Snäll nässpray

Ska tillägga att jag som är gravt beroende av vanlig nässpray har inte alls det problemet med Nasonexet. Jag tar Nasonex när jag måste för att bihålorna dödar mig, brukar räcka med ett par dagar, så behöver jag inte ta det mer förrän nästa volta med bihåleproblem.
 
Hur gjorde du?!
Mvh otrivinknarkarn...
Jag blev förkyld och det hjälpte knappt med nässpray för jag va så jäkla snorig och täppt, så jag tog det bara när det var absolut nödvändigt (typ när jag skulle sova) - och när förkylningen lättade så behövde jag inte sprayen mer!
 
Jag får återkommande bihåleinflammation flera gånger om året. Så jag har provat olika varianter av behandling.

Mitt bästa anfall är att spola/skölja näsan med saltlösning minst tre gånger om dagen. Nasonex eller Dymista morgon och kväll. Samt rinexin morgon och kväll (receptbelagt).
Det håller ändå i sig rätt länge men man slipper det där sprängande huvudvärken och får andas.
Under dagarna kör jag på otrivin vid behov. Otrivin comp om jag är väldigt rinnig, men upplever att den vanliga är bättre vid just bihåleinflammation.
 
Be läkaren om recept på Rinexin, en tablett som åtminstone för mig fungerar betydligt bättre än nässpray när jag (ofta) får bihåleinflammation...
Tänk dock på att Rinexin är i princip uppåttjack. Den är olaglig i de flesta länder pga kan orsaka stroke, speciellt hos kvinnor.

Den funkar, men jag klarade personligen bara av 4 dagar pga blev helt hispig och hjärtklappning 😅.

https://www.fda.gov/drugs/information-drug-class/science-background-safety-phenylpropanolamine
 
Jag föredrar Allenasal, den innehåller inget avsvällande medel som gör ont. Den smörjer och fuktar mest, vilket jag upplever är det jag behöver när jag får svullna bihålor. Jag har som mest problem när det är torrt ute vintertid. Brukar använda den här morgon och kväll under vintern. Den är egentligen typ en "naturlig allerginässpray", men den viktigaste egenskapen för mig är fukt utan smärta 😅. Gillar inte näsolja.

(Vatten, glycerol, Solagum (kombination av akaciagummi & xantangummi), Allercyanidin-G (framställt av extrakt av Camellia sinensis (blad), Curcuma longa, Panax ginseng och Urtica dioica (rötter)), eterisk olja av Citrus limonum, livsmedelsgodkända konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat, citronsyra).)
 
Jag har lätt att bli förkyld/täppt näsa och att få bihåleinflammation. Jag sprayar upp Hypoklorsyra och är sedan helt frisk med normala bihålor på max 3 dagar. Mot 1-3 veckor som det varit innan. Första gången jag testade var jag så dålig att jag var svullen runt ena ögat och min näsa var som en tapir-näsa. Det var en fredag och jag tänkte hålla ut över helgen innan jag åkte till läkare iom att vi bor avsides. Jag var helt bra på måndagen.
Hypochlorsyra dödar bakterier och virus på 30 sek och är inte uttorkande, irriterande etc. Görs på salt, vatten och el. Och tillverkas även av kroppen vid sårläkning tex.
 
Tänk dock på att Rinexin är i princip uppåttjack. Den är olaglig i de flesta länder pga kan orsaka stroke, speciellt hos kvinnor.

Den funkar, men jag klarade personligen bara av 4 dagar pga blev helt hispig och hjärtklappning 😅.

https://www.fda.gov/drugs/information-drug-class/science-background-safety-phenylpropanolamine
Läser kemikalienamnet och "eh, vänta nu... det där är ju ett amfetamin-liknande ämne". Så kan förstå att det finns chans/risk att man blir lite hispig av den.
 
Jag har lätt att bli förkyld/täppt näsa och att få bihåleinflammation. Jag sprayar upp Hypoklorsyra och är sedan helt frisk med normala bihålor på max 3 dagar. Mot 1-3 veckor som det varit innan. Första gången jag testade var jag så dålig att jag var svullen runt ena ögat och min näsa var som en tapir-näsa. Det var en fredag och jag tänkte hålla ut över helgen innan jag åkte till läkare iom att vi bor avsides. Jag var helt bra på måndagen.
Hypochlorsyra dödar bakterier och virus på 30 sek och är inte uttorkande, irriterande etc. Görs på salt, vatten och el. Och tillverkas även av kroppen vid sårläkning tex.
Wow! Vart får man tag på detta nånstans? Försökte googla men fick bara upp ytrengöringsmedel och handspray.
 
Tänk dock på att Rinexin är i princip uppåttjack. Den är olaglig i de flesta länder pga kan orsaka stroke, speciellt hos kvinnor.

Den funkar, men jag klarade personligen bara av 4 dagar pga blev helt hispig och hjärtklappning 😅.

https://www.fda.gov/drugs/information-drug-class/science-background-safety-phenylpropanolamine
Uppåttjack?
Jag vet att den kan höja blodtrycket, men åtminstone jag har ej lagt märke till ökad hispighet, eller fått hjärtklappning.
Alla mediciner har ett flertal potentiella biverkningar.
Det betyder inte att alla drabbas av alla biverkningar.
 
Uppåttjack?
Jag vet att den kan höja blodtrycket, men åtminstone jag har ej lagt märke till ökad hispighet, eller fått hjärtklappning.
Alla mediciner har ett flertal potentiella biverkningar.
Det betyder inte att alla drabbas av alla biverkningar.
Minns att apotekarn sa åt mig att inte dricka kaffe när jag äter rinexin då den kraftigt förstärker effekten av koffein.
 
Håller på att få bihåleinflammation och mina slemhinnor i näsan verkar vara av den känsligare modellen så vanliga nässprayer gör ONT

Jag hatar när ansiktet värker och känns igenproppat ända ner i käkarna och vill testa någon snällare avsvällande spray, vad skulle ni rekommendera? :bow:
Det är lite olika spraymunstycken på nässprayerna, så det kan kännas olika bara av det skälet.
Om du tycker att du har känsliga slemhinnor i näsan kan jag rekommendera Nezepro, som är "nezeril + dexpanthenol", där det senare är en vårdande (fuktgivande) ingrediens.

Vid bihålebesvär finns andra receptfria produkter som också kan fungera, t,ex Sinuxol, Sinupret forte (båda i tablettform) eller Nezeclear bihåla (nässpray, inte avsvällande som de "vanliga")
Nasonex är ett kortisonspray som tar bort inflammationen som därmed minskar svullnaden som är orsakad av inflammationen. Väldigt bra mot bihåleinflammation, och inte beroendeframkallande eller ansträngande för näsan då man kan använda den i en längre period. Jag brukar kombinera nasonex och saltspray när jag har problem med bihålorna.
Kortisonnäspray kan dock göra känsliga slemhinnor ännu mer sköra.
Kan vara bra att kombinera med återfuktande nässpray och/eller näsolja i så fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 978
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 332
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp