Snabbväxande (helst billig) klätterväxt

Hos mig frodas bladlössen i kaprifolen men inte i klematisen så för mig skulle valet vara enkelt :p

Jag har både klematis och kaprifol på min balkong, båda är fina på sitt vis, men vill man har något som doftar är det ju få saker som slår en kaprifol. Se till att få rätt sort, bara, många av de förädlade med mer färggranna blommor doftar inte alls. Den sena, vilda kaprifolen doftar ju, men ser lite tråkigare ut, tycker jag, finast blir det med äkta kaprifol (lonicera caprifolum). Bladlöss har jag aldrig haft. De första åren hade jag lite problem med steklar i klematisen, men efter att ha hållit efter dem några år så är de borta nu, och ingen av dem har någon ohyra.

@Mabuse Tack för tips, säger jag! Hurdana krukor/kärl har du till kaprifolen så den klarar vintern?

Stora glaserade lerkrukor för utomhusbruk, så stora jag har kunnat få tag på. Men vintern är tuff för växterna på balkongen - vi bor i zon 2-3, men ska växterna överleva vintern på balkongen i sina krukor behöver de vara zon 4 minst, helst härdigare ändå, och generellt starkväxande och tåliga. Jag har kronklematis, äkta kaprifol och vildvin nu, och de klarar sig bra och blir fina.

Jag hade stora zinkurnor på balkongen till både kaprifolerna och persikoträdet, alla fick följa med till huset sedan när jag flyttade från city och förutom persikoträdet lever de och mår gott. Jag har ingen aning om hur gamla de är nu men de hann med några år inom tullarna i urnor innan de blev "förvildade" på landet.

Jag hade stora zinkurnor på balkongen till både kaprifolerna och persikoträdet, alla fick följa med till huset sedan när jag flyttade från city och förutom persikoträdet lever de och mår gott. Jag har ingen aning om hur gamla de är nu men de hann med några år inom tullarna i urnor innan de blev "förvildade" på landet.

Hade du hål i botten på dessa? Vill inte dränka de små liven.

Ja, jag borrade fem hål i botten för att kunna vattna utan att de drunknade. Urnorna fick också följa med men är domesticerade och bor på altanen. De är ca 80 höga och ca 40 x 40 upptill, innermått. Går åt en jäkla massa jord men växterna trivdes mot husväggen. Nu får de nöja sig med lite vårlökar och sommarblommor. :)

Väcker upp och lånar den här tråden :)

Vi har en gammal torkställning från 50-talet i vår trädgård. Dock på sidan ut mot gatan och jag är inte så sugen på att hänga ungarnas kalsonger där för klasskompisarna att se när de går förbi :D
Har funderat lite på om det inte kunde bli rätt häftigt att låta en relativt tät klätterväxt klättra i den istället. Det skulle kanske kunna bli som en koja under.

Vi bor i hjärtat av Västergötland och har mest lerjord tror jag. Ställningen står på västersidan. Skulle detta kunna funka tror ni? Håller linorna? Skall man plantera en vid varje stolpe så de liksom växer mot varandra och möts i mitten? Skall man isf kanske satsa på olika växter? Vilka växter rekommenderar ni?

Såhär ser den ut :)

11648078_54fc3cfee087c34a27688692.jpg

Behöver jag verkligen byta ut linorna? Finns det ingen växt som klättrar på dom som dom är? :)

Klättrar finns det många som gör, problemet är att de börjar ta i litegrann och *snäpp* så har du inga linor längre. ;)
Vill du ha något som klättrar "snällt" så får du nog titta bland de som vissnar på hösten, de som vedar sig och fortsätter vidare nästa år behöver oftast rejälare ställningar.
(Syrrans blåregn rev isär en finfin ställning av svetsat armeringsjärn på en sommar, blev bara böjda stickor som spretade ut lite här och var - och då var det rätt rejäla grejer från början. :p)

Humle växer snabbt men blir ju skräpigt sen när hösten kommer, vårskotten ska tydligen vara goda att äta förvällda. :d

Hur billig är "billig" förresten? Jag köpte tre klätterväxter igår (vinterkaprifol, blomsterkaprifol och bokharabinda), ca 60cm höga och väl förvedade. Gick på knappt 250kr. Får erkänna att jag var lite chockad över priset, hade förväntat mig att de kanske styck skulle kostat vad de gick på tillsammans. De enda klättrarna som var lite dyrare var rejält stammade wisterior och lite annat, alltså sådana som såg ut som träd mer eller mindre.

Hade ingen aning om att de klättrar med sådan kraft! Då får vi nog se över linorna först :)

Jag vet inte heller vad som räknas till billig, det var inte jag som skrev rubriken. Själv tänker jag att jag får väl snällt betala det det kostar :D

Nackdelen med vildvin är att det blir väldigt skräpigt och fult på hösten & vintern, vi har haft som kättrat på vårt döda träd (precis när det är täckt, blåser trädet omkull).

Nackdelen med kaprifol är att många sorter producerar giftiga bär på hösten, som inte är kul om man har hund.

Klematis är vackert, men min erfarenhet är att de faktiskt är lite ömtåliga. Här nere har jag två som dött under vintrarna, vilket känns lite konstigt för de jag växt upp med har klarat vintern utmärkt.

Humle är mitt nästa projekt, grannarna har på sitt Gunnebostaket och det ser verkligen läckert ut.

Jag rekommenderar klematis av typen "Viticella! De är lite mer "hårhudade", tåliga, blommar villigt och kan täcka in en stor yta. Viticella är alltså en grupp, det finns många olika namnsorter inom gruppen. Fråga i en välsorterad plantskola.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 087
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 286
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka