Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

H

Hot Shot

Usch, har suttit och gråtit halva eftermiddagen och vet inte vad jag ska ta mig till! :cry:

I februari sålde jag min älskade häst. Hade aldrig trott att jag skulle kunna göra det men så kom drömhästen in i mitt liv och jag var tvungen att välja bort en av dom. Min ekonomi skulle aldrig klara två hästar.

Hästen i fråga är ett halvblodssto, 8 år. Hon är en typisk märr med mkt humör men aldrig elak och har aldrig försökt kasta av någon. Hon har kapacitet att tävla de lite högre klasserna men viljan att arbeta och tävla finns inte tyvärr. Hon blir helt enkelt sur och går emot om man kräver för mkt av henne, men som sagt, hon försöker inte få av någon. Jag har satt upp småbarn på henne som ridit runt utan problem och att rida ut på är hon också gudasnäll. Jag ville därför att hon skulle komma till någon som inte ville träna/tävla så pass seriöst som jag men ändå höll igång henne. I annonsen skrev vi att hon var utbildad LB dressyr och LC hopp och satte priset 40 000kr.

Första tjejen som tittade på henne sa att hon ville köpa henne innan hon ens ridit henne. Detta var en tjej som inte ridit på några år men som jag fattade det hade hon ändå ridit lite olika hästar, alltså inte bara på ridskola. Hon ville ha en häst att utveklas tillsammans med och var inte ute efter en läromästare. Hon ville träna och tävla lite smått men bara på dom nivåer min häst var utbildad. Det här var hennes första häst och vi sa när hon var och kollade på henne att vi ansåg detta var en bra förstahäst.

Jag sa åt henne att hon skulle rida henne innan hon bestämde sig efter en tur i skogen var hon ännu mer säker. Hon fick henne för 35 000kr och jag var överlycklig att hon kom till ett så bra hem. Var och hälsade på henne en månad senare och dom trivdes jättebra ihop, det var iaf vad tjejen sa då.

I juni blev den nya ägaren avkastad. Är inte riktigt klar över anledningen men efter det blev hon rädd och har tydligen knappt ridit sedan dess. Istället har en annan tjej i stallet ridit henne, en dressyrdomare, så hon måste ju vara hyffsat duktig men enligt henne är hästen väldigt svår och hon har även åkt av henne en gång hon också. Jag blev väldigt förvånad då hon aldrig har haft dom tendenserna. :smirk: Efter det har hon ridit henne först och dom dagar det har fungerat bra har ägaren fått rida henne efteråt. Jag hade kunnat förstå om hon tyckt att hon var lite svår att hantera ibland när hon har sina "pissmärssdagar" då hon kan vara lite tjaffsig, typ vill inte stå still i gången och inte komma in från hagen, men att rida....:crazy:

Kan verkligen inte förstå att det är "min" älskade häst vi pratar om!

Inte nog med det tyvärr. Hon hade en equiterapeut ute som sa att det var problem med ena benet. Hon fick åka in till kliniken i höstas och dom sa att framhovarna var olika stora och att hon belastat den ena mer och att hon blivit överansträngd och dragit på sig en skada (är ej hundra på hur det ligger till riktigt). Hon behandlas nu för detta och har varit inne en gång till men det har inte blivit nån förändring. Hon ska tillbaka i december igen. Dom undrade på kliniken (enligt ägaren) hur hon överhuvudtaget kunde gå igenom besiktningen. Dom menar alltså att det har varit så här länge. Det konstiga är att ingen hovslagare har sett något och har aldrig tidigare visat någon hälta.

Idag ringde ägaren och säjer att vill häva köpet och att hon har rätt att göra det inom ett år. Hon säger att hon känner sig lurad och att detta inte alls var en bra förstahäst och att hon nu är rädd för att rida henne.

Nu vet jag varken in eller ut. Ok, om det bara varit problem vid ridningen, då kanske hon inte har rätt att häva köpet. Men om hon nu kan bevisa att hästen inte var fräsch vid köpet i februari, måste jag då köpa tillbaka hästen. Snälla hjälp mig om ni vet något om sånt här.

Det var hemskt att skiljas från henne en gång och att kanske behöva ta tillbaka en skadad häst och behöva sälja henne igen när hon är frisk vet jag inte om jag klarar av! :crazy: Är så rädd att hon inte längre är den fina och goa häst jag en gång sålde! :cry:
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Hej, jag lider med dig, aldrig roligt när det blir tvister....

Önskar att jag kunde ha hjälpt dig mer, men jag är inte så insatt i det juridiska, men jag har svårt att tro att hon kan häva köpet efter så lång tid!! 30 dagar ångersrätt är det jag har hört förut, absolut inte 1 år... Det är ju så att hästen faktiskt kan ha sjunkigt i värde, den tiden hon har haft henne också...
Tyvärr försöker många med fula knep, men stå på dig.
Ring och rådfråga ett ombud, så har du mer kött på benen, att ringa och fråga kostar inget. Vad skrev ni i konraktet om ev. "dolda fel", dvs. om hästen såldes i befintligt skick? Om du inte avsa dig dolda fel tror jag att din försäkring ska täcka detta upp till 2 år isf. (om hon vill kräva "skadestånd"). Så kolla med försäkringsbolaget isf, men som sagt var häva köpet tror jag verkligen inte att hon kan efter så lång tid.

Stå på dig och lycka till! :bump:
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Tack snälla för ditt stöd! :bow:

Har kryssat i följande på köpekontraktet:
"Såvitt säljaren känner till är hästen skaderfri samt fri från sjukdom, såväl akut som kronisk"

Hade jag fyllt i detta hade det ju varit helt klart: :smirk:
"Köparen har låtit veterinär undersöka hästen och bekräftar härmed att hästen är i avtalat skick. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna har beaktat då priset för hästen fastställdes.

Hästen har ju absolut sjunkit i pris då hon tappat mkt muskler redan i somras när jag var och hälsade på henne och inte är i den form och kondition som hon var när hon såldes. Nu låter det ju som att hon är ett monster att rida. Detta är en häst som jag var ute och galopperade på barbacka i grimma bara någon vecka innan hon såldes....:(
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Okej, då har köparen friskrivit säljaren från dolda fel. Hästen var ju vet.bes. så jag tor det blir svårt för henne att häva köpet isf. Men kolla med ditt försäkringsbolag det först du gör imorgon, så hjälper dem dig!

Lycka till!! Allt ordnar sig säkert! :bump:
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Om hon kan påvisa att hästen varit behäftad med ett fel (dolt) vid riskens övergång, kan hon troligen häva köpet (säkert vet man inte förrän man gjort rättssak av det hela). Men då ska felet ha funnits där vid riskens övergång.

Någon generell ångerrätt finns inte vid köp mellan privatperson/privatperson.

Att köparen inte längre anser sig passa ihop med hästen är INGEN grund att reklamera köpet.
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Ok, tack!

Hon har själv inte tagit upp det här med att hästen var skadad när hon köpte henne (om hon nu var det) utan endast sagt att hon vill häva köpet då hon känner sig lurad och anser att detta inte alls var någon bra förstahäst som vi sagt. Men risken finns ju att hon tar upp skadan också!

Hade jag haft råd att ta hem henne hade jag absolut gjort det, är så rädd att hon hamnar i fel händer. Ändå hoppas jag på det bästa, jag vet att den nya ägaren älskar den här hästen och är jättledsen för att det inte fungerar. Så jag tror att hon är noga med att hitta rätt köpare om det nu blir så att hon säljer henne. Hade verkligen trott och hoppats på att detta skulle bli hennes sista hem!
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Jag hade kontaktat en advokat som är insatt i hästärenden, så att du får lite mer kött på benen om vad som gäller.

Det här med "dolda fel" regeln på två år är en ganska luddig regel. Det är faktiskt inte bara att häva köp hit och dit för att man har köpt sig en häst som man inte passar ihop med....

Man kan aldrig garantera och lova hur en häst ska uppföra sig i ett nytt hem, men nya regler, nya rutiner, nya människor, nya kompisar och nytt sätt att motioneras....
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

dolt fel måste då också som det sägs vara dolt! Alltså betyder det att om de har gjort röntgen undersökning att det kanske kan vara ett dolt fel eftersom skadan(problemet inte syntes på plåterna. Dock om de inte har gjort röntgen och felet SKULLE vara upptäckt OM de hade gjort det då är det inte ett dolt fel. * jacky är inte så bra på förklara ibland ;) *

Så har jag fattat det i alla fall. Köparen har undersökningsplikt, har de inte undersökt tillräckligt är det inte lätt att häva köpet heller. Dessutom har det redan gått ett år nästan....inte lätt att häva då. Man kan försöka...men det är inte lätt.

Det där med dolt fel anses ofta vara ett fel som inte säljaren har berättat men det är det alltså inte. Däremot måste säljaren berättar (och skriva i kontraktet hellst för annars blir det ord mot ord) vilka sjukdomar, skador hästen har haft.

Men kontakta någon hästadvokat....googla fram en bra och maila.

Jag tror inte att de kan häva sådär huxflux och det är inte ofta att domstolen godkänner hävning (heter det så :confused: ) av häst/ponny.

Lycka till och updatera oss gärna.
Godkänn inget från din sida innan du har haft kontakt med någon advokat.
Jacky
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Hon kan inte häva köpet på grund av att de inte passar ihop efter så här lång tid. Om hon kände sig lurad skulle hon ha meddelat dig så snart som möjligt.Lagen säger inom skälig tid och skälig tid i det här fallet är knappast mer än ett halvår.
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

tycker verkligen synd om dig..
sitter i en liknande sits själv just nu..sålde min underbara varmblodsvalack för 5 månader sen,till ett par som jag tyckte var perfekta till min lilla gubbe..skulle bli hans sista hem! nekade så många innan jag hittade rätt känsla.. :crazy:
skulle gå som skogsmulle där hos dem..köpte hem en ny unghäst som jag vet att jag kommer längre på,ville att min förra häst skulle komma till nån som ville rida i skogen ev. nån träning ibland eftersom det var mest rättvist mot honom..
nu fick jag beskedet att de måste sälja honom pga att de ska separera!
önskar så av hela mitt hjärta att jag kunde ta hem min älskling igen. :cry:
har inte råd med två hästar just nu.. ville ju inte att han skulle behöva flytta runt och jag kommer aldrig kunna hålla kolla på vart han hamnar och hur han har det sen..*snyft*
väntar på ett mirakel just nu.att han står där i boxen o väntar på mig i morgon när jag kommer ut! :smirk:
men jag hoppas att hon är väldigt noga med vart lilleman hamnar,har sett mycket illa behandlade hästar och jag vill inte att han ska få det så..

vi får hoppas på det bästa! hoppas det går bra med din häst!

mvh Terese
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Har inget råd att ge dig, måste bara säga att jag tycker så synd om dig, att det blev så fel! :(

Jag tycker det är så konstigt att det är så många hästar som hos säljaren varit okomplicerade hos köparen sägs vara "halvgalna". Jag skulle som köpare ligga lite lågt med sådana påståenden, för de säger ju egentligen bara att min kapacitet som ryttare är lite väl låg.
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Det är faktiskt väldigt svårt att häva ett köp och bevisa att hästen hade ett fel innan försäljning. Köparen har som sagt undersökningsplikt och har du en veterinärbesiktning där hästen gick igenom ua så är det upp till köparen att anlita veterinär, röntga etc. för att se vad det är för skador som hästen "kan" ha haft vid köpet och att sedan bevisa att den inte fått det efter köpet. Tror faktiskt inte att du behöver vara så orolig förutom för det faktum att hästen kanske mår dåligt pga att den nya ägaren inte klarar av den och kanske säljer den vidare.
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Detta är enl min lekmannaåsikt ett solklart fall...

Hon har INGET att komma med.
Dolda fel ? För att hästen har olika stora framhovar ? Nädu den går inte hem det är ju ett VÄLDIGT lättsett fel. Vad de beror på skulle hon ju i såna fall kollat upp mer ordentligt innan köp, sen att veterinärer säger si å så innebär inte heller att det alltid är så ...
Hästen gick ju uppenbarligen igenom bes utan problem alltså är det inget fel på hästen vid säljandet. Hon rider i flera månader å alla är nöjda... Sen råkar hon åka i backen å blir rädd... Hästens fel ? Ingen aning, ditt fel ? ABSOLUT INTE, hennes fel ? Ingen aning.
Nä hon får helt enkelt sälja hästen vidare om hon ska ha igen pengarna för av dej ska hon inte ha nåt !
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Tycker inte det låter som om det skulle gå att häva köpet för dem. En hov kan ju bli olikstor på bara någon skoning så det kan ju mkt väl vara deras hovslagare som skott den fel.

Att hon blir avkastad har ju inte med dig att göra utan det låter mer som om hon inte kan rida :devil: eller att hon inte klarar av att rida hästen.

Eftersom du erbjöd dem att provrida hästen men att de tyckte det var ok så tycker jag nog att de brustit i sin undersökningsplikt.

Jag hade skitit i dem och ev gett dem lite råd hur de skall sköta hästen alternativt rida den ett par gånger för att känna vad som har blivit fel.

I mina ögon ingen orsak till att kunna häva köpet har kommit fram, tror att de försöker att driva med dig :mad:
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Hot Shot skrev:
Tack snälla för ditt stöd! :bow:

Har kryssat i följande på köpekontraktet:
"Såvitt säljaren känner till är hästen skaderfri samt fri från sjukdom, såväl akut som kronisk"

Hade jag fyllt i detta hade det ju varit helt klart: :smirk:
"Köparen har låtit veterinär undersöka hästen och bekräftar härmed att hästen är i avtalat skick. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna har beaktat då priset för hästen fastställdes.

Hästen har ju absolut sjunkit i pris då hon tappat mkt muskler redan i somras när jag var och hälsade på henne och inte är i den form och kondition som hon var när hon såldes. Nu låter det ju som att hon är ett monster att rida. Detta är en häst som jag var ute och galopperade på barbacka i grimma bara någon vecka innan hon såldes....:(


Är den inte veterinärundersökt??

Och du har inte fyllt i rutan med dolda fel?? Dumt i så fall.

Men tror inte att de kommer någonvart ändå eftersom det är upp till köparen att bevisa att felet förelåg vid försäljningen.
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Lovisaleonora_ skrev:
Om hon kan påvisa att hästen varit behäftad med ett fel (dolt) vid riskens övergång, kan hon troligen häva köpet (säkert vet man inte förrän man gjort rättssak av det hela). Men då ska felet ha funnits där vid riskens övergång.

Någon generell ångerrätt finns inte vid köp mellan privatperson/privatperson.

Att köparen inte längre anser sig passa ihop med hästen är INGEN grund att reklamera köpet.


men ojämna hovar är ju något man ser alltså kan man ju inte klassa detta som dolt fel
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Hot Shot skrev:
Ok, tack!

Hon har själv inte tagit upp det här med att hästen var skadad när hon köpte henne (om hon nu var det) utan endast sagt att hon vill häva köpet då hon känner sig lurad och anser att detta inte alls var någon bra förstahäst som vi sagt. Men risken finns ju att hon tar upp skadan också!

Hade jag haft råd att ta hem henne hade jag absolut gjort det, är så rädd att hon hamnar i fel händer. Ändå hoppas jag på det bästa, jag vet att den nya ägaren älskar den här hästen och är jättledsen för att det inte fungerar. Så jag tror att hon är noga med att hitta rätt köpare om det nu blir så att hon säljer henne. Hade verkligen trott och hoppats på att detta skulle bli hennes sista hem!


Läs i senaste ridsport där det står om ett försök till hävning av köp på två tävlingshästar som inte "höll måttet" enl köparen.

kan ju säga att köparen åkte på hela skitet, rättegången och ersättningar på runda slängar 300'kr till säljaren

det betyder att man inte borde kunna häva köp pga hästen inte uppfyllde förväntningarna eftersom hovrätten fastslog denna dommen. Man kan ju referera till den dommen
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Den nya lagen säger 3 års "chans" att lämna tillbaka hästen för dolt fel. DOCK är den köparens skyldighet att påvisa felet efter 6mån. Om man inte är näringsidkare kan man friskriva sig från detta, men det hade du inte gjort.

Summa: hon måste bevisa att hästen haft fel vid köpet (vilket blir svårt eftersom den var UA)

Jag skulle dock om det fanns möjlighet försöka hitta lösning på det hela, för hästens skull.

En kollega sa en gång till mig: jag köper tillbaka alla hästar som de klagar på, men jag drar av på köpeskillingen lika mkt som de förstört hästen...
 
Sv: Snälla hjälp - hon vill häva köpet!

Knapplån

Sen är "dolda fel-lagen" inte en öppet köp grej som många verkar tro.

Jag sålde en häst förra året som köparen efter fyra månader vill lämna tillbaka. Pga att hon krubbet, trots att jag tom skicka tmed en rem. Så det va liksom inget som hon hade missat som köpare. Stod tom i kontraktet.
Jag kontaktade en advokat och ha sa att lite ångerrätt kunde man ju diskutera men absolut inte efter så här lång tid....

Sen har jag själv hävt ett köp oxå för många år sedan. Den hästen hade en olat som påverkade användbarheten på hästen och jag var inte informerad före köp. Jag hade dessutom inget kontrakt utan bara ett kvitto på betalningen.
Säljaren köpte tillbaka hästen och detta va pga att hon förstod via sin advokat att hon var chanslös pga att jag kontaktat en tidigare fodervärd till hästen som var villig att vittna om hästens defekt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 316
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp