Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här??

korneva

Trådstartare
Kan jag har mina hästar på dessa beten??
Blir tokig snart, alla äger olika!!

Jag ska ta över arrendet på min svärfars mark nu i årsskiftet, bonden som arrenderar det nu tar nu enilage/hösilage på en del av marken och det är väldigt mkt klöver på dom ängarna.

Men vad är det här för klöver?? Någon som vet? Har ju läst att det råder väldigt delade meningar om denna alsikeklövern. Hoppas att det inte är den som han har sått in här:eek:

Skulle ni våga ha hästarna på dessa beten när det är så här mkt klöver?? Det är väl mkt protein i klövern?? MEN kan det bli för kraftigt? Jag har halvblod.

Jag har ju alltid bara haft mina hästar inackorderade och där dom gått på bete på vanlig vall och aldrig på så här mkt klöver. Men nu har jag startat mitt eget och arrenderar nu "vanliga beten och stall" en liten bit ifrån mig men kommer behöva dessa ängar från o med i mars nästa år då jag kommer ta hem dom dräktiga inför fölningen och bygga mig mitt egna stall så denna marken är ju den marken jag kommer använda mig av i framtiden.

Så ni som vet snälla lär mig allt ni kan om denna lilla växt klövern:D

IMG_3276.jpg
[/IMG]
IMG_3279.jpg
[/IMG]
IMG_3280.jpg
[/IMG]

Sv: Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här

Är det ingen som vet:confused::confused:

Sv: Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här

Jag hade inte velat ha min på det betet.

Det är rödklöver o den blommar sent. du kan ju slå det mesta- tidigt.

Om du vänjer in dem tidigt på samma vall borde det kunna gå.
Vet inte om gödning gör att det eller andra grässorter växer mer:confused:

Prata med arrendatorn.

Du ser när det är röd resp alsike. Rödklöver är ju RÖD, Alsike är vita till svagt rödlätta, men har absolut inte rödklöverns skarpa färg. Alsike är rosafärgad nedtill och vit på blomhuvudet.

Okej. Varför inte?

Vad bra att det inte va alsikeklöver då.

Ja dom kommer ju få gå där ifrån Mars dåifall kanske tidigare så det blir ju tidig invänjning.

Tack för hjälpen:)

Okej tack så jättemkt för infon, då vet jag:)

Jag som biolog förstår inte varför alsikke-klövern skulle vara en större bov än den vanliga rödklövern. Dom är båda kväve-anrikare och mycket proteinrika. De har också en försvarsmekanism där de innehåller ett ämne som imiterar östrogen - och om de betande djuren får i sig för mycket östrogen kan de inte fortplanta sig.

Meja ner klövern och så in en vettig vallblandning istället.

Därför att alsikeklöver är giftigt för häst i stora mängder. Kan ge leverskador.

Frågan är väl om det inte är en bakterie/ svampspor på blomman som kan ge leverpåverkan.

Rödklövret växer heller inte så kraftigt om det inte är insått- som hos Korneva.

Varför skulle just alsikeklöver ha det ? Googla och du hittar info överallt, tom från Miljökontor där det beskrivs om alsikeklöver till häst. Alsike trivs på bördig ängsmark. Rödklövern trivs bästpå kulturpåverkad mark.

Hmm. vilka arbetar på miljökontoren:confused::crazy:

Påminner om FN´s klimatrapport som påstår att världens öknar tilltar i storlek.
Geologerna i Malmö har sett det omvända- att koldioxidutsläppen medför större nederbörd bl. a o medför mer grönska.

Professorn där menade att FN´s klimatpanel bestod mest av politiker:grin: som gärna ser en större skatteintäkt på CO2- vart går pengarna? Mest till allas statsfinanser.:mad:

Sorry för trådkap.

Där ser man. Jag står fortfarande fast vid mitt råd, meja ner klövern och så in en vettig blandning :P.

Det gäller att välja något som är konkurrenskraftigt så att alsikken inte får en chans att ta sig upp igen.

Har hört stämmer detta??

Rödklövern tål inte att betas utan försvinner efterhand när det går betande djur på ängen???

Har hört stämmer detta??

Rödklövern tål inte att betas utan försvinner efterhand när det går betande djur på ängen???

Beror på hur hårt du betar.

"Rödklöver och lusern har ett annat tillväxtmönster än vitklöver, vilket gör dem mindre uthålliga som betesväxter. Nya skott utvecklas från knoppar på rothalsen och vid stjälkbasen. På en ny planta bildas först en omgång skott eller stjälkar och först när dessa nått ett visst utvecklingsstadium, vanligen blomning, bildas nya knoppar. Dessa ger upphov till nya skott när den första " omgången" huggits eller betats av och när dessa i sin tur nått ett relativt sent utvecklingsstadium, bildas nya knoppar igen vid stjälkbasen. Tillämpas täta avbetningar, hinner vare sig nya knoppar att bildas eller tillräckligt med reservnäring lagras upp, vilket leder till en långsam återväxt och successiv utarmning av växten. "

Men är inte prblemet löst då???

Släpper TS hästaran i hagen i mars så hinner de beta av ordentligt
innan växtsesongen kommer igång och sedan borde de kunna hålla tillbaka klövern och efter hand kommer det att försvinna helt.

Men är inte prblemet löst då???

Släpper TS hästaran i hagen i mars så hinner de beta av ordentligt
innan växtsesongen kommer igång och sedan borde de kunna hålla tillbaka klövern och efter hand kommer det att försvinna helt.

Det förutsätter att TS har så många hästar att de kan hålla tillbaka tillväxten i början av säsongen. Vallen på bilden ser stor och produktiv ut. Jag skulle föreslå att TS delar av så att hästarna betar i en mindre hage till förstaskörden är tagen och därefter får en större hage. Alternativt kör man stripbete (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stripbete). Nackdelen med så bördig mark är att hästarna skulle behöva större yta för att röra på sig än det är lämpligt att de får ur foderaspekten. Räkna också med att betet måste putsas ganska ofta (vår erfarenhet från liknande mark).

Ja, troligtvis folk som jobbar med, djurskydd, naturvård, hälsoskydd, etc :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 665
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 809
Senast: RonjaH
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna