snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

manpila

Trådstartare
Jaa min häst hänger extremt i tygeln när jag rider i skritt,lite i trav med. Rider bettlöst,men hon hänger även med bett oxå. Helst vill hon har långa tyglar,så fort jag kortare upp tyglarna så börjar hon hänga,och det ger ett stort tryck på nosryggen. Kan ni hjälpa mig hur jag ska få henne att sluta??
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

65 har kollat men ingen har svarat:( är det verkligen INGEN som har något tips?
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Steg nr 1 är att aktivera hästen ordentligt så att bakbenen kommer igång för då är hälften vunnet. Mycket övergångar, halvhalter, sidvärts osv.
Sedan får du se till att hästen inte kan hänga i handen genom att vara följsam och ge små kvicka kramningar och lättningar i tygeln så att din hand inte blir stum. Lätta gärna helt i handen emellanåt, en s k överstrykning.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Min hängde oxå i tygeln. Kändes som jag höll i 1 ton. Fick hjälp av en tränare(red lektion) som sa åt mig att ta fram (lite) och samtidigt lyfta upp händerna. Om du förstår vad jag menar?
Så fort jag kände att han hängde så skulle jag göra detta. Vi fick bort det på samma lektion. Han hängde aldrig mer i tygeln. Utan bärde upp sig själv efter det. Och fick även en helt annolunda form.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Grundproblemet är en för långsam ryttare, ffa i hand men även skänkel. Hästen måste alltid jobba framåt, den får inte stanna upp för att man kortar tyglarna, energin måste vara samma. Behåller den energin så kommer den att korta sig, höja sig istället för att trycka fram i handen. Här krävs att ryttaren är snabb med drivning när hästen börjar trycka på och att den är snabb i handen och ger eftergift så fort hästen mjuknar. Detta är lättare att träna på böjda spår då man kan fokusera på en lätt tygel i taget - inner. Lossar man en sida i taget och omväxlar varv ofta så blir det snart mjukt i båda och man klarar rakare och rakare spår. Det gäller att lära häst och ryttare att lossa genom att använda bakbenen på rätt sätt (inte skjuta ifrån och trycka på handen utan kliva in under så den kan höja sig).
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Okeejj tack så hemskt myk för era svar:bow:
Det är precis det hon gör när jag kortar upp tyglarna,saktar in. Ska jag driva på henne när jag kortar upp dem?
Så fort hon börjar hänga så börjar jag röra på fingrarna osv,men det hjälper inte.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Hästen kan inte hänga i något om du inte hänger emot.
Börja med att aktivera hästens bakben/motor, så kommer samlingen på rätt sätt och utan att ni blir hängande i tygeln.

Börja träna för en duktig tränare, sånt där kan man behöva live hjälp med.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Så fort hon börjar hänga så börjar jag röra på fingrarna osv,men det
hjälper inte
Greja inte för mycket med handen utan driv på med skänkeln i stället när hon börjar hänga. Handen ska vara ganska passiv, men hålla emot så du driver hästen in i handen.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Antagligen tar du tygel före skänkel, öva på tvärtom så ska du se att det händer grejer. Öva tex att skritta på halvlång tygel, hästen ska skritta på energiskt. Driv lite innan du kortar tygeln, så fort hästen vill hänga så ta fram händerna, lös tygel, och tryck till den framåt. Den ska reagera, blir det trav så bara beröm, sakta av och gör om. Så fort den vill hänga, lätta och rid fram. Då börjar hästen slappna av och bära upp sin kropp - och snart kommer du får ett sug i bettet istället för hängande. Håll emot med dina magmuskler istället för händer,rid aktivt, tex öka 10 steg minska 10 steg, vända in på en linje, flytta fyra steg sidvärts och sen rakt fram osv. Ta paus ibland och göra likadant när hästen vill hänga - lätta och rid fram. Det är mitt bästa tips, hoppas nåt kan hjälpa :)

Uppresande tygeltag som någon tipsade om skulle jag undvika, det är lönlöst om hästen inte är ordentligt på hjälperna redan. Det blir bara handridning av det. Lägg fram händerna längs mankammen istället, hästen måste slappna av innan den kan jobba riktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Riktigt bra tips:banana:,det ska jag verkligen testa imon.har tyvärr inte tillgång till tränare :/.
Antagligen tar du tygel före skänkel, öva på tvärtom så ska du se att det händer grejer. Öva tex att skritta på halvlång tygel, hästen ska skritta på energiskt. Driv lite innan du kortar tygeln, så fort hästen vill hänga så ta fram händerna, lös tygel, och tryck till den framåt. Den ska reagera, blir det trav så bara beröm, sakta av och gör om. Så fort den vill hänga, lätta och rid fram. Då börjar hästen slappna av och bära upp sin kropp - och snart kommer du får ett sug i bettet istället för hängande. Håll emot med dina magmuskler istället för händer,rid aktivt, tex öka 10 steg minska 10 steg, vända in på en linje, flytta fyra steg sidvärts och sen rakt fram osv. Ta paus ibland och göra likadant när hästen vill hänga - lätta och rid fram. Det är mitt bästa tips, hoppas nåt kan hjälpa :)

Uppresande tygeltag som någon tipsade om skulle jag undvika, det är lönlöst om hästen inte är ordentligt på hjälperna redan. Det blir bara handridning av det. Lägg fram händerna längs mankammen istället, hästen måste slappna av innan den kan jobba riktigt.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Jag håller inte alls med Pansl om att man ska släpoa efter när hästen lägger sig i handen. Jag anser att man passivt ska hålla emot med handen (inte dra utan hålla emot) och aktivt gå på med skänkeln för att få hästen att börja använda bakbenen o lätta i handen. Släpper man efter när man driver framåt blir hästen bara ännu längre i kroppen o mer framtung.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Asså nu har jag fått så många olika svar,så nu vet jag inte hur jag ska göra?
men kom o tänka på en grej med det dära som pansi sa,att när hon börjar hänga så ska jag släppa efter lite och skänkla på,men uppfattar inte hästen då att så fort den hänger så släpper ryttaren på tygeln,och då börjar hänga mer?
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Hästen kan inte hänga i något om du inte hänger emot.
Börja med att aktivera hästens bakben/motor, så kommer samlingen på rätt sätt och utan att ni blir hängande i tygeln.

Börja träna för en duktig tränare, sånt där kan man behöva live hjälp med.

Det här är ungefär vad jag hade tänkt skriva också. Bakbenen måste aktiveras!
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

men kom o tänka på en grej med det dära som pansi sa,att när hon börjar hänga så ska jag släppa efter lite och skänkla på,men uppfattar inte hästen då att så fort den hänger så släpper ryttaren på tygeln,och då börjar hänga mer?

Jo det är min åsikt också. På ett forum får man många svar. Man får helt enkelt försöka sålla informationen och testa det man tycker verkar vettigt.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Hur gör jag det då,Asså aktivera bakbenen?

Flytta dem helt enkelt. Rid skänkelvikningar, flytta ut rumpan i en liten sidvärtsrörelse på volt, rid öppna och sluta.

Fast som sagt, om du behöver fråga på ett forum så skulle jag tippa på att du helt enkelt behöver hjälp av en tränare. Det kanske räcker med ett par lektioner för att få ordning på det, men att rida regelbundet för tränare är GULD värt, så det tycker jag att du ska försöka fixa.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Skänkelvikning kan hon inte:/hon har bara varit ridhäst i snart 3 år,de första 2 åren så red vi helt kravlöst rakt fram i skogen. Sensommaren 11 börjar jag skolningen med henne och idag kan hon H och V galoppskänkel mm början på framdelsvändning;). Där jag bor nu så har vi varken paddock eller ridhus,bara knöliga marker att rida på,men vi ska flytta till ett super fin ställe och de ska bygga en liten paddock till oss,så då kan jag kanske skaffa mig en tränare,hur myk kostar det att ha en tränare? Vet ni någon bra vid.Vetlanda trakterna:)?
Flytta dem helt enkelt. Rid skänkelvikningar, flytta ut rumpan i en liten sidvärtsrörelse på volt, rid öppna och sluta.

Fast som sagt, om du behöver fråga på ett forum så skulle jag tippa på att du helt enkelt behöver hjälp av en tränare. Det kanske räcker med ett par lektioner för att få ordning på det, men att rida regelbundet för tränare är GULD värt, så det tycker jag att du ska försöka fixa.
 
Sv: snälla hjälp med häst som hänger i tygen:(

Det går utmärkt att flytta hästen för skänkeln när man är ute och rider på grusvägarna. Tempoväxlingar brukar också vara bra om man vill få fart på bakkärran. Träna så du får en omedelbar reaktion och släpp inte efter på tygeln när du rider henne framåt. Det är hon som ska släppa efter inte du, sedan belönar du med en liten eftergift.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp