Snälla behöver råd...

F

Fialotta999

Har lastproblem med mitt underbara sto... Lastar vi med transporten parkerad intill stallöppningen går hon på transporten utan några som helst problem. Skall vi lasta henne utan "väggar" vid lämmen så vägrar hon gå på. Kastar sig ut på sidorna.

Har provat med linor men hon mejar ner allt som är så det gååår inte.

Funderar på att fixa någon anordning med träskivor eller någon att sätta upp på sidorna.

Har någon av Er något tips eller hur ni har löst problemet med hästar som kastar sig åt sidan så berätta för mig.

Sv: Snälla behöver råd...

min pålla kastar sig åt sidorna och töntar sig som fan, men dirket när man sätter upp två linor så går hon rakt in lungt och försiktigt och är hur lung som helst! man behöver inte ens trycka med linorna bara ha dom där! knepig häst!

jag vet inte vad jag ska ge dig för tips, men som med allt så får man ju träna träna träna, ta en hel dag när du bara tränar, och tvinga hästen inte utan locka den,låt det sa sin tid om det så är 5 timmar, försök på olika sätt och hitta det som funkar bra. du kan ju lägga godis på makren så att hon måste gå in för att ta det, liksom så där en där, en typ 5 cm bort en annan 5 cm bort, och för varje ett steg hon tar klappa om och beröm.

när du lastar och hon kastar sig, är det så då att hon blir typ hysterikst eller kastar hon sig mer lungt? om du fattar`?

Det går inte att locka med godis, hon skiter fullständigt i det! Och hon kastar sig hejdlöst, struntar i om någon står där hon mejar ner fullständigt...... :confused:

Tyvärr så har jag ingen "kasta sig åt sidan häst" men jag har tänkt på en sak, vad är det som hindrar hästen att gå in från sidan redan från början?

Om jag går längs en ridhusvägg fram till dörren när jag ska in i ridhuset, så öppnar jag och går in. Inte tusan gör jag en lov framför dörren så hästen ska kunna gå absolut rakt i tre meter innan den passerar dörren, den kan ju böja sig.

Jag vet att det är många som förespråkar att hästen ska var spikrak innan den äntrar en transport, men de är ju faktiskt både terränggående och böjbara.

Har du möjlighet att ställa transporten längs en vägg och gå helt sonika in från sidan.

Viktigt också att mellanväggen är väl åtsidoskjuten eller borttagen vid övning, så att det blir så stort som möjligt.

Värt att prova

Senast ändrad:

Inte dumt alls "Blandrastik". Har inte alls tänkt på det men absolut värt att prova.

Mångar gånger är det inte att hästen är "rädd" (kan vara det Ibland), mest är det att hästen har bara "lärt sig" att göra det. Om du eller en tidigare ägaren har försökt att last henne och hon gick åt sidan, så slap hon lasta. "oj titta, vad jag har lärt matte att göra, om jag går åt sidan då behöver matte ta mig bort från transporten, ta en liten promenad runt. och sen börja vi om" Spela ingen roll hur många gånger och hur lång tid man står utan för transporten, hon har säkert lärt att om hon går på sidan så släpper hon nåt sorts tyrck. Om du har lastat från stall gången så är den bykämmer borta...hänger du med.

Det finns massa råd du kan får från bukes men min är att du ska söker en trännare som har erfarenhet med lastning att göra. Lastning är en väldigt tid ätare och kan vara farlig för visa. Det är väldigt lätt för en oenfarenhet(inte alls säkert om man kan anväder detta ord) människar att gör grejen väre. Och du kommer säkert kunne lösa problem i en dag med hjälp.

Fanns en annan tråd med nästan samma ämmne "Ponny som tvärvägrar gå in i transporten.. "

Ja, värt att prova. Men vad händer när hon är på en tävling eller nåt annat och det finns igen vägg? På där sättet fixar man inte problemet....bara uppsjkuta det.

Nåt hus eller staket brukar ju alltid finnas.

Det är bara en tanke att så fort hästen slänger sig åt sidan så måste man först få den rak. Vad jag menar är att detta inte borde vara nödvändigt.

Blandrastik skrev:
Vad jag menar är att detta inte borde vara nödvändigt.

Vilken? Anväda ett hus, staket eller att hon kasta sig åt sidan.

Vad jag menar är att om man fixa den som är trasig så böhöver man inte andvänder så mycket "silver tejp" (man's best friend) :D .

Föresten genom tränning så kan man lära att hur man kan vara väggen själv. Förstår vad jag menar? Att hästen respektera dig och vill inte gå i "väggen". Så fort det är klart så resten är att får in hästen. Då behöver man inte söker nåt hus eller staket. :)

Har du testat också att låta henne kliva upp på lämmen från sidan, alltså går hon till sidan fortsätter du bara att leda upp henne.
Min tant kan protestera ibland och sist så ställde hon sig längst med transporten, men rumpan vid bilen :smirk: . Jag fortsatte bara att leda på henne och hon fick helt sonika kliva upp på "högsta punkten" på lämmen för att ta sig upp, men det var inga som hellst problem för henne... :D

Tror du att du fixa problemet då? Eller att man tvinga hästen med nån sorts smärta.

Samma med om hästen inte stanna köpa du en skarpare bett eller lära du hästen att stanna?

CaliforniaSwed skrev:
Tror du att du fixa problemet då? Eller att man tvinga hästen med nån sorts smärta.

Samma med om hästen inte stanna köpa du en skarpare bett eller lära du hästen att stanna?

Min förre häst var ett riktigt AS att lasta när jag köpte honom, precis som trådskaparens häst fungerade det ok från stalldörren men såfort man inte hade "stöd" från väggarna var han helt ding.
Älgade på som en raket, gick över allt och ALLA ingen respekt alls, han skulle bara inte gå in, finito.

HAN hade under sin inlärningsperiod faktiskt hingstbett, det var det enda sättet att kunna ha styr på hans huvud.

Har du försökt att hålla fast en häst som fått en idé i huvudet och som i hela sitt liv gjort som den haft lust till ;) ?

Bettet gjorde att jag kunde hålla honom med tummen och pekfingret, inget dragande, inget våld, ingen maktkamp. Han gjorde ett par försök att pipa brevid transporten men märkte att han faktiskt inte kunde. Det räckte för honom.
Detta är en häst som man numera kan lasta genom att skicka in honom om det så skulle vara.
Lägg ett grimskaft om halsen, peta lite på bogen och han stövlar gladeligen in :D .

Innan vi provade bettet så var vi 4-6 man för att kunna rama in honom vid lastning. 750 kilo som bestämt sig för att skita i folk KAN vara svårt att rå på utan det lite "tyngre artileriet" i en övergångsperiod ;) .

min ponny har också vart hemsk att lasta och bara kastat sig åt sidorna hela tiden och vi försökte allt möjligt och det funkade ett tag men sedan hade hon kommit på nya sätt att undvika våra metoder. Men nu går det peppar,peppar riktigt bra och det är helt utan bråk: vi har transporten uppstäld på gården och går in med henne där och äter mat varje dag i början ställde vi bara hinken på rampen men vi har succesivt flyttat den längre in och nu springer hon nästan rakt in för att hon vet att hon får maten där inne. så nu går hon till och med att lasta i vanlig grimma!!!! så det är bara att öva jag vet att det låter klyschigt men vi provade verkligen allt inklusive att ta hjälp av alla möjliga horsemanship människor som sa att dom aldrig hade mött en envisare ponny.

Eftersom både din läs och skrivförmåga verkar vara undermålig så tar jag det igen:

Att det inte är nödvändigt att hästen går rakt in i transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Hästhantering Såhär ligger det till: 5årig fd galoppör. Gick av banan för 2år sedan. Krubbitare. (Lite lätt stressad) Mkt snäll. Helt plötsligt utan...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: alexandra83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur