Snälla ge mig två snabba svar

Shaggy

Trådstartare
Fråga 1. Hur mycket TS ska man ge per dag för at hästen ska få sitt tuggbehov tillfredställt? Har haft siffrorna på det men har glömt dom.
Fråga 2. Om en häst ska ha 7 kg hö/dag hur mycket bör man ge på morgonen då. Hästarna får mat morgon eftermiddag och kväll.
 
Vill minnas att det är 1,2 kg.
I "ren" hövikt räknar man 1,5 kg.

Mina hästar får ungefär lika mkt hö fördelat på tre utfodringstillfällen. Och en "pysseltuss" vid insläpp på em.

Jag har lärt mig att största givan av höet ska vara på kvällen, men jag har valt att fördela högivan lika stor över dagen pga att de går ute i hagen så länge dagtid, och då vill jag både att de ska ha ngt att pyssla med i hagen, samt att de ska kunna "äta sig varma" eftersom det ju inte finns ngt gräs vintertid.
 
minimigivan per dag skall vara 1,5 kg grovfoder per 100 kilo häst, dvs för en häst på 500 kilo krävs minst 7,5 kilo.
högivan bör ju helst fördelas jämnt över dygnet eftersom hästar i frihet äter 15-18 timmar/gdygn, men detta är lite knepigt att fixa rent praktiskt=) största givan passar på kvällen så att de kan hålla tarmarna i schack över natten. Har iallafall jag lärt mig.
 
1 En häst ska ha 1-1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt.

2 Jag skulle nog ha fodrat 2 - 2 - 3 eller 2 - 1 - 4, beroende på om hästen står på halm eller inte. Den större givan på kvällen om hästen inte har halm. Men det beror ju väldigt mycket på hästen, vissa är ju inte alls så intresserade av mat på morgonen, när de vet att de snart ska få komma ut. Då skulle jag nog minska givan på morgonen.

mvh Jessica
 
Jag är inne på att fodra 3-1-3 eller 4-1-2 Beroende på att morgon fodringen är vid 7 och efterniddan vid 17. (Hon står på halm.)
Anledningen till att jag frågar nu är att vi ändrat om i hagarna och det uppstod endel oförutsedda konflikter.
 
Absolut minsta giva grovfoder är 1 kg TS/100 kg häst. Sen att man REKOMMENDERAR mer är en helt annan sak.

Hur jag delar upp fodret beror på hur stallrutinerna ser ut. Mest hö det mål innan längsta uppehållet, i övrigt så jämnt fördelat som möjligt.
 
Hon får ca 7 kg hö idag + ca 1 kg lucern hackad strå. Dessutom står hon på halm, men jag vill ha nåt att sätta emot en person i stalllet som tycker att jag ska banta min häst genom att minska på grovfodret. Jag vill banta henne genom att röra mer på henne.
 
Men får hon inget kraftfoder? I första hand dra ner kraftfodergivan, men får hon inget är det ju tyvärr grovfodret man får dra ner på, om man nu inte kan öka motionen som du ju vill göra.
 
Man kan ju också byta sitt grovfoder mot ett annat, mindre energirikt grovfoder...i kombination med mer motion kanske :)
 
Men man får ALDRIG minska på grovfodret mer än till 1 kg ts/100 kg häst. Det blir ca 1,2 kg hö till 100 kg häst och dag. Mindre hö än så gör att man riskerar att förstöra hästens mage. Hästar är nämligen gjorda för att äta nästan hela tiden.
 
Ja, det var därför jag sa absolut minsta giva, det betyder ju att man inte får gå under det.
 
Nej hon får inget kraftfoder för då blir hon så slö (gick på 3 kg kraftfoder då jag köpte henne hon rörde sig inte ur fläcken när jag tog bort kraftfodret blev det fart på henne, hon åt samma hö). Jag tänker inte minska fodret eftersom hon är ett notoriskt matvrak som mår dåligt (psykiskt och jag vill gärna överleva) om hon inte äter nästan hela tiden. Hon är inte jätte överviktig utan är lite mullig och antingen får hon vara mullig eller så ska jag rida bort det. Ska påpekas att hon går inte upp i vikt möjligen väldigt långsamt så det inte syns men kort från för ca 1 månad sen visar samma hull som idag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 627
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp