Såhär ligger det till: 5årig fd galoppör. Gick av banan för 2år sedan. Krubbitare. (Lite lätt stressad) Mkt snäll. Helt plötsligt utan någon som helst anledning kan hon kasta sig i stallgången när hon står uppbunden. Hon sansar sig ganska fort då hon fattar att hon inte kommer loss.(hon har kommit loss många gånger) Det finns ingenting som utlöser dom här knäpparna hon får. Hon är helt cool efteråt. Det är inte alltid hon gör så utan kanske 2ggr i månaden på sin höjd. Hon har enl sin ägare (jag är fodervärd)aldrig varit svår att lasta eller köra. När jag hämtade henne så gick hon rätt på och stod som ett ljus i 10mil smalt. När jag åkte iväg för att träna första gången efter hon kom hem så gick hon rätt på. Efter att jag kört ett par km så började hon föra ett väldans liv och jag stannade. Där stod en häst som var helt genomsvettig och lutade sig mot mellanväggen. Så länge transporten stod still var det ingen fara utan hon började sparka så fort jag började köra igen. Jag stannade och flyttade mellanväggen så hon fick åka brett. Hon fortsatte sparka och föra liv. Var och tränade och hon gick rätt på när jag körde hem. Hon sparkade och höll på länge på vägen hem också. Då stod hon fortfarande brett. Idag skulle jag iväg och träna igen. Hade inga transportskydd på(hade bandage) för jag tänkte att det kanske var dom som störde henne sist. Hon gick rätt på och inga problem dit.(åkte smalt) När jag ska lasta ut henne så var hon jätte svettig återigen och hade lutat sig mot mellanväggen även denna gång så hon hade skavt av en bit päls.(inget allvarligt) När jag ska åka hem så tänker jag genast att hon får åka brett hem så får vi se om det blir bättre. Haken är att jag är själv och har ingen lång bom. Så hästen går rätt på och jag ska gå bak och stänga då backar hon ut. Sen är det kört.. Hon vägrar gå på igen. Efter 1.5 timme med lockande och ilska frustration,mkt stegringar (på väg att slå runt)och kasta sig iväg så ringer jag min stallkamrat och hon och hennes mamma kunde komma och hjälpa mej. När dom kommer så tar dom en lina bakom hästen och hästen går rätt på som om inget hade hänt! Jag börjar köra hemåt och efter en liten bit börjar transporten att hoppa! Hon sparkade som en idiot i transporten. jag stannade,hon stod hur lugnt som helst, lite stressad men inget sparkande. Jag körde igen och hon sparkade jag stannade och hon stod helt lugnt. Så jag fortsatte hem med en häst som stod och slog som en galning i transporten. När jag kom hem hade hon sparkat så mkt att den ena bak skon hade blivit sned. Kan det ha något samband med att hon het utan anledning kastar sig i stallgången? Någon som har några bra tips på vad jag kan göra? Jag tänkte börja med last träning. Och sedan köra bara en kort sväng för att sedan lasta ut henne igen. Är detta en dum idé eller vad hade ni gjort i mitt ställe?