Nu behöver jag verkligen tips.(OBS.Långt)

lis

Trådstartare
Såhär ligger det till: 5årig fd galoppör. Gick av banan för 2år sedan. Krubbitare. (Lite lätt stressad) Mkt snäll. Helt plötsligt utan någon som helst anledning kan hon kasta sig i stallgången när hon står uppbunden. Hon sansar sig ganska fort då hon fattar att hon inte kommer loss.(hon har kommit loss många gånger) Det finns ingenting som utlöser dom här knäpparna hon får. Hon är helt cool efteråt. Det är inte alltid hon gör så utan kanske 2ggr i månaden på sin höjd. Hon har enl sin ägare (jag är fodervärd)aldrig varit svår att lasta eller köra. När jag hämtade henne så gick hon rätt på och stod som ett ljus i 10mil smalt. När jag åkte iväg för att träna första gången efter hon kom hem så gick hon rätt på. Efter att jag kört ett par km så började hon föra ett väldans liv och jag stannade. Där stod en häst som var helt genomsvettig och lutade sig mot mellanväggen. Så länge transporten stod still var det ingen fara utan hon började sparka så fort jag började köra igen. Jag stannade och flyttade mellanväggen så hon fick åka brett. Hon fortsatte sparka och föra liv. Var och tränade och hon gick rätt på när jag körde hem. Hon sparkade och höll på länge på vägen hem också. Då stod hon fortfarande brett. Idag skulle jag iväg och träna igen. Hade inga transportskydd på(hade bandage) för jag tänkte att det kanske var dom som störde henne sist. Hon gick rätt på och inga problem dit.(åkte smalt) När jag ska lasta ut henne så var hon jätte svettig återigen och hade lutat sig mot mellanväggen även denna gång så hon hade skavt av en bit päls.(inget allvarligt) När jag ska åka hem så tänker jag genast att hon får åka brett hem så får vi se om det blir bättre. Haken är att jag är själv och har ingen lång bom. Så hästen går rätt på och jag ska gå bak och stänga då backar hon ut. Sen är det kört.. Hon vägrar gå på igen. Efter 1.5 timme med lockande och ilska frustration,mkt stegringar (på väg att slå runt)och kasta sig iväg så ringer jag min stallkamrat och hon och hennes mamma kunde komma och hjälpa mej. När dom kommer så tar dom en lina bakom hästen och hästen går rätt på som om inget hade hänt! Jag börjar köra hemåt och efter en liten bit börjar transporten att hoppa! Hon sparkade som en idiot i transporten. jag stannade,hon stod hur lugnt som helst, lite stressad men inget sparkande. Jag körde igen och hon sparkade jag stannade och hon stod helt lugnt. Så jag fortsatte hem med en häst som stod och slog som en galning i transporten. När jag kom hem hade hon sparkat så mkt att den ena bak skon hade blivit sned. Kan det ha något samband med att hon het utan anledning kastar sig i stallgången? Någon som har några bra tips på vad jag kan göra? Jag tänkte börja med last träning. Och sedan köra bara en kort sväng för att sedan lasta ut henne igen. Är detta en dum idé eller vad hade ni gjort i mitt ställe?

Sv: Nu behöver jag verkligen tips.(OBS.Långt)

Är hon rädd för "ljud"? Kanske blir skrämd av annan trafik när ni är ute och åker?
Funkar kanske med bomull i öronen? Hon verkar ju inte ha problem med själva lastningen från början utan mer körningen sen har lastningen blivit jobbig pga detta.

Kan ju ha hänt nåt därbak i transporten nångång som du inte varit medveten om, tex hon kanske har tappat balansen, tyckt det varit ruskigt obehagligt och fått en hangup på det? Kanske funkar att ta kortare väldigt lugna turer i övningssyfte för att bryta rädslan?

Läskigt när de små liven blir rädda i transporten, men hoppas det löser sig!:)

Kanske hänt något i startboxen som gjort henne rädd. Det kan ju vara nåt "gammalt" från tiden på banan som sitter i fortfarande.
Varför togs hon ur banan? Hände något under den tiden som var orsak till att hon inte löper mer?
Något som gett henne klaustofobi?

Vad är det för typ av transport hästen står i? boggie eller enaxlad? Sånt kan göra skillnad även om det för dom flesta hästar inte spelar så stor roll. Vet en häst som åkte jättebra med boggie men som står och hoppa i enaxlat.

Annars så kan det ju vara något inne i transporten som du inte märkt som kanske låter eller är läskigt när den åker, testa att åka i den själv en bit för att se så att allt är som det ska i den. Utan häst då såklart..

Eftersom att hästen endå åkte bra med den förra ägaren så låter det ju lite som att det är transporten som stör, eller på sättet du kör men jag antar att du kör lugnt.

Hon åkte hur lungt som helst när jag körde och hämtade henne. Och det var ändå en timmes väg.Det är samma transport och jag kör mkt lungt,helst när det är en ny häst. Så det är därför jag är lite förbryllad..

Om hästen har börjat så nu så måste du ju se över din transportering och körning!

Att hästen var snäll första gången behöver inte betyda så mkt. Då kanske den "stod ut" med vaddetnuär, men när det händer gång på gång så blir det för mkt helt enkelt.
Att du kör lugnt behöver inte betyda att det blir mjukt för hästen. Finns många som säger att de kör sååå lugnt, men ändå så blir det svajiga svängar och mkt gas i kurvor.
Märks väldigt väl på känsliga hästar, som då blir svårlastade! Andra hästar står ut med det.

Vissa bilar gör det också svårare att få körningen bra även om man kör hyfsat.
En bra dragbil är ju väldigt viktigt.

Har du enaxlat så kan det mkt väl vara stora problemet. Många hästar som tycker det är obehagligt - vilket är väldigt förståeligt.

Ser ingen poäng i att lastträna och hålla på om du inte vet vad problemet är. Den har ju varit snäll förut!
Däremot kanske du blir tvungen att träna lite när du väl åtgärdat problemet.
Dock kan det ju vara bra om nu hästen skulle förknippa lasrning med något negativt. (Hård träning = jobbigt för hästen = jobbigt att stå på transporten efteråt?)

Varför är hästen lite lätt stressad? Har du inte försökt åtgärda det??

Har du provat att ta bort mellanväggen helt ? Alltså inte bara sätta den åt sidan. Många hästar föredrar HELA transporten, inte bara en liten bit.

Jag har lastat henne idag och hon går rätt på transporten utan tvekan. Idag körde jag ingenstans. Hon stod smalt. Så själva lastningen är inga problem. Nu ska jag bara komma på vad som är fel när hon åker. Jag får väl skaffa en övervakningskamera så jag ser vad som händer i transporten.

Hej!

Testa att åka i transporten själv o se om det är nåt som låter extra konstigt?! Skramla med dörren o luckan o allt annat löst...

Krubbitningen läste jag att om i en bok som heter naturlig hästhållning av Pat Coleby, att det är ett beteende som kan komma utav en viss mineralbrist... Kommer inte ihåg exakt vad som stod... Den boken kan jag varmt rekomendera iaf! Lycka till!
:bump:
Mvh Alexandra

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 870
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 895
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?