SnÄlla HjÄlp Fort!!!

P

_-Puma-_

I förrgår fick min hund ett krampanfall!
Det såg ut som epilepsi fast mycket mycket värre!
Vi satt å tittade på tv och som vanligt låg min schäfertik i soffan på ena sidan och ajg på andra.

När hon plötsligt börjar gäspa och hon brukar gny när hon gäspar samtidigt men hon slutade inte gny och munnen stängde sig inte, sen började hon krampa ihop i soffan och det forsade dregel ur hennes mun, sen började hon rycka i benen något fruktansvärt,
efter ungefär 4 minuters krampande började hon vakna till och huvudet åkte runt på henne, sedan började hon springa omkring i lägenheten och hon kunde knappt stå hon trillade hela tiden och när ajg skulel hjälpa henne så rynkade hon på nosen som om hon tänkte hugga mig.
Efter en stund började hon gå ordentligt igen och jag kunde krama om henne så hon var stilla.

Jag ringde förståss min mamma så att min låtsaspappa kunde komma och hämta oss så vi fick sova hemma över natten.
Hon återhämtade sig och nu idag märks inget på henne.

Kan det ha med värmen att göra? Och hon är mitt i höglöpet. hon är 11månader gammal. Snälla någon hjälp mig mitt hjärta gråter.
varje gång hon gäspar nu, får jag ont i magen och vill kräkas.

Snälal kan någon hjälpa mig och tala om om det kan ha med värmen att göra.

Snälla!
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Jag vill inte verka oförskämd.
Men jag frågade inte om jag skulle ringa veterinär eller inte.
Ingen svarade hos veterinären igår och ikväll ska jag och hunden åka på ungdomsläger i 2 veckor. Hon skall följa med så jag har henne hos mig hela tiden.

Jag frågar om någon kan svara mig på varför det blev såhär. Om någon upplevt detta!
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Om ni inte har varit med om en sådan här händelse själva, behöver ni inte svara.
Jag söker råd.

Jag är inte dum ni vet, jag har försökt få tag i en veterinär.
Men utna framgång i min ruttna lilla piss stad.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Men det måste väl finnas någon distriktsveterinär du kan rådfråga?
Jag har inte varit med om situationen själv, men om det vore min hund skulle jag inte åka iväg på ungdomsläger i 2veckor förrän jag fått honom undersökt av vet.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

_-Puma-_ skrev:
Om ni inte har varit med om en sådan här händelse själva, behöver ni inte svara.
Jag söker råd.

Jag är inte dum ni vet, jag har försökt få tag i en veterinär.
Men utna framgång i min ruttna lilla piss stad.

Jag har haft en ep-hund och mitt råd är fortfarande ring veterinär!!
Jag skulle aldrig ta med en sjuk hund till ett läger i 2 veckor utan att ha varit hos vet. och fått en diagnos och allmänna råd om det öht går att ta med hunden.
Jourvet kan till och med jag få tag på som bor i en by med ca 100 invånare....
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Tillägger:
De flesta på forumet är inte veterinärer och kan knappast svara på frågor som gäller kramper/anfall och tala om det du vill höra.
Tveksamt om ens PL kan ställa en diagnos över nätet...

Visst kan vi ge dig möjliga diagnoser, råd och tips utifrån våra egna erfarenheter, men när det gäller allvarligare saker, som jag anser att detta är, så är det ägarens skyldighet att ta sin hund till veterinär för att få en korrekt diagnos och efterföljande behandling.

Att du blir sur på oss som har mer erfarenhet, när vi skriver att du ska ringa till en veterinär tycker jag är väldigt tråkigt, då vi enbart tänker på hundens bästa.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Jag har varit med om exakt detta! min pojkväns hund började helt plötsligt göra precis som du beskriver förra sommaren. Han fick cirka tre krampanfall på två dagar å sedan var allt bra igen. efter exakt tre månader började det igen å höll på i några dygn. de åkte till en neurolog (veterinär) i uppsala men han kunde inte konstatera något fel. efter tre månader till började det igen. och sedan gick det så i perioder ända tills för typ en månad sen. då mådde hunden så dåligt att de åkte in till djursjukhuset där han fick ligga över natten. Den enda förklaringen är att han har fått epilepsi och efter någrta månader utan medicinering har de nu bestämt sig för att medicinera honom. Mitt råd är att uppsöka veterinär så fårt som möjlit och ta prover å tester för att se att din hund inte fått en skada på hjärnan vilket kan hända vid krampanfall. Håll din hund under uppsikt och utsett henne inte för stress och åk absolut INTE på läger eftersom det kan orasaka stress och ett nytt anfall.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Det som beskrivs är inte värrre än ett vanligt epilepsianfall.
Vid epilepsi hittar man inget med de undersökningsmetoder som står till buds. Vad jag gör är en allmänundersökning o diskuterar vid vilka tidpunkter o situationer anfallen kommit, sen får djurägaren avgöra om h*n vill fara iväg för en utredning för att hitta andra orsaker än epilepsi till anfallen(oftast hittas inga).
PL
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Kan man vara säker på att det "endast" är ep?

Har själv haft 2 hundar som fått liknande symptom, men där var det inte ep., som låg bakom det hela.
Den tredje som hade så, hade ep. och levde väl i 10 år. Anfallen kom oftast (men inte jämt) när han var upphetsad under de första jaktdagarna.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

som alla andra sagt, veterinär.

min vovve trodde vi fick epilepsianfall, men det var "bara" en inflammation av de inre organen. hon fick medicin och nu är hon precis som vanligt.
jag fick bara rådet att kolla så hunden inte sväljer sin tunga och prata hela tiden med henne.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Nej man kan inte vara helt säker utan det är uteslutningsmetoden som gäller o för att utesluta alla tänkbara orsaker blir det en väldigt omfattande utredning.
PL
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

Hade det varit min hund hade jag åkt natten lång för att hitta en veterinär,hunden kan få skador för livet och även bli farlig för dig under pågående kramper. Mitt råd inte illa ment.
 
Sv: SnÄlla HjÄlp Fort!!!

På din beskrivning låter det som epilepsi... Men jag skulle om jag var du ta hunden till en veterinär för att utesluta att det är något annat.
Du hinner ta hunden till veterinär innan du skall på läger. Och visar det sig att det är något annat så får du råd av veterinären hur du skall göra angående lägret.

Min mor hade en mûnsterländer som hade EP. Hennes anfall kom nästan alltid i samband med löp. Och de kunde komma ofta. Tyvärr blev anfallen kraftigare ju äldre hunden blev.

Mitt råd till dig, om det är EP är att när hunden får ett anfall är att INTE ta i den eller försöka hålla fast den eller trösta den. Under anfallet är hunden inte vid medvetande och vet inte vad den gör. Den kan alltså mycket väl bita dig utan att den vet om det, eller menar något med det.

Om hunden haft ett anfall så låt den efter anfallet vila i ett rum där den känner sig hemma. Dämpa belysningen och låt hunden sova.

Jag vet flera schäfrar som också lider av EP. Bland dem en tik som också fick anfall i samband med löpning. Den hunden blev bättre när de kastrerade henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp