snälla håll tummarna imorgon!

_carmenzita_

Trådstartare
Bakgrund:
i mars brallade min hbl-märr så till den milda grad i hagen att hon töjde ut de nedre fästena (runt karleden) till den ytliga böjsenan. Ordinationen förutom smörja med Orudis var antingen betäcka henne (omöjligt pga platsbrist) eller skritta henne på hårt underlag, inga garantier gavs (naturligtvis). Jag fick rådet att inte hoppas på någonting förrän tidigast till i höst.

Så... imorgon är det en mellankoll för att se om läkningen går åt rätt håll, det positiva är att själva böjsenan var helt OK, fästena tog smällen närt hon vrickade sig. Hon är pigg och brallar gärna på i hagen (trots förbud :mad:, vissa dagar ser hon helt ren ut och andra ser hon ojämn ut. Det intressanta med hela historien är trots skadan ändå det att vet hittade en lös benbit i kotleden(Birkeland-fragment) och denna benbit tror jag förklarar en del bekymmer vi haft i hoppningen. Jag kommer imorgon diskutera en operation och hoppas att han tycker att det kan vara en vettig idè att operera bort den, gärna nu under pågående konvalescens. Den är inrapporterad tii försäkringsbolaget och de bifaller op. om vet anser att hästen lider av den. ag anser att hon gör det då hon aldrig riktigt haft ett bra genomtramp i kotan, detta har jag beskyllt hennes bockhov för men inser att det är nog inte hela sanningen.
Jag tror mkt på denna häst och ser hennes kvaliteter och fått dem bekräftade av välrennomerade tränare, känner att jag efter detta och tillräcklig vila verkligen har gjort allt för min häst, blir hon inte bättre efter det så får jag ta ställning igen till hur jag skall göra.
SÅ.... håll tummarna att _carmenzita_ rullar hem imorgon med ett leende på läpparna men en god prognos på fickan! :)

Lycka till - verkligen! I gengäld kan väl du hålla tummarna för mig nästa fredag, då jag ska göra en liknande resa...? :crazy:

Hoppas på bästa resultat!! Och tänkte bara tipsa om att ha BackonTrack pad på, för det hjälpte min häst som nästan dömdes ut för nån liknande skada... hon blev mkt bättre!

Håller tummen hårt!
Hon ser så pigg och glad ut på alla bilder som du har visat,
så jag tror inte hon ger upp i första taget :banana:

mycket möjligt, tyvärr tror jag att det är svårt att linda ordentliget runt karleden, det är ju nog så svårt att linda ner till hoven och få det önskade stödet vid just karleden, egentligen är det på utsidan om karleden...
men tack för tipset! :)

Re: Carmenzitas uppdatering från kliniken....

Jaha, å då har vi varit till kliniken i Östersund idag för återbesök, det var ömsom ros och ömsonm ris...
Det goda i det hela är att skadan är nästan utläkt, redan ! Det tyckte han var helt fantastiskt. Jag tog upp det här med att hon inte trampar igenom riktigt och han höll med om att ng fortfarande inte stod rätt till, för lite halt är hon om än knappt märkbart. Efter ny röntgen och ultraljud så kan ha endast konstaera att dett BLIR operation, men inte den lilla benbiten i kotleden- hon var fortfarande ngt halt efter de släckte den, så då anser han att den får vara kvar tills vidare då hon inte verkar känna av den just för dagen. Operationen som blir nu på måndag den 26/7 innefattar att släppa lite på böjsenan då den har blivit stum och förtjockad pga bockhoven, så det var alltså ingen "äkta" hälta utan mer en belastningshälta till följd av en stum sena.
Tydligen så är det rätt snabb återhämtning och hon skall sättas i lättare arbete ganska snabbt efter op, hur snabbt vet jag inte men kan spekulera i runt 7-10 dagar eller så, men det får jag veta på måndag.
Det som var tur är att trots att de hade svårt med rätt och tillräckligt kunnig personal för op, är att vet ordnade op så snabbt för att min självrisktid löper ut om 10 dagar, så det är ju nästan precis... om man får lov att vara ekonomiskt snål vill säga :smirk:
Naturligtvis finns fortfarande inga garantier för full återhämtning, men han tror på goda prognoser och då hoppas man ju. i annat fall föreslår han utdömning :(, jag vet inte om 3-angelmärkning eller slakt är bäst, skall hon slaktas fär jag väl ringa till länsstyrelsen om lova tt gräva ner henne hemma, för jag vill helst inte skicka iväg henne...
Hur som haver, jag vet inte om jag är glad eller ledsen, både ock troligen.

Kanoners att skadan redan är utläkt :bow:

Det finns väl sällan garantier på att dom ska bli helt återställda och är han positivt inställd på det stora hela så tycker jag att du ska vara det också.

Bamsekramar!!!

tackar, pratade med Uli och hon tyckte också att det lät positivt, tyvärr har jag en förmåga att se det lite nattsvart, men det kanske är slagt sörsvar inför vad som KAN hända, men ger banne mig inte upp än! Sen återstår att se om hon blir hopphäst även i framtiden...

Vad skönt att det nästan var läkt. :)

Klart du inte ska ge upp än. :)
Men man har ju en förmåga att se mest det negativa själv... :crazy:

:bow:
det är väl mest det att han skall skära i böjsenan, men han har ju gjort dessa operationer tidigare så det bör nog gå bra....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka