snabbväxande träd som ej har rötter som pilträden :)

JessicaM

Trådstartare
Pilträd gillar jag men de skjuter ju så enorma rötter o förstör dräneringar etc. Tänkte ju plantera Bollpil till våran nya infart eftersom jag vill ha en allé men inte med alldeles för höga träd som björk tex..

Har ni några tips på andra fina träd som växer snabbt som pilträden, men utan förstörelse pga rötter??

:bow:

Sv: snabbväxande träd som ej har rötter som pilträden :)

Well, det finns en anledning till att de är snabbväxande - rötterna. Samma problem finns med de andra vanligaste primärerna, poppel och björk...

Men googla på primärarter så får du kanske fram lite snabbväxande som kan passa.

Men björk växer ju inte så snabbt dock

Jo, björk räknas som en primärart och är snabbväxande för att vara träd.

Kolla på lönn, robinia och oxel.

Ursäkta KL
- men får man ställa en liknande fråga, bilder

DSC00585.jpg

Du ser 3 rätt stora björkar i bakgrunden vid hästhagegränsen som ger skugga åt hästarna och även åt oss i trädgården.

011.jpg

Du ser den högra från första bilden sett som föll i februaristormen, bilden tagen från gårdssidan, blir då den vänstra björken. Grannbonde tar hand om allt och utfärdar varning för björk nr 2, den NU vänstra, den kommer att falla vid nästa storm? och den är STOR och den kommer att falla mot/över huset (alltid västlig vind här i skåne). Lovar komma ta ner den.

bjrk2.png

Här är nu björk nr 2 i all sin glans.

Nå, min fråga: när den är borta vad ska jag plantera för snabbväxande träd som ger skugga åt hästarna och gärna åt oss i trädgården men inte fäller kastanjer, ollon etc.
Saken är den att vi är gamla, hoppas nog leva 10-15 år till och det vore kul se trädet eller kanske 2 nya träd växa.
PS det är ett vindfång så det krävs lite rötter. Lerjord tror jag vi har, allt växer som ogräs här utom mina rhododendron.
Du verkar så duktig, kan du ge mig råd? Själv funderar jag på lönn.

Vill du ha nåt som kommer snabbt är det pil och poppel som gäller. De klarar vind bra och fäller inga kottar eller så. Balsampoppel tycker jag är ett bra val.

Vanlig lönn växer inte jättesnabbt, tysklönnen är snabbare men inte så himla rolig...

Problemet är ofta att folk inte tänker på trädens naturliga växtsätt, en bok tex vill växa upp i skuggan av äldre träd för att sen ta över och leva länge. Björk växer upp fort, tävlar gärna om ljus och blir inte så gamla.

Tack, tack så väldigt mycket för råd.

Läste en gång till, står björken kvar? Varför menar grannen att den är en risk?

Tillägger, friska träd faller ganska sällan faktiskt. Nu är det ju bara en bild, men björken ser väldigt vital ut med friskt grenverk och inga direkta skador..? Den kan mycket väl stå 20 år till om den är frisk...

Läste en gång till, står björken kvar? Varför menar grannen att den är en risk?

Ja, den står kvar och prunkar.

Ja inte vet jag? ("stockholmsbonde"). Han kanske vill ha veden? Han samlar ved på sin gård. Han fick den fallna björken för besväret.
Emellertid lutar den här björken mot öster men det gör alla våra träd p.g.a. den västliga vinden. Man ser lite av basen (knapp ½ m) på några stora rötter på västsidan och dessa har hästarna gnagt på.

Tillägger, friska träd faller ganska sällan faktiskt. Nu är det ju bara en bild, men björken ser väldigt vital ut med friskt grenverk och inga direkta skador..? Den kan mycket väl stå 20 år till om den är frisk...

Den som föll såg frisk ut!
Ja, 2an prunkar nu och ser hur kry ut som helst men OM den skulle falla är det risk för att den faller över mitt sovrum så när det blåste som värst sist gick jag och la mig i en annan del av huset :laugh: jag är nämligen en typ som kan oroa mig för alla kommande katastrofer - varav de flesta inte inträffar.

Är det bra jord, kalkhaltig lerig morän som här, så är lönnen ett snabbväxande träd i ung ålder även i relativt vindutsatta lägen. Och det är också ett träd som går att flytta och omplantera också som relativt stort träd bara det görs i rätt tid på året och jorden förbereds (luckras) väl. Och det behöver inte alls vara skolade träd utan det går fint att med grävskopa flytta självsådda, och det gör lönnen i mängd, och oskolade träd i storleken 4-6m. Jag har gjort det med flera och det är knappt att man märker ens att de saktar av i tillväxt. Men som alltid när det gäller trädplantering, blir det en torr sommar måste man vattna ordentligt.

Finns det lönnskott i närheten som ni kan få kanske det är ett alternativ om ni snabbt vill ha lite större träd.

Bor ni i närheten av Snogeholm så finns det där ett landskapslaboratorium med en massa olika träd som planterades som små plantor för ungefär femton år sedan och där man kan se hur snabbt de har växt. Ligger precis intill vägen några km söder om Snogeholms slott.

http://www.slu.se/sv/fakulteter/ltj...ratorium/snogeholms-planteringen-i-praktiken/

Den här lönnen flyttades för fem år sedan när den var ung. sex meter hög och nu är den nio meter. Tycker det är kul att visa för det var första så stora trädet vi flyttade och jag trodde själv inte att det skulle klara sig med så lite av rotklumpen vi fick med, men det gick hur bra som helst och jag tror anledningen var att vi med skopan luckrade jorden ordentligt där trädet skulle stå, två meter i diameter och nästan en meter djupt.

9eeca5cd01f78472435292943e8182a0.jpg

Trädplantorna precis bakom lönnen är lind och sattes ungefär samtidigt 30-40cm stora och växte bra första året, nu är de ca. två meter höga men rådjuren har gått hårt åt dem i omgångar annars hade de nog varit åtminstone någon meter högre.

Tack till er båda. Jag ska forska vidare på lönn och poppel och se vilken som tilltalar mig mest - eller kanske det t.o.m. blir björk. Björk nr 3 ska ju stå kvar, kanske det passar bäst med bara björkar?
Oj vad man lär sig på Buke!
Vänliga hälsningar
Marna

Uppdatering
Björken togs ner i förrgår, 25% röta i stammen, hade väl klarat sig ett par år till? men nu slipper man oroa sig. Känns sorgligt att ta bort träd.

004-3.jpg

Attans synd att inte bambu gillar att växa vilt i det här landet! växer 2-3 cm/dag och blir HÖGT.

Ett alternativ är att köpa färdigt träd.
Det finns de som kan gräva upp stora träd som de vill bli av med och sedan så grävs de ner på nytt.

Al o asp växer väl ganska fort också, men det blir mycket sly, så det vill man kanske inte dra in.
Fördelen med alla lövträd är att de hållere torrt, vilket iofs kan vara ett problem det med.

När jag ser första bilden så får jag känslan av att det vore snyggt med allé längs vägen!

Al och asp har också mycket rötter, alla träd som tycker om att växa sankt, i stort sett, har mycket rötter. Det finns dessutom härdig bambu för svenska klimat, men den blir inte så stor.

Flytta träd är enormt dyrt om man ska göra det på riktigt med rätt förutsättningar. Och det är massor av skötsel efteråt för att trädet ska ta sig.

Attans synd att inte bambu gillar att växa vilt i det här landet! växer 2-3 cm/dag och blir HÖGT.

Ett alternativ är att köpa färdigt träd.
Det finns de som kan gräva upp stora träd som de vill bli av med och sedan så grävs de ner på nytt.

Al o asp växer väl ganska fort också, men det blir mycket sly, så det vill man kanske inte dra in.
Fördelen med alla lövträd är att de hållere torrt, vilket iofs kan vara ett problem det med.

När jag ser första bilden så får jag känslan av att det vore snyggt med allé längs vägen!

Gissa om jag inte tänkt på det? och önskat! Men pengarna, pengarna!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 866
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 771
Senast: labb
·
Anläggning Vi ska plantera träd i hagarna så de får en liten skogsdel och även vindskydd. Vilka träd/buskar kan man plantera i hagen? Tänkt... 2 3
Svar
47
· Visningar
11 568
Senast: Martenix
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 241
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka