om hästen tillåts "dyka" eller avlasta överdrivet genom hängandet i handen.

Vilket för övrigt kan vara bra att kolla upp, det KAN ju faktiskt finnas problem i bakkärran eller ryggen om den vill hänga sig i handen.

Sen håller jag med mycket av det som redan skrivits. T ex att vara noga med sig själv genom att inte försöka ge hästen något att hänga sig i, helst inget stöd alls under en övergångsperiod, och att man är konsekvent med signalerna.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Har redan kollat upp henne, hon har inte ont någonstans.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Alltså rent krasst sett så ja, då hade jag hellre låtit hästen somna.
Men nu är jag ganska mycket äldre än dig, kanske hade jag gjort annorlunda i din ålder.
När jag köpte min första häst hade jag inte precis pengar över till tränare, tyckte att det inte behövdes då det var en normal och snäll häst. Och visst, det gick bra. Men först nu när vi har en tränare så inser man hur helt ovärderligt det är.
Så i efterhand skulle jag inte köpt häst om jag inte hade råd med tränare. Och det behöver inte kosta jättemycket. Vår tränare tar 250 kr för 40 min och vi tränar varannan vecka. 500 i månaden klarar man ju.

Hursom, tills dess att du får hjälp av tränare så skulle jag vilja ge dig ETT viktigt råd.

Ge aldrig hästen skulden.

Man kan alltid prova olika övningar, beröm som en tok om det funkar, men om det INTE funkar så får det ALDRIG gå ut över hästen. För det är garanterat du som gjort fel/inte förklarat för hästen på rätt sätt.
Så länge du inte surar/bestraffar osv så ska hon inte ta någon större skada av att du ev gör fel.

I övrigt tycker jag att du ska koncentrera dig på att rida ut, ge henne ingen hand att hänga i, utan längre tyglar och friare form bara.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp