Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

KL

Waaawawai!

Min älskade Fröken Häst ska vara med på stilbedömningsdomarkursen (oj långt ord, heter det så?) på söndag med inhyrd och rutinerad pilot!!
Ska bli riktigt roligt att se dom tillsammans!!!!

Om man jämför med t.ex. Mariestad (fel sida vättern, jag vet) så är Mantorp ganska avancerad som debutbana tyckte jag som debuterade där ;) Jag red en pay and cross där först som var väldigt snällt gjord, men sedan när det var riktig debutant var det ganska mycket typhinder eller vad man ska säga, mycket backar och nerhopp och sånt med skuggor och hål under hindren som en grön häst kan kolla på. Mariestad å andra sidan var mest stockar och lådor ute på ett fält, så någon sådan bana kanske man hellre vill börja med. Allt beror ju på vad man har för häst också och hur mycket man tränat.
Jag har tyvärr inte varit på någon annan bana än Mantorp i Östergötland så jag kan tyvärr inte säga om någon av de andra är bättre. Jag gillade ändå Mantorp och tänker absolut rida där igen, men tänkte om man vill ha en snäll bana kanske den är lite tuffare på sina ställen.

Känns som jag totalt missuppfattade att det rörde sig om träning. Då är Mantorp alldeles utmärkt eftersom de har mängder med olika hinder och både platt gräs och kuperad terräng

Ja, då får jag väl presentera mitt nyförvärv. :D

Hon heter Azalea, är ett mörkbrunt sto med bläs och vitt på alla benen. 7 år och har gått hoppning med Piia Pantsu och Fredrik Jönsson. Hon var med på Breeders i höstas som 6-åring och har gått flera felfria 1.30. Stammen är Cathageno - Robin Z (hennes mormor var fullblod). Jag fick henne för en spottstyver för de har för mkt hästar och hon räcker inte till kapacitetsmässigt för det som Piia och Fredrik vill rida. När man får en häst så billigt, så misstänker man gärna att det är något fel kroppsligt, men hon har gått igenom besiktning och har även blivit röntgad i det benet hon har bockhov på. Bockhoven är enl. Piia medfödd och de har alltid hållit efter den.

Hon är väldigt välriden och lydig när man sitter på henne och de språng vi tog på 1.10 kändes inte som om hon tog i alls. :banana:

Så jag hoppas att jag har gjort en bra affär, annars har hon ju redan meriter man kan avla på.

Bilder kommer i bildtråden när min telefon har hämtat sig från det senaste dygnets "heta linjen".

Tack för peppningen! :bump:

Idag blev det bomträning, och pålle skötte sig bra! Hade lite tuggummikänsla då o då, men överlag tycker jag han hade bra framåtbjudning.
Började med att skritta, trava över en bom (med två hinderstöd som rekvisita :p). Funkade bra så vi övergick till trav över tre bommar, lite spännande tyckte Sigge o blev lite spänd - men han gick på!
Slutligen körde vi galopp över en bom, sen över tre bommar. I galoppen drar han iväg mycket, så jag gjorde då halt några galoppsprång innan bommen för att han skulle börja lyssna på mig. Gick inte alls i början, men tillslut blev han mer lyhörd. :)
Sen var det de där med tre galoppbommar på raken... Första vändan drog han på en tvärnit från galopp, så jag höll på att flyga av :p I huvudet på Sigge: "men vad är det här? vad gör vi nu? jahaaa, ok, det har tillkommit fler bommar. då kör vi vidare! fort ska det gå!" Sen tog det några vändor till innan han började slappna av o inte vara så spänd. Vill ju att han bara ska rulla på o inte bara stressa sig igenom allt. Bäst blev det när jag la honom i trav in, o sedan fattade galopp vid första bommen. Han blev fin i slutet, o jag var nöjd. :)

Denna häst vill gärna göra allting fort när det kommer till hoppning, men jag vill att han ska kunna rulla på lugnt o vara avslappnad. Det kan kännas som att han har sug på ett hinder, men rätt var det är så viker han av.. Han är verkligen en svår liten nöt, men jag hoppas att vi kan bli ett team! Känns som att när han väl är med mig så är vi ostoppbara! :love:

KL

Waaawawai!

Min älskade Fröken Häst ska vara med på stilbedömningsdomarkursen (oj långt ord, heter det så?) på söndag med inhyrd och rutinerad pilot!!
Ska bli riktigt roligt att se dom tillsammans!!!!

Nu får du lugna dig, NÄSTA söndag :D

Grattis!!! Är så glad för sin skull!! :) ÄNTLIGEN har du hittat DIN häst! Det finns en mening med allt, och den här hästen väntade på dig :)

En MYCKET söt och näpen liten flickhäst!
Ett bra komplement till Kuben, men jag hoppas verkligen få se dig o KUBEN på banan i sommar!!

;)

(För Er som inte hänger med, Kuben är en fyrkantig liten indian B-ponny. Ja, han ÄR fyrkantig!)

En MYCKET söt och näpen liten flickhäst!
Ett bra komplement till Kuben, men jag hoppas verkligen få se dig o KUBEN på banan i sommar!!

;)

(För Er som inte hänger med, Kuben är en fyrkantig liten indian B-ponny. Ja, han ÄR fyrkantig!)

Flickhäst med supermygit temperament :love:

Och Kuben hade jag nästan kunnat vara medryttare på, hihi :love:

(jag trodde inte på det där snacket om att han är fyrkantig först men jag känner mig besegrad :D)

Annars är väl Kuben mer i din storlek, Q? :D:D Du är välkommen att rida honom när som helst. Han har hittills inte fått av mig när han bockar trots att det inte är mkt hals framför sadeln. :devil: (För de som ev. sätter kaffet i vrångstrupen: Jag rider bara honom när han behöver tuktas för att han drar pennor med sonen och då rider jag bara typ 10 min. Efter det brukar han vara väldigt foglig igen... ).

Conny, inte ens du kan påstå att "lilla, tjocka ponnyn" är för hög för dig. ;)

Mantorps tycker jag är helt suverän när det gäller nybörjarhinder faktiskt. Där finns allt ifrån pyttestockar till rätt stora hinder, och allting där i mellan. Lycka till!

Nu är pållan installerad i en mysig halmbox utanför Malmö, och jag är toktaggad inför morgondagen! :bump:

Åkte förbi min nya dressyrtränare på vägen och trimmade lite. När tränaren tömkört typ 45 min satt jag upp. :angel: Fick jobba lite ändå, men sen blev hon SÅ fin! :love: Tror det kommer bli tokbra när jag får ordning på det här! :love::love:

Av det jag såg, var hon fin och okomplicerad idag med tyckte jag! :)

Nu är jag hemma efter en lång dag, vissa problem att hålla ögonen öppna de 20 milen hem, men nu är vi hemma och hela både häst, ryttare och bil;)

Musse var duktig, roooligt sa han att äntligen få hoppa hinder utan små löjliga pinnar:D Risk finns att han blir ännu gladare nästa helg då han får göra det ute i det fria med:angel:

Fick en pratstund med conny med, hon höll till och med i Musse, det ni!:D

Åh vad jag är avundsjuk, här blev det bara hoppande av breda isfyllda diken och några nedfallna träd idag. Men det var bättre än inget, hästen var tokglad - meeeera matte meeeeera!!! :bump:

Jag har film på er Elin! Kunde inte stanna, höll på att frysa r*ven av mig!
(Man blir blöt om fötterna av att vattenträna häst från marken...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka